مدیران خودروعصر اعتبار

یکی از کارشناسان بازار مسکن گفت:

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده

عصر ساختمان:فکر می‌کنم در سال‌آینده ما یک رونق نسبی را در بازار خواهیم داشت و نمی‌توانیم بگوییم یک رونق خیلی خوب در پیش رو داریم، چون برای رسیدن به یک رونق خوب، قیمت‌ها باید متعادل‌تر شود و قطعاً یک تورم به وجود می‌آید.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد، کیوان شادمان بیان کرد: در سال آینده، با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، انتظار می‌رود که مقداری وضعیت اقتصادی ایران بهبود پیدا کند، این انتظار وجود دارد که وضعیت بازار مسکن هم کمی بهتر شود، اما از طرف دیگر دولت سعی خودش را می‌کند که برای جلوگیری از تورم این مساله را کنترل کند، بنابراین فکر می‌کنم که ما یک رونق نسبی را در بازار خواهیم داشت و نمی‌توانیم بگوییم یک رونق خیلی خوب در پیش رو داریم، چون برای رسیدن به یک رونق خوب، قیمت‌ها باید متعادل‌تر شود و قطعاً یک تورم به وجود می‌آید.

    او در ادامه گفت: اکنون سازنده‌ها آن سودی که معقول است را نمی‌توانند از پروژه‌های مسکونی برداشت کنند، به همین دلیل به نظر می‌رسد با وجود اینکه پرداخت قیمت‌ها برای مردم سنگین است، اما قیمت‌ها پایین است، یعنی یک سازنده با سودی کمتر از سطح سود بانکی کار می‌کند و شاید اگر دولت بخواهد به صورت مستقیم روی این بازار تاثیر بگذارد و وارد شود خیلی حرکت خوبی نباشد، دولت باید از طریق سیستم‌هایی مثل سود بانکی و داستان‌هایی از آن دست موضوع را کنترل کند، مثلاً کافی است که سود بانکی را یک مقدار کمتر کند، خود به خود در آن زمان بازار مسکن بهتر می‌شود.

    شادمان اظهار کرد: به طور کلی وضعیت در سال آینده قطعاً از امسال بهتر خواهد شد، اما رونقی که انتظار داشته باشید سازنده‌ها یا آن کسانی که عرضه‌کننده مسکن در این بخش بازار هستند بتوانند خیلی راحت محصولاتشان را بفروشند و بتوانند جواب‌گوی بازار باشند من فکر نکنم که به آن میزان رونق به وجود آید.

    این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: از نظر من با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از افراد که در بخش مسکن مشارکت می‌کنند برای نیاز به مسکن این کار را نمی‌کنند و بیشتر برای بحث سرمایه‌گذاری و بحث سود و نفع اقتصادی این کار را می‌کنند، بنابراین وقتی این افراد می‌بینند که بانک 20 تا 22 درصد سود سالانه به آنها می‌دهد و در مسکن به این میزان تورم ایجاد نمی‌شود، قطعاً بیشتر تمایل دارند که پولشان را در بانک بگذارند یا مثلاً وقتی می‌بینند که بازار بورس سودش بیشتر از بازار مسکن است، خب به آن سمت و سو می‌روند و به همین خاطر می‌گویم که دولت می‌تواند با کنترل سطح سود بانکی مسئله تورم مسکن را هم کنترل کند.

    او در رابطه با کاهش دو درصدی سود بانک‌ها یادآور شد: کاهش دو درصدی سود بانک‌ها هم تاثیر می‌گذارد و با توجه به شرایط پیش آمده و جمع حرکت‌هایی که دولت انجام داده و برداشته شدن تحریم‌ها به نظر می‌رسد که سال آینده سالی خواهد بود که با رونق همراه است، اما رونق آن قدر شدید نیست که بخواهد تورم شدیدی ایجاد کند، مثلاً تا حدود منطقی به اندازه تورم سایر محصولات تورم مسکن هم خواهیم داشت، اما مثلاً شبیه سال‌های 89 و 90 به صورت یک باره قیمت‌ها دو یا سه برابر نمی‌شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو