مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر:

لیزینگ مسکن به خروج از رکود می‌انجامد

عصر ساختمان:معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به احکام بخش مسکن در برنامه ششم توسعه گفت: مسکن تنها بخشی است که سهم دولت در آن ۳ تا ۵ درصد است و بقیه سرمایه‌گذاری‌ها از سوی بخش خصوصی در این حوزه انجام می‌شود. اتفاقا هر جا دولت مانند طرح مسکن مهر دخالت کرده، مشکل به وجود آورده است.

لیزینگ مسکن به خروج از رکود می‌انجامد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، معضلاتی مانند جانمایی اشتباه، کمبود زیرساخت‌ها و تاسیسات روبنایی و مشکلات اجتماعی که برای ساکنان طرح مسکن مهر به وجود آمده و دولت برای رفع آنها مجبور به ادامه دخالت خود تا دهه‌های بعدی است. حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به رکود فعلی حاکم بر بخش مسکن ادامه داد: تنها راه رهایی از این رکود، تامین و تزریق منابع مالی است که با توجه به کمبود منابع مالی در بانک‌ها، باید به سمت بازار رهن به همراه رژیم پس‌انداز به‌صورت مشترک حرکت کنیم.

    او تامین مسکن اقشار مستضعف و دو دهک اولی جامعه را وظیفه دولت دانست و افزود: باید به سمتی برویم که سهم دولت در مسکن تنها به تامین مسکن اقشار ضعیف محدود شود و سایر اقشار با رژیم پس‌انداز و بازار رهنی (تسهیلات بانکی درازمدت) مسکن مورد نیازشان را تهیه کنند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه 23میلیون خانوار شهری و روستایی داریم که برای خانه‌دار شدن همه‌شان باید سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود، تصریح کرد: این در حالی است که یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی که سرمایه‌ای معادل 20 میلیارد دلار هستند در کشور خالی هستند.

    عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتقاد از سهم بالای زمین (55درصد) در هزینه تولید ساختمان که سبب شده بالاترین شاخص را در این بخش در دنیا داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر بخش مسکن سهم بالای این بخش در سبد خانوار است. در حال حاضر هر خانوار ایرانی به‌طور متوسط 35 درصد درآمد ماهانه خود را به مسکن اختصاص می‌دهد. همچنین شاخص توان‌پذیری (مدت زمان انتظار هر خانوار برای افزایش قدرت خرید برای خانه‌دار شدن) در حال حاضر 6/ 11 سال است که در برنامه ششم می‌خواهیم آن را به 8 سال برسانیم. در کشورهای توسعه‌یافته شاخص توان‌پذیری خانواده‌ها 3 تا 5 سال است به این معنا که با پس‌انداز 3 تا 5 ساله می‌توانند مسکن خریداری کنند. اما ایرانی‌ها به‌طور میانگین بعد از حدود 12 سال می‌توانند خانه‌دار شوند. مظاهریان با اشاره به تسهیلات لیزینگ مسکن ادامه داد: اگرچه این نوع تسهیلات، گران‌بهاست، اما هر نوع سرمایه‌گذاری در مسکن به خروج آن از رکود کمک می‌کند ولو در اندازه‌های کوچک؛ این موضوع یکی دیگر از سیاست‌های وزارت راه‌وشهرسازی در بخش مسکن است به این معنا که هر اقدامی برای افزایش سرمایه‌گذاری در تولید مسکن کمک می‌کند، از آن استقبال می‌کنیم.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی