مدیران خودروعصر اعتبار

یک استاد دانشگاه وکارشناس حوزه مسکن :

نسبت به رونق بازار مسکن خوشبینی وجود ندارد

عصر ساختمان- کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: نسبت به این موضوع که در بازار مسکن رونق ایجاد شده است، خوشبین نیستم و به نظر نمی رسد این عامل، باعث کاهش قیمت ها شود.

نسبت به رونق بازار مسکن خوشبینی وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از رویداد، ابوالفضل مشکینی در آغاز با بیان اینکه پنج سال از دوران رکود مسکن می گذرد، گفت: در دوران رکود میزان ساخت و ساز پایین می آید درحالیکه هر سال به طور متوسط به 800 هزار واحد مسکونی نیاز داشتیم؛ یعنی یک تقاضای انباشته ای در بخش مسکن ایجاد شده است زیرا هر سال همین تعداد ازدواج در کشور ثبت می شود.

    وی درباره برطرف شدن نیاز خانواده ها به مسکن در دوران رکود، اظهار کرد: در چند سال گذشته با انبوهی از واحدهای خالی روبرو بودیم؛ طبق آماری که وزارت مسکن ارائه داده بود، حدود دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در سطح کشور خالی بود که وقتی وارد دوران رونق می شویم، آن واحدها نیز وارد بازار عرضه می شوند.

    این استاد دانشگاه افزود: مهمترین نکته که متاسفانه به فراموشی سپرده شده این است که در پنج سال گذشته نرخ افزایش اجاره بهای مسکن حتی از نرخ تورمی کشور نیز بالاتر رفته است. در این سال ها بین 15 تا 25 درصد هر سال اجاره بهای منزل افزایش پیدا می کرد زیرا متقاضیانی که نمی توانستند در بازار ملکی مسکن، نیاز خودشان را فراهم کنند به سمت اجاره پیش می رفتند که این تبعات بیشتری در پیش دارد.

    وی با اشاره به مهاجرت به حاشیه شهرها، عنوان کرد: اگر مهاجرت معکوسی در شهرهای تهران و بزرگ صورت می گیرد، عمدتا رانده شدگان شهری هستند که نه می توانند مسکن ملکی و نه مسکن اجاره ای تامین کنند، بنابراین به شهرهای حاشیه ای کلان شهرها پناه می برند. اگر مرکز آمار، نرخ رشد شهرهای پیرامونی استان تهران را منتشر کند، مطمئن باشید نرخ رشدی که در این شهرها وجود دارد، بین دو تا سه برابر نرخ رشد طبیعی کشور است.

    این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: نسبت به این موضوع که در بازار مسکن رونق ایجاد شده است، خوشبین نیستم و به نظر نمی رسد این عامل، باعث کاهش قیمت ها شود. البته دولت دوازدهم در دو سال گذشته در تسهیلات بانکی خوب کار کرده است، یعنی تسهیلات متعددی برای کسانی که می خواهند وارد بازار مسکن شوند، وجود دارد.

    وی خاطرنشان کرد: معمولا در طول سالیان گذشته در فاصله بین اردیبهشت تا خرداد، با افزایش قیمت مسکن روبرو بوده ایم زیرا هر زمان در سایر قسمت های اقتصادی، نقدینگی رها می شود یکی از بخش هایی که نقدینگی را جذب می کند، زمین و مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو