مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناسان بازار سرمایه بررسی کردند:

بازار مسکن نیازمند تحریک تقاضا

بازار سهام پس از انتخابات به کدام سو می‌رود؟

عصر ساختمان:کارشناسان بازار سرمایه، این بازار پس از انتخابات را با دورنمای روشن و مثبت ارزیابی کرده‌اند. هرچند که برخی معتقدند برای تحریک تقاضا در بخش مسکن باید فکری کرد.

بازار مسکن نیازمند تحریک تقاضا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فارس، با پایان یافتن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و شمارش آراء در حوزه‌های انتخابیه ، بازار سهام از این پس در فضای سیاسی واضح تری نوسان خواهد کرد، چرا که به اعتقاد اغلب کارشناسان، انتخابات مجلس دهم تعیین کننده نقشه سیاسی کشور دست کم برای 4سال آینده خواهد بود.

    اینکه بورس در فضای اقتصاد سیاسی پس از انتخابات کنونی به کدام سو می رود موضوعی است که گروه بورس خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با برخی کارشناسان بازار سرمایه به چالش کشیده است.

    مصطفی حقیقی مهمانداری ، نماینده کانون کارگزاران در شورای عالی بورس در این باره می گوید: بازار سهام با توجه به ترسیم دورنمای روشن از اقتصاد پس از لغو تحریم ها همچنان مثبت خواهد بود. در بازار سهام کنونی آن دسته از معامله گرانی که طی دو سال اخیر به دلیل رکود فرسایشی با زیان‌های هنگفت مواجه شده بودند، توانسته اند این روزها زیان خود را جبران کنند. در عین حال سرمایه گذاران تازه وارد بازار نیز توانسته‌اند از بازار منفعت ببرند.

    تداوم روند صعودی بازار در شیبی ملایم

    مدیر عامل شرکت کارگزاری آبان با بیان اینکه رشد هیجانی شاخص‌های بورس می‌تواند برای بازار زنگ خطر محسوب شود، گفت: هر چند در گذشته‌های نه چندان دور نوسان نماگرهای بورس در روند غیر عادی قرار داشت، اما هم اکنون این روند تعدیل شده و و پیش‌بینی می‌شود روند صعودی بازار در شیبی ملایم ادامه یابد.

    وی با ارزیابی دورنمای بازار سهام،  از انتظار برای رشد نسبت قیمت بر درآمدی سهام اغلب گروه های بازار سخن گفت و افزود: این انتظار حتی برای کم بازده ترین گروههای بازار سهام از جمله سیمانی‌ها نیز وجود دارد، چرا که با توجه به قیمت روز دارایی ها برای تاسیس یک کارخانه سیمان باید میلیاردها تومان صرف کرد و این در حالی است که قیمت  سهام این شرکت ها در نازل ترین حد قراردارد.

    رونق مسکن کلید خروج از رکود

    این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر صنعت مسکن و ساختمان بر رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت مسکن در حالی طی دو سال اخیر با رکود فزاینده مواجه بوده که مطابق آمارها، هم اکنون بیش از 900 هزار واحد مسکونی کلید نخورده و به اصطلاح «کنتور صفر» وجود دارد و تا زمانی که این تعداد واحد مسکونی و حتی تجاری فروش نرفته باشد، تقاضا برای ساخت و ساز در کشور پایین خواهد بود. به تبع این موضوع صرف آهن و سیمان و کاشی و دیگر صنایع مرتبط با مسکن نیز رونق نخواهد یافت.

    «از روی دست من بخر» ؛ ممنوع!

    حقیقی مهمانداری با توصیه به مردم مبنی بر لزوم بکارگیری درایت و مطالعه در سرمایه گذاری ها عنوان کرد: افراد بی تجربه برای حضور در بازار سرمایه از منابع قابل اعتماد و تحلیل گر بهره گیرند و به اصطلاح از روی دست یکدیگر اقدام به معامله نکنند. چرا که در غیر این صورت هم خودشان زیان خواهند کرد و هم به وجهه بازار سهام صدمه وارد خواهند کرد. این افراد اغلب در گرانی خریدارند و در ارزانی فروشنده اند.

    مدیرعامل کارگزاری آپادانا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تقویت قیمت سهام در بازار سرمایه را حتمی می داند و می گوید: بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن انتخابات با هوشمندی و آگاهی بیشتری در فضای بازار سهام گام بر خواهند داشت.

    فضای پس از انتخابات برای بورس

    غلامحسن آرمات با بیان اینکه راه یابی اشخاص اصلح و برخوردار از دانش روز اقتصادی و سیاسی به مجلس می‌تواند برای بازار سرمایه نتایج مفیدی در بر داشته باشد، عنوان کرد: بطور حتم از این پس فضای سرمایه‌گذاری در بازار به دلیل افزایش امیدواری مردم به آینده در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت. امید به آینده در دوره های زمانی گذشته حتی نسبت «قیمت بر درآمد» برخی گروهها از جمله سیمانی ها را تا 35 مرتبه افزایش داده بود و اکنون همین اتفاق در دوره دیگری در حال تکرار است.

    سیگنالی که خودروئی‌ها به بازار سهام فرستادند

    علیرضا مهرآبادی، مدیر سرمایه‌گذاری یک نهاد دولتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بورس فارس نحوه گزارشگری خودرویی ها به بازار سهام را دلیل ترسیم نمایی جدید در بازار سهام دانسته و می گوید: پس از آنکه گروه سایپا بر مبنای ارزش منصفانه دارایی ها قیمت روز سهام خود را ارزش گذاری و به بازار صورت های مالی برخوردار از سود علی رغم ناتوانی در تقسیم سود را اعلام کرد، این سیگنال را برای بازار فرستاد که ارزش روز سهام شرکت ها در اغلب موارد هم اکنون بسیار پایین است.

    وی با اشاره به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه ناشی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت های بورسی گفت: هیچ یک از رخداد های حاصل از این نوع افزایش سرمایه ها ناشی از رشد سودآوری شرکت ها نیست، اما به هرحال این دوره گذار باید تحمل شود، تا صورت های مالی شرکت ها بار دیگر به روز رسانی شوند.

    مهرآبادی افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بدون تداوم رشد سود هر سهم پس از کر مالیات آنها را خطر ناک دانست و گفت: با توجه به ترسیم فضای اقصاد سیاسی ایران در پسابرجام و انتخابات اخیر، می توان انتظار داشت که با تسهیل دسترسی به دریافت منابع مالی و ایجاد بسترهای جدید سرمایه گذاری از طریف خط های اعتباری یوزانس و فاینانس ، طرح های توسعه ای شرکت ها از توقف خارج شده و دوباره به چرخش درآیند.

    چالش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه از دیدگاه نمودارهای تکنیکال، روند حرکتی نماگرهای بورس روبه بالا بوده و این در حالی است که اغلب سرمایه گذاران بیش از آنکه به الگوهای چارتی توجه داشته باشند، بیشتر به خبرهای مربوط به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های شرکت ها توجه دارند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر سهامداری با انگیزه دریافت سود مجمع در بازار حضور دارد و تنها کافی است که خبری مبنی بر خروج یک شرکت از زیان از طریق افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به بازار اعلام شود. هم اکنون دارایی های مشهود در بازار سرمایه باید به روز شوند و این در حالی است که برجا گذاشتن بازدهی های بالا در این بازار کوچک برای دنیا بسیار شگفت آور بوده است.

    چشم انداز بورس در سال 1395

    مهر آبادی عنوان کرد: سال 95 یکی از بهترین سال های بازار سرمایه به دیل کنار رفتن رفتار های هیجانی و تداوم شیب صعودی بازار با گام های عقلانی و متعادل خواهد بود. بدون شک عمر بازار ریزشی به پایان رسیده و نقدینگی در میان گروه‌های مختلف جابجا می شود.

    علی ستاری ، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از چشم انداز روشن بازار سخن گفته و می افزاید: بازار سهام با توجه به چشم انداز پیشرو همواره پیش از رسیدن آینده به استقبال آن می رود کما اینکه وقتی تحریم ها آغاز شد، بازار سهام قبل از فرارسیدن موعد آن شروع به ریزش کرد.

    بازار سهام ترسی از آینده ندارد

    وی افزود: با توجه به رخدادهای پیشرو صرفه نظر از رقابت های سیاسی و جناحی از این پس به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. انتخابات مجلس و خبرگان به طور حتم بر روی بازار سهام تاثیر گذار است و اگر این دوره گذار را تحمل کند، مجدد راه خود را پیدا خواهد کرد و ترسی از آینده ندارد.

    ستاری با بیان اینکه نقدینگی هم اکنون در بخش های سرمایه گذاری کشور گزینه بهتری نسبت به بازار سرمایه ندارد، افزود: اقتصاد ایران در بخش های صنعتی اغلب بر مونتاژ استوار شده و صنعت خودروسازی ایران همواره با تقاضای انبوه داخلی مواجه بوده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صنعت خودرو در ایران با ورود چرخه تولید خودروهای جدید بطور حتم متحول خواهد شد ، عنوان کرد: بر خلاف نظریه های موجود هم اکنون نقدینگی در جامعه وجود دارد منتهی این منابع در فضای کسب و کار کنونی پنهان شده و نمی توان سرشماری دقیقی از آن داشت.

    حجم معاملات حقیقی ها دیگر شوخی نیست...

    ستاری با اشاره به تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه در بازار سهام گفت: نقدینگی هم اکنون در بازار سهام به طور محتاطانه در گروههای بورسی جابجا می‌شود و این در حالی است که داد و ستد روزانه 100 میلیارد تومانی در بازار سهام که اغلب معامله گران حقیقی هستند یک شوخی برای اقتصاد ایران نیست. به طور حتم پس از کنار رفتن فضای انتخاباتی روند بازار سهام بهبود یافته و رشد بازار ادامه دار خواهد بود.

    کارگزار سابق بورس تهران در ادامه بر لزوم مصرفی شدن صنعت مسکن در پیشروی اقتصاد ایران تاکید کرد و افزود: دولت برای رونق اقتصاد باید طوری برنامه ریزی کند که مسکن از وضعیت تجاری به وضعیت مصرفی تبدیل شود. خرید و فروش ملک نباید به عنوان جاذبه سرمایه گذاری در کشور مورد توجه قرار بگیرد و منابع بانک ها در این بخش بلوکه شود.

    راه اندازی لیزینگ های مسکن چاره خروج از رکود

    ستاری افزود: باید برای رونق اقتصاد از طریق فعال شدن لیزینگ های مسکن مشابه آنچه که در دنیای امروز رواج دارد، تقاضا را تحریک کرد. در حال حاضر خرید مسکن یا خودرو لوکس بطور یکجا در کشورهایی چون کانادا صرفه اقتصادی ندارد و از طریق لیزینگ ها این موضوع مدیریت می شود، چرا که پس از تسویه اقساط برای خریدار توجیهی نخواهد داشت.

    وی صنایع خودرو سازی و پس از آن صنعت بانکداری را از صنایع پیشرو بازار اعلام کرد و افزود: چنانچه سرمایه گذاری خارجی در ایران پا بگیرید، صنعت پتروشیمی و حوزه های مرتبط با نفت و انرژی در کشور در کانون توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. پس از آن نیز صنایع مسکن،سرمایه گذاری ها، تجهیزات و پیمانکاری مورد توجه بازار سرمایه خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو