مدیران خودروعصر اعتبار

فرونشست زمین در وضعیت بحرانی است

حفر ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور

عصر ساختمان- مدیرکل دفترحفاظت و بهره‌برداری آب، گفت: فرونشست زمین و دشت‌های کشور ۱۰ برابر بیشتر از میانگین‌ جهانی است.

حفر ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی مصطفوی مدیرکل دفترحفاظت و بهره‌برداری آب و امور مشترکان منابع آب ایران با اشاره به تقسیم‌بندی کشور به حوزه‌های آبریز، اظهار کرد: برای برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر منابع آب در کشور، 609 حوزه آبریز در کشور شناسایی شده است که میزان متفاوت بارش در این نقاط شرایط متفاوت آبی را به وجود آورده است.

    مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب با اشاره به تشدید کم آبی در کشور، بیان کرد: کاهش بارش و تداوم خشکسالی در کنار افزایش غیرمنطقی استفاده از حوزه آبریز بحران خشکسالی را در کشور تشدید کرده است.

    وی با بیان اینکه 90 درصد دشت‌های کشور دچار فرونشست شده‌اند، بیان کرد: بسیاری از دشت‌های کشور به دلیل برداشت‌های بی‌رویه دچار فرونشست شده است و وزرات نیرو مکلف است با اعمال محدودیت و تحقیق و تفحص، از برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی پیشگیری کند.

    مصطفوی با بیان اینکه فرونشست زمین در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، تصریح کرد: فرونشست زمین در کشور‌های پیشرفته تا 7 سانتی‌متر در سال طبیعی به نظر می‌رسد و برای بیشتر از این جلسه‌های مدیریت بحران برگزار می‌شود در حالی که بر اساس آمار‌های سازمان زمین شناسی در برخی از دشت‌های کشور مانند ورامین و کرمان تا 60 سانتی‌متر نیز فرونشست زمین گزارش شده است.

    وی با بیان اینکه فرونشست زمین عواقب جبران ناپذیری دارد، بیان کرد: فرونشست در چاه‌های کشور باعث پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش هزینه‌های استحصال، تغییر کیفیت آب و شور شدن آن را به دنبال خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه آب‌های استراتژیک و فسیلی جزء ذخائر آبی برای آیندگان است، تصریح کرد: استفاده از آب‌های فسیلی با توجه به اینکه تجدیدپذیر نیستند مشکلات فراوانی را برای آیندگان ایجاد می‌کند و باید در حفظ این منابع آبی استراتژیک تلاش کرد.

    مدیرکل دفترحفاظت و بهره برداری آب با انتقاد از واژه خودکفایی در کشاورزی، گفت: به بهانه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، این بخش محور اشتغالزایی قرار گرفت و بدون توجه به ظرفیت و پتانسیل مناطق، کشت محصولات کشاورزی آغاز و فشار مضاعفی بر حوزه آبی کشور وارد شد.

    مصطفوی با اشاره به حفر چاه‌های غیرمجاز در کشور، بیان کرد: 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور حفر شده است که حدود 70 درصد آن چاه‌هایی با عمق کمتر از 20 متر است و حدود 5 میلیارد متر مکعب آب از آن برداشت می‌شود.

    مدیرکل دفترحفاظت و بهره برداری آب با بیان اینکه عمده حفر چاه در کشور مربوط به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: تعداد چاه‌های مجاز در کشور 487 هزار حلقه است که از این تعداد 412 هزار حلقه چاه با برداشت 41 میلیارد متر مکعب آب مربوط به بخش کشاورزی،23 هزار حلقه چاه با میزان برداشت 5.5 میلیارد مترمکعب برای تأمین آب شرب شهری و روستایی و حدود 50 هزار حلقه چاه با پروانه برداشت 3 میلیارد متر مکعب برای بخش صنعتی را شامل می‌شود.

    وی ادامه داد: بررسی این آمار نشان می‌دهد که 85 درصد منابع آبی کشور در خدمت بخش کشاورزی است و باید حرکت به سمت روش‌های نوین کشاورزی و سیستم‌های آبیاری قطره‌ای، در کنار افزایش میزان برداشت محصولات استفاده از منابع آب در این حوزه نیز بهینه شود.

    مدیرکل دفترحفاظت و بهره‌برداری آب با بیان اینکه برای اضافه برداشت از چاه و قنات‌های کشور نیاز به نصب کنتور هوشمند است، تصریح کرد: استفاده از طرح نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی از کشت و تولید مازاد و از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.

    مدیرکل دفترحفاظت و بهره برداری آب با بیان اینکه وزرات نیرو به عنوان متولی طرح احیای و تعادل بخشی است، اذعان کرد:  سال 92 هشتمین جلسه شورای عالی آب تشکیل شد و طرح آماده سازی نجات آب کشور به عنوان طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی به وزرات نیرو محول شد.

    مصطفوی در پایان با بیان اینکه میزان مصرف آب نیازمند تغییر الگوی مصرف از سوی مرم است، گفت: باید رفتار و نگاه به منابع آبی را تغییر دهیم و بهره‌برداری از منابع آب را با توجه به ظرفیت‌های موجود انجام دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو