مدیران خودروعصر اعتبار

شرایط تهدیدکننده برای ذخیره آب سد «سفیدرود»

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان شرایط ذخیره آب سد سفیدرود را تهدیدکننده عنوان کرد.

شرایط تهدیدکننده برای ذخیره آب سد «سفیدرود»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، کاظم لطفی گفت: سد سفیدرود گیلان در فصل زراعی جاری با 600 میلیون مترمکعب کمبود ذخیره آب مواجه است که در رهاسازی سدسفیدرود نزدیک به 300 میلیون مترمکعب آن صرفه‌جویی شده و بقیه نیز باید مدیریت شود.

    وی ادامه داد: از مجموع این میزان کمبود آب در استان، نزدیک به 300 میلیون مترمکعب هنگام رهاسازی آب صرفه‌جویی می‌شود و در فصل آبیاری مزارع شالیزاری تا پنجم مرداد ماه نیز باید 300 میلیون مترمکعب دیگر مدیریت کنیم.

    لطفی خاطرنشان کرد: از حجم یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب ذخیره سد سفیدرود هم‌اکنون 930 میلیون مترمکعب آب ذخیره و حدود 90 درصد آبگیری شده که این میزان ذخیره‌سازی نسبت به سال قبل، 120 میلیون مترمکعب کاهش نشان ‌می‌دهد.

    آب ورودی سد سفیدرود یک چهارم سال قبل کاهش دارد

    وی شرایط ذخیره آب سد سفیدرود را تهدید کننده دانست و افزود: میزان ورود فعلی آب به سد 75 مترمکعب در ثانیه است که این میزان سال قبل 300 متر مکعب در ثانیه بود و هم‌اکنون آب ورودی سد سفیدرود یک چهارم سال قبل کاهش دارد که این ذخیره پشت سد باید 170 هزار هکتار اراضی تحت پوشش شبکه را آبیاری کند و این کار با برنامه ای که تدوین شده، پوشش داده خواهد شد.

    لطفی حوضه آبگیری سد سفیدرود را 59 هزار کیلومتر مربع برشمرد و افزود: این سد از جمله معدود سدهایی در کشور است که توانسته 90 درصد آبگیری کند و در مجموع بصورت علمی و فنی امور آبیاری را مدیریت و رصد می‌کنیم و به کشاورزان قول می‌دهیم که پای کار هستیم و نخواهیم گذاشت هیچ بحرانی در آب کشاورزی و یا شرب استان بوجود آید.

    وی با اشاره به تجهیز شرکت آب منطقه‌ای گیلان به دانش فنی افزود: از 23 هزار و 816 هکتار اراضی شالیکاری لاهیجان، 21 هزار هکتار تحت پوشش شبکه آبیاری سد سفیدرود قرار دارد و این شهرستان از بیشترین شبکه آبیاری سد سفیدرود بین شهرستان‌های استان برخوردار است.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان شرایط آبگیری سدها در گیلان و کشور را دارای وضعیتی خاص دانست و خاطرنشان کرد: از آبان ماه سال گذشته با پیش‌بینی وضعیت فعلی و کم‌آبی فصل زراعی، نسبت به ذخیره‌سازی آب اقدام و وضعیت آب به درستی مدیریت می‌شود.

    مدیریت کنیم، تابستان بحران آب نداشته باشیم

    وی با اشاره به وضعیت اضطراری در استان تا پایان فصل زراعی جاری گفت: باید شرایط به گونه‌ای مدیریت شود که در تابستان، بحران آب نداشته باشیم.

    به گفته لطفی، آب سد سفیدرود از هشتم اردیبهشت رهاسازی و هدایت پیوسته آن در کانال ها تا 31 اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود ضمن این‌که تاکنون اقدامات خوبی از جمله لایروبی بیش از یک هزار کیلومتر انهار در استان انجام شده است.

    وی آماده کردن همه پمپاژها در استان، لاهیجان و چاه‌های تحت مدیریت کشاورزان و آب منطقه‌ای را از اقدامات صورت گرفته در مدیریت منابع گیلان در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: در گیلان بازده آبی که از سد رهاسازی می‌شود تا رسیدن به مزارع، حدود 35 درصد است در حالی که 65 درصد آب رها شده از سد تا مزارع از میان می‌رود و بیشترین علت آن، عبور آب از کانال‌هایی است که پوشش انهار خوبی در داخل مزارع ندارند.

    لطفی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای در دست داریم که با ترمیم کانال‌های درجه یک و دو، بازده آب در حوزه کشاورزی به 50 درصد برسد و جهادکشاورزی نیز باید نسبت بهسازی انهار درجه سه و چهار در این شهرستان اقدام کند.

    استان گیلان 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که حدود 80 درصد آبیاری اراضی آن از طریق سد سفیدرود در شهرستان رودبار تأمین می‌شوند و اخیراً سد بهجت(شهربیجار)برای آب شرب گیلان جایگزین آب شرب این سد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار