مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان:

«پیمانکار کل» در ساخت‌وساز از مقررات ملی ساختمان حذف شد

عصر ساختمان- نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تأکید بر اینکه ایجاد پیمانکار کل در ساخت‌وساز ،عمر مفید واحدهای مسکونی را بالا می برد، گفت: در تدوین مقررات ملی ساختمان از ۲ سال پیش بنا به دلایلی جلوی آن گرفته و متوقف شد.

«پیمانکار کل» در ساخت‌وساز از مقررات ملی ساختمان حذف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، ایرج رهبر در پاسخ به این سؤال که سالهاست کارشناسان در مورد کیفیت پایین ساخت‌وساز اظهارنظر می‌کنند، اما هیچ گام مثبتی برای اصلاح و بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها و کیفیت واحدهای مسکونی نوساز برداشته نمی‌شود، گفت: اولین دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها، نبود تخصص از سوی برخی سازندگان است که اتفاقاً شغل‌های دیگر و یا تخصص‌های دیگری دارند و وارد عرصه ساخت‌وساز شده‌اند.

    رهبر با اشاره به اینکه برخی پزشکان و طلافروشان نیز به سبب داشتن سرمایه، وارد عرصه ساخت‌وساز می‌شوند، اظهار داشت: در کنار نبودن تخصص در ساخت‌وساز عدم وجود ارگان‌ و یا نهادی برای تضمین کیفیت ساخت‌وساز نیز باعث شده تا عمر مفید ساختمان و کیفیت ساخت‌وسازها بالا نباشد.

    نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: دو سال پیش در وزارت راه و شهرسازی برای بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز و دادن مسئولیت به یک گروه، کار تدوین ایجاد یک گروه با نام «پیمانکار کل ساخت‌» و گنجاندن آن در مقررات ملی ساختمان آغاز شده بود، اما بنا به دلایل نامعلومی جلوی آن گرفته شد.

    رهبر افزود: قرار بود تمام کنترل تأسیسات، طراح و محاسب و ناظر ساختمان دو زیرمجموعه پیمانکار کل ساخت قرار گیرد، بنابراین وقتی تمام مسئولیت‌ها بر عهده پیمانکار کل نهاده خواهد شد، تلاش‌ها برای بالا بردن کیفیت ساخت‌وساز نیز افزایش خواهد یافت.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر مالک‌ها برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه و سپس یک طراح و محاسب و ناظر معرفی شود و در نهایت مهندس ناظر با چند بار مراجعه به روند ساخت واحد مسکونی پای برگه‌ها امضاء و سپس پایان کار از سوی شهرداری صادر می‌شود، پس باید در روند ساخت‌وساز دقت عمل بیشتری صورت گیرد و یک گروهی مسئولیت تمام روند ساخت‌وساز را بر عهده بگیرد.

    وی تأکید کرد: وقتی هر فردی با هر تخصصی وارد عرصه ساخت‌وساز می‌شود و یک گروه مشخص مسئولیت روند ساخت‌وساز و کیفی بودن آن را بر عهده نمی‌گیرد، عمر مفید ساختمان‌ها در ایران در نهایت به 25 تا 30 سال می‌رسد.

    رهبر تأکید کرد: البته منافع مادی نیز می‌تواند دلیل دیگری بر پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها باشد، چرا که برخی واحدهای مسکونی که اتفاقاً 25 سال از عمر ساخت آن می‌گذرد و کیفیت بالایی هم دارد، اما برای سودآوری بیشتر واحد مسکونی مزبور تخریب و مجدداً یک ساختمان جدید احداث می‌شود.

    به گفته وی، منافع مادی باعث شده تا سازنده‌ها به جای توجه به ساخت‌وساز در بافت فرسوده مناطق زعفرانیه و شمال شهر تهران تمایل بیشتری پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو