مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک :

۳۰درصد اقتصاد یزد وابسته کاشی و سرامیک است

عصر ساختمان- نائب رئیس انجمن کاشی و سرامیک با بیان اینکه اقتصاد حدود ۳۰۰ هزار نفر(۳۰درصد) از جمعیت استان یزد به این صنعت وابسته است، تاکید کرد: نبود زیرساخت مناسب برای صادرات و نبود رایزن اقتصادی ایران در بسیاری کشورهای هدف مهم ترین چالش این بخش محسوب می شود.

۳۰درصد اقتصاد یزد وابسته کاشی و سرامیک است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
    نصرالله شریف فرد، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: واحدهای کاشی و سرامیک یزد نه تنها مستقیما زمینه اشتغال تعدادی از جویندگان کار را فراهم کرده بلکه استان را به قطب مهم این صنعت ایران نیز تبدیل کرده است.
    این کارشناس صنعتی با بیان اینکه یزد با 76 واحد تولید کاشی و سرامیک فعال در این صنعت، پیشتاز است، افزود: میزان تولید کشور 550میلیون مترمربع است که بیش از نیمی از آن در استان تولید و روانه بازار می شود.
    نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک در باره میزان مصرف کاشی و سرامیک کشور اظهار کرد: در بهترین شرایط اقتصادی ، سرانه مصرف کاشی و سرامیک حدود چهار متر مربع است ولی با توجه به رکود اقتصادی مصرف داخلی و توقف ساخت و سازها خصوصا مسکن مهر ، مصرف این محصول به شدت کاهش یافت، طوریکه کارخانه ها ظرفیت تولید را کاهش داده اند.
    شریف فرد با بیان اینکه قبلا 40 درصد تولید به صادرات اختصاص داشت، تصریح کرد: هرچند تحریم ها بر صادرات تاثیر داشت، دولت هم برنامه اساسی برای صادرات کاشی و سرامیک نداشته است.
    وی نبود رایزن اقتصادی ایران در بسیاری کشورها را یکی از مهم ترین چالش های صنعت کاشی و سرامیک عنوان کرد و ادامه داد: با وجود تلاش‌های انجام شده در این صنعت برای توسعه صادرات، به دلیل نبود رایزن اقتصادی، به اندازه کافی اهداف ایده‌آل در بحث توسعه صادرات محقق نشده است.
    این کارشناس صنعتی ، نداشتن تفاهم نامه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را دیگر مشکلات دانست و گفت: این امر موجب شد، حقوق و عوارض گمرکی برای ایران نسبت به کشورهای دیگر همچون عراق و سوریه افزایش یابد.
    نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران در ادامه با بیان اینکه دیگر مشکلات ، هزینه بالای حمل و نقل است که قدرت رقابت با تولید کنندگان خارجی را سلب می کند، افزود: در کنار این موضوع باید نبود مشوق های صادراتی را هم اضافه کرد.
    شریف فرد خاطرنشان کرد: در گذشته دولت مشوق های صادراتی برای تولید کنندگان در نظر می گرفت که برای فعالان صنعت و تولید دلگرم کننده بود، هم اکنون ، نه تنها از مشوق ها خبری نیست بلکه ابلاغ بخشنامه هایی عملا موجب دلسردی شد و به یکی از عوامل بازدارنده صادرات تبدیل شده است.
    وی یادآور شد: برای مثال هنوز اقدامی برای همکاری بین بانک های ایرانی و کشورهای همسایه در زمینه گشایش اعتبار صورت نگرفت، در صورتی که صادر کنندگان اجناس خود را با ارز خارجی بفروشند امکان انتقال وجه وجود ندارد.
    وی مشکلات بانکی، افزایش مالیات، بالا بودن هزینه های آب، برق، گاز و تامین اجتماعی را از جمله مهمترین مشکلات این صنعت عنوان کرد.
    وی ادامه داد: دولت در شرایط کنونی از خود نرمشی در این زمینه ها برای بهبود شرایط صنایع انجام نمی دهد، از طرفی مشکلات قدرت رقابت تولیدکننده ایرانی را با رقبای خارجی سلب کرده است.
    این فعال صنعت کاشی و سرامیک استان یزد در مورد سود وام بانکی افزود: سود بانکی در ترکیه چهار تا 6درصد است، تعداد رایزن اقتصادی آنها در برخی کشورها قابل قیاس با شمار رایزن های ایران نیست بنابراین چگونه می توان انتظار رقابت با تولید کننده خارجی را داشته باشیم؟
    نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک در ادامه دیگر مشکلات را نوسان قیمت ارز دانست و اضافه کرد: در چند ماه اخیر بسیاری از کارخانه ها برخی مواد اولیه و دستگاه های خود را به صورت چک از خارج خریداری کرده اند، تفاوت قیمت اخیر موجب ایجاد مشکلات عظیمی برای آنها شده است.
    وی ادامه داد: برای مثال نرخ یورو ابتدای سال 96، چهار هزار و 110 تومان بود، یک سال بعد به 6 هزار و 20 تومان رسید و افزایش 45 درصدی نرخ ارز به معنای همین میزان ضرر برای تولید کنندگان است.
    شریف فرد با بیان اینکه بخشی از تولید در انبار کارخانه ها موجود است ، یادآور شد: هم اکنون تعدادی از کارخانه ها با 50 درصد ظرفیت و واحدهایی نیز با 100درصد ظرفیت فعالیت دارند به همین دلیل کارخانه های یزد با 70 درصد ظرفیت کار می کنند.
    وی افزود: هم اکنون سه واحد از مجموع 76 واحد تولیدی استان با مشکلات قابل توجه روبرو هستند، امیدواریم مشکل رفع شود.
    وی تصریح کرد: آینده این صنعت بستگی به حمایت یا عدم حمایت جدی دولت دارد و با مدیریتی که در بخش خصوصی وجود دارد، امیدواربم بر این مشکلات غلبه کنیم.
    استان یزد بزرگترین تولید کننده کاشی و سرامیک ایران و نهمین تولیدکننده این محصول در عرصه بین المللی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار