مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر بازار مسکن

عصر ساختمان- دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی گفت: رشد ۴۰ درصدی نرخ ارز تاثیر به‌سزایی بر دیگر موارد دارد و اولین تاثیر ناشی از این افزایش، در آهن‌آلات دیده شده است.

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، نعمت‌الله ظریف در خصوص وضعیت مسکن در سال 97 و با اشاره به اینکه این وضعیت در کشور با متغیرهای بسیار متفاوتی مواجه است، اظهار کرد: در تعطیلات نوروزی با افزایش 40 درصدی نرخ ارز و با توجه اعمال فشار از سوی برخی کشورها، سیاست‌های موجود و موقعیت کنونی ایران در منطقه و... از عواملی هستند که بر وضعیت مسکن تاثیر خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه رونقی در وضعیت بازار مسکن متناسب با تورم در سال گذشته حاصل شده است، ادامه داد: پیش بینی ما در سال جدید این بود که مسکن با یک رونق نسبتا خوبی مواجه شود و همانطور که در سال گذشته شاهد یک رونق قابل قبولی بودیم که متناسب با تورم، بین 8 تا 15 درصد، قیمت مسکن افزایش پیدا کرد.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا در شهریور ماه بازار دچار بحران می‌شود، عنوان کرد: این امر وابسته به نیاز جامعه و با توجه به نرخ رشد 1.9 درصد است؛ این میزان نرخی بالایی برای جمعیت به حساب می‌آید.

    ظریف با بیان اینکه مسکن کالایی نیست که بتوان آن را جایگزین یا وارد کرد، تصریح کرد: مسکن کالایی نیست که با وارد کردن آن بتوان قیمت‌ها را شکست. در سال گذشته طی پیشنهادی از سوی بانک مسکن در بودجه 97، به انبوه‌سازان و سازندگان وام بدون سپرده و وام بدون خرید اوراق حق تقدم اعطا شود، این امر نکته مثبتی به‌شمار می‌آید.

    وی افزود: در سال 96 انبوه‌ساز یا سازنده مسکنی که خواستار دریافت وام بود، باید برای واحد مسکونی که به ازای آن، 50 میلیون تومان دریافت می‌کرد، حدود 7.5 میلیون تومان اوراق حق تقدم خریداری می‌کرد. بنابراین با حذف این امر در سال 97،  سازنده به راحتی با 50 درصد سرمایه خود و 50 درصد تسهیلات بانکی به کار خود ادامه دهد.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به رشد 40 درصدی نرخ ارز که تاثیر به‌سزایی بر دیگر موارد را دارد، خاطرنشان کرد: اولین تاثیر ناشی از این افزایش 40 درصدی از ارز، در آهن‌آلات دیده شده است و همچنین حدود 20 درصد دستمزد کارگران افزایش یافته که در نهایت بر قیمت نهایی مسکن تاثیر گذاشته و قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

    ظریف با اشاره به افزایش سود سپرده‌های بانکی تصریح کرد: این امر یک جذابیتی در سرمایه‌گذاری در بانک‌ها ایجاد خواهد کرد و مردم سرمایه خود را به حاشیه مانند سرمایه‌گذاری در ارز و... نبرند. پول مردم که چندین میلیون تومان است، جمع می‌شود و آنان می‌توانند در محیطی امن از پول خود استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه از جهتی افزایش نرخ تسهیلات بانکی نکته مثبتی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در واقع با افزایش سود تسهیلات‌ بانکی، بازار حاشیه‌ای ارز، دلار و...  کمرنگ‌تر می‌شود و درنهایت قیمت مصالح ساختمانی افزایش نمی‌یابد.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی افزود: در نتیجه این امر در ثبات قیمت مسکن تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. حتی اگر درصدی نیز تورم افزایش یابد و همچنین قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند، در نتیجه افزایش نرخ تسهیلات بانکی مناسب خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار