مدیران خودروعصر اعتبار

اجرای پیشنهاد مجلس برای ساخت مسکن ارزان با چه راهکاری؟

عصر ساختمان- در شرایط فعلی، دهک‌های پایین جامعه توانی برای خانه‌دار شدن ندارند، کمیسیون عمران مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس در حال پیگیری و بررسی طرحی است که افزایش تولید مسکن و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به اقشار ضعیف جامعه را به همراه داشته باشد.

اجرای پیشنهاد مجلس برای ساخت مسکن ارزان با چه راهکاری؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، اخیر محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرده از آنجا که با شرایط فعلی دهک های پایین جامعه توانی برای خانه دار شدن ندارند، کمیسیون عمران مجلس با همکاری مرکز پژوهش های مجلس در حال پیگیری و بررسی طرحی است که افزایش تولید مسکن و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به اقشار ضعیف جامعه را مدنظر خواهد داشت.

    در این میان به گفته کارشناسان توجه به اقشار آسیب‌پذیر در هر کشور از اولویت‌های اساسی دولت‌هاست. تامین حداقل معیشت برای افراد جامعه علاوه بر کمک به رشد عمومی جامعه، تاثیر بسزایی در تامین و حفظ امنیت عمومی دارد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تامین معیشت که در صدر توجه دولت‌ها و نگرانی خانواده‌هاست، تامین مسکن است. امروزه بخش عمده درآمد افراد مستاجر صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود، به نحوی که اگر هزینه اجاره را از سبد هزینه خانوار حذف کنیم شاهد رشد و احیای قابل توجه وضعیت افتصادی خانواده‌ها هستیم.

    ساخت مسکن ارزان چطور و چگونه؟

    در این خصوص یک کارشناس ساخت وساز با بیان اینکه توانمندسازی افراد ضعیف در کنار به‌کارگیری راهکارهای قانونی و اجرایی از جمله روش‌هایی است که دولت‌ها برای تامین مسکن افراد نیازمند استفاده می‌کنند. گفت: در کشور ما هم بنا به دسته‌بندی‌هایی مختلف افراد، نهادهای حمایتی مربوطه طی سالیان بعد از انقلاب به انواع مختلف با استفاده از ابزار‌هایی قانونی نظیر، معافیت‌ها و تخفیفات مختلف، ابزارهای مالی نظیر پرداخت انواع تسهیلات بلاعوض و کم بهره و ابزارهای اجتماعی نظیر همکاری خیرین و بنیادهای مردم نهاد، سعی در برطرف کردن بخشی از نیاز جامعه کرده است.

    ایمان رفیعی با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: دولت‌های نهم و دهم شاید بیشترین سهم را در تامین مسکن ارزان قیمت برای عموم جامعه داشتند. اگرچه به‌دلیل نواقص غیرقابل اغماض، نتوانست متقاضیان متوسط را راضی کند.

    وی گفت: حال ورود دیرهنگام مجلس در دولت دوازدهم به بحث تامین مسکن اگر با تکرار نسخه‌های قبلی نباشد، می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در بحث کاهش دغدغه قشر آسیب پذیر جامعه در نظر گرفته شود.

    رفیعی ادامه داد: اما فارغ از طرح‌های ارگان‌های دخیل در امر تهیه مسکن، به نظر می‌رسد غافل ماندن از رعایت یک سری زیر ساخت‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در یکپارچه شدن برنامه‌ها، جلوگیری از هدر رفت منابع در شرایط فعلی فشار اقتصادی داشته باشد.

    وی با بیان برخی از راهکارها حیایت برای ساخت وساز مسکن ارزان قیمت گفت: اولین راهکار برای این مورد تهیه یک بانک اطلاعات یکپارچه از افراد محق یا مستحق دریافت مسکن که بنا به شرایط یا وظایف، دولت باید در تهیه مسکن این اشخاص دخالت حمایتی داشته باشد از جمله: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، خانوانده شهدا و جانبازان، جوانان و خانه اولی‌ها.

    وی در خصوص راهکار بعدی خاطر نشان کرد: تعریف دقیق منابع در دسترس دولت از جمله منابع مالی، ظرفیت‌های قانونی و امکانات عمومی، اتخاذ یک رویه ثابت با هماهنگی کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در امر تهیه مسکن برای استفاده حداکثری از منابع و جلوگیری از موازی‌کاری و سوءاستفاده‌های احتمالی افراد، تخصیص مناسب و متناسب با نیاز امکانات و منابع مالی دولتی از قبیل زمین، تسهیلات بانکی ارزان قیمت، معافیت‌ها و تخفیفات قانون، تجمیع، هدایت و استفاده یکپارچه از امکانات و ظرفیت‌های غیر دولتی دخیل و مشتاق به مشارکت در تهیه مسکن برای افراد. از جمله راهکارهای حیاتی برای ساخت مسکن ارزان است.

    وی در نهایت گفت: دولت بدون شک با مطالعه روند طی شده در 40 سال اخیر در امر شناسایی و نحوه واگذاری‌ها می‌تواند خلاء‌ها و نواقص طرح‌های اجرا شده و در حال اجرا را شناسایی کند و به نظر ورود مجدد و موازی سایر نهادها اگر در طول تلاش‌های قبلی نباشد، موجب دوباره کاری و توزیع مجدد منابع موجود خواهد شد.

    بارقه های امید با پرداخت تسهیلات ارزان به انبوه سازان

    در همین زمینه یک کارشناس شهرسازی بابیان اینکه دولت دوازدهم باید به هر نحوی که شده مسکن ارزان‌قیمت بسازد گفت: در حال حاضر بیش از 12 میلیون دختر و پسر در سن ازدواج قرار دارند و طی 10 سال آینده 16 میلیون نفر دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد که نیازمند 14 میلیون واحد مسکونی جدیدالاحداث هستند.

    محمدعلی مهری بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در حال حاضر حداقل 2 میلیون واحد مسکونی ناپایدار در بافت‌های فرسوده شهری کشور وجود دارد که این تعداد در 10 سال آینده به 6 میلیون واحد مسکونی می‌رسد بنابراین ضروری است 20 میلیون واحد مسکونی شهری در طی 10 سال آینده و به‌طور متوسط سالیانه 2 میلیون واحد مسکونی جدید ساخته شود تا بتوان به تعادل نسبی در عرضه و تقاضا در بازار مسکن دست پیدا کرد.

    وی بابیان اینکه دولت یک تجربه مطلوبی در امر ساخت‌وساز املاک ارزان‌قیمت داشت خاطرنشان کرد: اجرای برنامه مسکن مهر در برخی از نقاط نتایج مثبت زیادی داشته است و به‌عنوان یک تجربه بسیار مهم عمرانی- اقتصادی در انبوه‌سازی مسکن ارزان‌قیمت، با حجم بسیار زیاد پروژه‌ها و گستردگی آن در پهنه تمام شهرها و روستاها، بی‌شک نواقص و کمبودهایی هم داشته است که دولت دوازدهم می‌تواند با رفع این نقاط ضعف، مشکلات پیش روی این برنامه را کاهش دهد تا زمینه لازم برای رسیدن به هدف تأمین مسکن متناسب با نیاز برای محرومان از مسکن بر اساس اصول قانون اساسی فراهم کند.

    این کارشناس شهرسازی در ادامه افزود: اگر دولت بتواند تسهیلات ویژه‌ای به انبوه‌سازان بدهد می‌توان بارقه‌های امیدی را در خصوص ساخت مسکن ارزان‌قیمت متصور شد.

    فروش زمین ارزان قیمت مشکل را حل نمی کند

    مهری بابیان اینکه ارائه تسهیلات ارزان و مسکن رایگان دولتی می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم ساخت مسکن ارزان باشد تاکید کرد: لازم است این زمین‌ها به‌صورت رایگان در دسترس انبوه قرار بگیرد فروش ارزان‌قیمت زمین‌های عمومی به انبوه‌سازان بحران مسکن را برطرف نمی‌کند.

    وی گفت: طبق مطالعات انجام‌گرفته از میزان و چگونگی ساخت‌وساز منازل مسکونی در زمین‌های دولتی فروش رفته، اولاً انبوه‌سازان بخش خصوصی به دلیل روند صعودی قیمت ها در بازار مسکن تمایلی به ساعت سریع‌تر منازل مسکونی ندارند و سرعت ساخت‌وساز به‌شدت آهسته است و دوما بخش قابل‌توجهی از منازل مسکونی ساخته‌شده جزء منازل مسکونی لوکس ارزیابی می‌شوند که تنها بخش خاصی از مردم جامعه توان خرید آن‌ها رادارند.

    این کارشناس شهرسازی گفت: بنابراین می‌توان گفت که بحران مسکن بدون سیاست‌گذاری درست دولت و استفاده از زمین‌های عمومی حل نخواهد شد. برای حل بحران مسکن لازم است دولت با استفاده از زمین‌های عمومی قیمت زمین را از قیمت مسکن حذف نموده و ساخت منازل مسکونی ارزان‌قیمت را تسهیل نماید.

    مهری بابیان اینکه به جامعه نیاز مبرمی برای احداث املاک ارزان‌قیمت دارد درنهایت گفت: بنابراین انتظار می‌رود دولت دوازدهم سیاست‌های ساخت مسکن ارزان‌قیمت را با هر عنوانی اعم از مسکن مهر یا امید یا اجتماعی یا … از سر بگیرد تا علاوه بر تأمین مسکن ارزان‌قیمت جوانان موجبات رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال‌ فراهم کند.

    بار سنگین دولت دوزادهم در ساخت مسکن

    در همین راستا یک کارشناس مسکن بابیان اینکه خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد یکی از وظایف اصلی دولت است گفت: متأسفانه دولت در سال‌های اخیر از. این وظیفه عدول کرده و فعالیت دور توجهی در این خصوص انجام نداده است.

    عطا آیت الهی بابیان مطلب به «صما»گفت: بنابراین باید دولت دوازدهم با برنامه‌ریزی‌های منسجم فعالیت‌های مثبتی در این خصوص انجام دهد.

    وی بابیان اینکه دولت باید به‌صورت مشترک به دنبال تأمین و تهیه املاک ارزان‌قیمت باشد خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین قانون جامع و واحد برای مسکن که در آن سازمان‌های متولی مثل، وزارت راه‌اندازی، وزارت کشور، شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا می‌تواند راهکار جدی و سریع برای حل معضل اقشار کم‌درآمدها تلقی شود.

    این کارشناس مسکن در ادامه افزود: یکی از موارد مهم در تأمین و عرضه مسکن ارزان‌قیمت ارائه تسهیلات ارزنده است. اگرچه در طی سال‌های اخیر همواره اخباری در خصوص ارائه تسهیلات ارائه‌شده اما به دلیل ابتر بودن این تسهیلات هیچ‌گاه جوابگوی نیازمصرفی جامعه کنونی نبوده و در بهترین شرایط پاسخ گوی نیاز سرمایه گذران بوده است...

    وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات خرید مسکن با سود و بازپرداخت کم، تنظیم برنامه‌ای برای کمتر شدن و یا مطابقت هزینه تأمین مسکن با درآمد خانوارها ازجمله موارد دیگری هستند که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند.

    آیت الهی در ادامه بابیان اینکه الگوی برداری صحیح از مسکن مهر می‌تواند برای خانه‌دار کردن نیازمندان مؤثر باشد خاطرنشان کرد این طرح در اجرا دارای یک سری نقاط ضعف مثل مکان‌یابی نامناسب و عدم پیش‌بینی زیرساخت‌های شهری بود که باید در دولت دوازدهم به آن توجه شود.

    این کارشناس مسکن گفت: به نظر می‌رسد توجه دولت به بافت‌های فرسوده کاملاً فکر شده و سنجیده است بنابراین نیاز است دولت تمام تمرکز خود را در به دو سمت کاهش بوروکراسی‌های اداری و تسهیلات منطقی بر بافت‌های فرسوده معطوف کند.

    وی درنهایت تصریح کرد: اصلاح مدیریت بخش مسکن و هماهنگی بین سازمان‌های مختلف که برای بخش مسکن برنامه‌ریزی می‌کنند ازجمله مواردی هستند که به بهبود وضعیت مسکن کمک می‌کنند و باید موردتوجه دولت دوازدهم باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار