مدیران خودروعصر اعتبار

۳بلایی که وام ۲۰۰ میلیون تومانی بر سر مسکن می‌آورد

عصر ساختمان- تصویب وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن؛ نمی‌تواند راه علاجی برای افزایش قدرت خرید مسکن باشد.

۳بلایی که وام ۲۰۰ میلیون تومانی بر سر مسکن می‌آورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از گسترش نیوز، بنابر پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی قرار است مبلغ وام خرید مسکن از 160 به 200 میلیون تومان افزایش یابد و رئیس‌جمهوری نیز نسبت به این مسئله چراغ سبز نشان داده است. با عملیاتی شدن این مقصود قرار است، وام مسکن زوجین خانه اولی به هر یک 100 میلیون تومان ارتقاء یابد و به تناسب این افزایش سقف وام مسکن در تهران و با همین نسبت موجود، سقف وام مسکن زوجین در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای کمتر از 200 هزار نفر افزایش یابد. حال باید دید که اگر این تغییر در تسهیلات مسکن اجرایی شود چه آینده‌ای گریبان گیر زوجین برای خرید مسکن می‌شود؟

    نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در این خصوص گفت: هنوز مشخص نیست که پیشنهاد وزیر راه مبنی بر ارتقای وام مسکن از 80 به 100 میلیون تومان برای هر یک از زوجین تا چه میزان بتواند عملیاتی شود و بعید به نظر می‌رسد که تصویب این وام بتواند مشکلی را حل نماید.

    ایرج رهبرتصریح کرد: به عقیده بنده تصویب وام 200 میلیون تومانی برای شهر تهران مناسب نیست؛ مگر برای شهرستان‌ها و شهرهای کوچک که در آن جا نرخ مسکن ارزان تر است.

    وی ادامه داد: در تهران برای خرید یک منزل 70 متری در منطقه‌ای متوسط حداقل باید حدود 500 میلیون هزینه پرداخت شود. بنابراین اگر 200میلیون تومان هم از طرف دولت پرداخت شود؛ علاوه بر پرداخت اقساط ماهیانه، باز دست کم 300 میلیون تومان خود زوجین متقبل می‌شوند.

    maskanrahbar.jpg

    نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران تأکید کرد: مسئله بعدی بحث بازپرداخت هاست. برای بازپرداخت این رقم وام، زوجین حداقل باید ماهی بیش از 2 میلیون تومان پرداخت نمایند که این رقم کمی، برای دو فردی که به تازگی ازدواج کرده‌اند و میانگین درآمدشان بر پایه 3 میلیون تومان است نیست و عرصه را به آنها تنگ می‌کند.

    رهبر تشریح کرد: دولت باید کاری کند که تولید خانه‌های ارزان قیمت(مسکن مهر، اجتماعی و امید) را گسترش دهد تا قدرت خرید مردم تقویت شود؛ زیرا در این صورت دیگر نمی‌خواهد با پرداخت وام 200 میلیونی زوجین را خانه دار کند بلکه با پرداخت40 میلیون تومان در شهری نظیر پردیس طرف صاحب خانه می‌شود. از این رو دولت باید به سمت و سویی این چنینی برود و همچنین نرخ زمین را از مسکن حذف کنند تا قیمت پایین تر بیاید.

    وی متذکر شد: از آن جایی که دولت دیگر نمی‌تواند تجربه مسکن‌های ارزان نرخ را به دلیل تورم ایجاد شده و کمبود توان مالی تکرار کنند؛ به فکر راهکارهایی نظیر وام 200 میلیون تومانی افتاده است.

    نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در خصوص گرانی قیمت مسکن تصریح کرد: تصویب وام 200 میلیون تومانی نیز می تواند به بالارفتن قیمت مسکن منجر شود؛ زیرا با بالارفتن رقم وام تقاضا برای مسکن افزایش می باید که این بر قیمت مسکن تأثیر می کذارد. همچنین از آن جایی که قبل از بازگشایی مدارس بهترین زمان هجوم برای خرید مسکن است. از این رو با نزدیک شدن به فصل تابستان و قبل از شروع مدارس ما شاهد معاملات بیشتری در بخش مسکن می‌شویم که این خود  به نوعی دیگر می‌تواند موجب گرانی و افزایش نرخ مسکن شود.

    وی تأکید کرد: تا قبل از سال جدید بیشترین رشد قیمت را منطقه 5 دارا بوده است و بقیه مناطق تنها حدود 15 تا 20 درصد رشد نرخ داشته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار