مدیران خودروعصر اعتبار

نیما کیوانی خبر داد؛

جایزه جهانی طراحی ایتالیا از معماری «دروازه گیلان» تقدیر کرد

عصر ساختمان- معماری دروازه ورودی گیلان که در منطقه حیران شهرستان مرزی آستارا واقع شده است مورد تقدیر ویژه هیات داوران جایزه جهانی طراحی در کشور ایتالیا قرار گرفت.

جایزه جهانی طراحی ایتالیا از معماری «دروازه گیلان» تقدیر کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، نیما و سینا کیوانی که در  دو سال گذشته با پروژه های «ارسی خانه» و «مهرخانه» موفق به کسب مدال برنز و نقره بزرگترین جایزه جهانی طراحی شده بودند، امسال هم با پروژه «دروازه گیلان»،  این افتخار جهانی را از آن خود کردند.

    نیما و سینا کیوانی معماران ایرانی با الهام از فرهنگ ایرانی و طبیعت منطقه گیلان، پروژه‌ای را تحت عنوان «دروازه گیلان» طراحی و اجرا کردند که موفق به کسب تقدیر ویژه هیات داوران مسابقه جهانی A Design Awards از کشور ایتالیا شد.

    نیما کیوانی در گفتگو با خبرنگار مهر به ویژگی‌های «دروازه گیلان» اشاره و بیان کرد: توجه به المان های منطقه در طراحی این بنا اهمیت ویژه ای داشته. به طور مثال فرم کلی خانه های بومی منطقه که به شکل سقف شیبدار هستند، یکی از مواردی است که در طراحی این دروازه به کار رفته؛ علاوه بر این به المان های طبیعی منطقه  چون دریا و گردنه های پر پیچ و خم و جنگل هم توجه شده است.

    به گفته این معمار ایرانی، فرم منحنی به کار رفته در قسمت زیرین «درازه گیلان»، همچنین رنگ آبی و پترن که موج دریا را تداعی می کند،  در کنار تک درخت سرو از نشانه های به کار گرفته شده در طراحی این دروازه است که حس ورود به گیلان را در ذهن کسی که با این دروازه روبه رو می شود، القا می کند. همچنین پروژه «دروازه گیلان»،   طی قراردادی با فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان کارفرمای پروژه طراحی شده است.

    کیوانی با اشاره به این که پروژه «دروازه گیلان»،  نخستین دروازه ورودی یک شهر یا استان با هویت منحصر به خود در یک قرن اخیر است، گفت:در قدیم شهرها دروازه ورودی داشتند که نشان دهنده هویت آن شهر بود  امادر قرن اخیر، ما شاهد یکسان سازی معماری بوده ایم طوری که امروز، شهرها هویت خود را از دست داده و شبیه یکدیگر شده اند. اما این دروازه مشخص می کند که شما وارد منطقه گیلان می شوید.

    برنده جایزه معماری خاورمیانه در ادامه بیان کرد: ما برای طراحی این دروازه، ابتدا خانه های بومی منطقه را ملاک قرار دادیم که یکی از شاخصه های مهم این خانه ها،  همساز بودن با طبیعت و پایداری آن است. پس ما در طراحی «دروازه گیلان» ابتدا یک فرم کلی که هندسی و منظم بود را با الهام از خانه های  شیروانی طراحی کردیم؛ در مرحله بعدی به المان های طبیعی چون دریا، جنگل و پیچ و تاب گردنه توجه نشان دادیم تا آنجا که حتی نحوه جانمایی درخت و نوری که به آن می تابد هم با الهام از طبیعت و فرهنگ منطقه و  درواقع استعاره از خانه هایی است که در درون  شان طبیعت و روح زندگی وجود دارد.

    به گفته کیوانی، برای طراحی این بنا از مواد مقاوم استفاده شده. سازه کلی و حجم پیرامون آن از بتن اکسپوز و بخش منحنی آن از هسته بتنی است که روی آن را کاشی لعابدار سنتی با پترن پوشانده است. 

    نیما و سینا کیوانی پیش از این هم با طراحی و اجرای پروژه های معماری «ارسی خانه»، «مهرخانه» و «خانه تبدیل شونده» توانسته اندجوایز مختلف معتبر بین المللی را از آن خود کنند. آثار آنان در بسیار از مجلات و کتاب های معتبر معماری جهان به چاپ رسیده است.

    جایزه «آ دیزاین (A’ Design Award)» به عنوان بزرگ ترین و مطرح‌ترین جایزه بین‌المللی طراحی دنیا شناخته می شود. این جایزه یکی از بزرگ‌ترین جوایز بین‌المللی طراحی دنیاست که هر ساله، طراحان خلاق بسیاری از کشورهای جهان را گرد هم می‌آورد تا برای کسب مقام در رشته‌های مختلف این چالش جهانی با هم رقابت کنند. آنچه اعتبار این مسابقه را از سایر مسابقات بین‌المللی طراحی و معماری متمایز می‌کند، پروسه داوری آثار است.

    داوری این مسابقه در چند مرحله و با مشارکت بیش از 160 داور از میان کارشناسان حرفه‌ای و اساتید دانشگاههای سراسر جهان اعم از؛ ‌ چهره‌های برجسته آکادمیک و طراحی، مدیران شرکت‌های بزرگ، مهندسین و تکنسین‌های اجرا، برندگان برتر جوایز دوره‌های گذشته و مدیران برندهای معتبر جهان انجام می‌شود.

    تا کنون شرکت‌های مطرحی چون یاهو، نایک، کوکاکولا، نستله، نیسان، سامسونگ، دیزنی، وودافون و لنوو و حتی دانشگاه‌های معتبری همچون ام. آی. تی، پلی تکنیک میلان، بیرمنگهام و کانبرا نیز موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو