مدیران خودروعصر اعتبار

سایه ابهامات ارزی بر بازار فولاد

عصر ساختمان- بازار فولاد در طول هفته گذشته فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد، اگرچه غالب نوسان نرخ را باید از مسیر تغییر در قیمت ارز رهگیری کنیم. این شرایط موجب می‌شود تا جایگاه بورس کالا و معاملات آن مهم‌تر از گذشته ایفای نقش کرده و همچنین نگاه فعالان بازار به قیمت‌های پیشنهادی و نرخ‌های کشف شده در این بازار باشد.

سایه ابهامات ارزی بر بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای معدن، روند کاهش نسبی در بازارهای جهانی و رفت و برگشت قیمتی در بازار آزاد را می‌توان از نکات مهم بازار در هفته گذشته به‌شمار آورد، اگرچه برای بررسی دقیق‌تر بازار باید واقعیت‌های قیمتی را به‌صورت مجزا در بازارهای مختلف مورد توجه قرار دهیم. این موارد در گزارش هفتگی پایگاه خبری فولاد ایران درج شده که بخش‌هایی از آن را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

    سنگ‌آهن

    بازار سنگ‌آهن وارداتی چین هفته گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن نوساناتی نهایتا کمتر از یک دلار نسبت به هفته قبل بهبود داشته و 75/ 65 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. البته چشم‌انداز آینده بازار هنوز بهبود نیافته است. هنوز اقتصاد چین با چالش‌هایی روبه‌رو است و کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله عوامل منفی تاثیرگذار بر این بازار است. یعنی هنوز تقاضای مقاطع فولادی پایین بوده و هست. البته مازاد عرضه در بازار سنگ‌آهن چین نیز مشکل دیگری است که بر قیمت‌ها اثر منفی دارد. وقتی قیمت فولاد ارزان‌تر شود بازار سنگ‌آهن را دچار افت قیمت بیشتری خواهد کرد.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران؛ آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص 61 درصد هفته گذشته حدود 2 دلار رشد داشته و 32 دلار در هر تن فوب بندر‌عباس ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص 61 درصد ایران نیز از 2/ 23دلار به 5/ 25 دلار در هر تن فوب رسید.

    قراضه

    هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس یک و 2 خلوص 20-80 حدود 5 تا 10 دلار در هر تن افت نرخ داشته و 345 تا 355 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. عرضه صادراتی آمریکا بالا رفته، از این‌رو انتظار می‌رود این هفته قیمت نزولی باشد. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 9 دلار ارزان‌تر شده و 279 دلار در هر تن فوب ثبت شد. قراضه وارداتی در هند در 375 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثابت باقی ماند.همچنین در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده در 376 دلار در هر لانگ تن (تن بزرگ) ثبات نرخ داشت.

    بیلت

    بازار بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته فعالیت زیادی نداشت و قیمت‌های پیشنهادی تا 10 دلار افت کرده و 505 تا 515 دلار در هر تن فوب ثبت شد. جو بازار قراضه ترکیه منفی است، از این‌رو انتظار می‌رود بیلت هم از این روند پیروی کند.رکود بازار میلگرد و افت قیمت قراضه وارداتی در ترکیه بر بازار بیلت آن نیز تاثیر منفی گذاشته و بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته در ترکیه تا 10 دلار افت داشته و از 525 تا 530 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. خریدارها بیشتر از 515 دلار در هر تن سی‌اف‌آر درخواست نمی‌کنند، حتی برخی قیمت درخواستی را تا 505 دلار هم پایین آوردند.در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت از 530 تا 535 دلار در هر تن درب کارخانه اعلام شد که 5 دلار ارزان‌تر از گذشته است.در مصر بیلت سی‌آی‌اس 525 تا 535 دلار در هر تن سی‌اف‌آر نرخ‌گذاری شد که 10 دلار افت داشت.در کل انتظار می‌رود بازار بیلت روندی نزولی داشته باشد حتی برخی از فعالان بازار 480 دلار در هر تن فوب را نیز در آینده نزدیک ممکن می‌دانند.در خاور دور هم بیلت وارداتی از سی‌آی‌اس خریداری نداشت و قیمت 545 دلار در هر تن سی‌اف‌آر به ثبت رسید. بیلت ایران در آسیا از 530 تا 535 دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله می‌شود، از این‌رو تمایل به خرید وجود دارد و طی دو هفته گذشته معاملات بزرگی نهایی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار