مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

بازخوانی ماموریت‌ها و مسئولیت‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، ضمن تشریح سیاست‌ها و ماموریت‌های آن سازمان، گفت: از دهه ۴۰ شمسی به بعد به تبعیت از سایر کشورهای دنیا، ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به وزارت آبادانی و مسکن سپرده شد و در فاصله سال‌های ۷۰ تا ۷۴ زمانیکه آقای آخوندی وزیر مسکن بودند سازمان مجری تشکیل شد و این وظیفه از دهه ۷۰ تا کنون به سازمان مجری محول شد.

بازخوانی ماموریت‌ها و مسئولیت‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی سیاست‌ها و ماموریت های سازمان را با نگاهی دوباره مورد بازخوانی قرار داد و گفت: در مقطعی در اوایل دهه 70 تصمیم بر آن شد تا کلیه واحدهای فنی و اجرایی وزارت مسکن و شهرسازی وقت در یک سازمانی متمرکز شود و این سازمان تمامی مسئولیت‌های ساخت و طراحی برای ساخت پروژه‌ها را برعهده بگیرد. بنابراین بر اساس مصوبه شورای‌عالی اداری از سال 1372 این سازمان به عنوان سازمان مجری ساختمان‌های دولتی و عمومی، کار خود را آغاز کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ریشه تشکیل چنین سازمانی را در وزارت راه و شهرسازی به دهه 40 مرتبط دانست و افزود: ریشه اینکه چرا چنین سازمانی به وجود آمد نیز بدین شرح است که از زمانیکه وزارت آبادانی و مسکن در کشور راه اندازی شد یکی از وظایفش ساخت ساختمان ها و تاسیسات برای دستگاه هایی شد که ذاتا وظیفه ساخت ندارند و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز چنین مواردی مرسوم بود.

    علیزاده ادامه داد: از دهه 40 در کشور ما چنین موضوعی؛ ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات برای دستگاه‌هایی که ذاتا چنین وظیفه‌ای ندارند مطرح شد و جزو قوانین و شرح وظایف وزارت ابادانی و مسکن، قید شد. بسیاری از دستگاه ها در کشور ذاتا وظیفه بهره برداری دارند. به همین دلیل چنین وظیفه ای در وزارت مسکن و شهرسازی وقت که پیش تر تحت عنوان وزارت آبادانی و مسکن نامیده می شد و هم اکنون نیز به وزارت راه و شهرسازی با وظایف بیشتری تغییر نام داده است، پیش‌بینی شد.

    مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یادآور شد: در زمانی که دکتر آخوندی در سال های 70 تا 74 وزیر مسکن بودند این سازمان تشکیل شد و این وظیفه را کماکان ادامه می‌دهد.

    وی همچنین گفت: بعدها و در طی گذشت سالها، در قوانین، اصلاحاتی ایجاد شد و برخی از دستگاه‌ها همچون سازمان انرژی اتمی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات و آموزش و پرورش به علت آنکه سازمان نوسازی مدارس را تشکیل داده بود، مستثنی  شدند. اما کماکان در مورد سایر دستگاه‌ها تعدادی از پروژه‌ها را سازمان مجری انجام می‌دهد و تعدادی را نیز خود دستگاه ها در دست اجرا دارند و این روند تاکنون ادامه پیدا کرده است.

    گفتنی است، سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی ،بزرگترین سازمان تخصصی در احداث ساختمانهای دولتی و عمومی در کشوراست که به منظور تمرکزسیاست گذاری ،مدیریت و هماهنگی توسعه وبهینه سازی ،افزایش کیفیت،کاهش زمان اجراو قیمت تمام شده جهت تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی و تاسیساتی دولتی و عمومی و عمران شهری در سراسر کشور،به عنوان یکی از سازمان های وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت می نماید سازمان مجری ساختمانهاو تاسیسات دولتی و عمومی در سال 1372 پس از تصویب اصلاح ساختار و منطقی نمودن تشکیلات وزارت مسکن و شهرسازی و حذف تشکیلات غیر ضروری به عنوان یکی از سازمانهای وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی شروع بکار نمود.

    آشنایی با سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی

    اهداف:

    متمرکز ساختن ، هماهنگی ، توسعه و گسترش فعالیتهای مربوط به تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی و تاسیسات دولتی و عمومی طرحهای عمران شهری در چارچوب سیاستها و برنامه های عمرانی دولت0

    تدوین معیارها و ضوابط طراحی ساختمانهای دولتی و عمومی 0

    سرمایه گذاری یا مشارکت و انجام فعالیتهای فنی و اقتصادی وتولیدی مرتبط با وظایف سازمان0

    قبول خدمات مهندسی مشاور و تهیه نقشه های ساختمانی و شهرسازی و اعمال نظارت در اجرای این قبیل طرحها در مقابل دریافت حق الزحمه0

    تهیه استاندارد اجرای ساختمانهای مهم0

    تهیه و تدوین روشهای کنترل پروژه شامل کنترل زمان و هزینه0

    شرح وظایف :

    تهیه و اجرای طرحهای ساختمانها وتاسیسات دولتی وعمومی .

    فروش و اجاره دادن ساختمان وتاسیساتی که با سرمایه گذاری مستقل یا مشترک احداث می شود طبق قوانین و مقررات مربوط.

    قبول خدمات مدیریت طرح و اجرای ساختمان و یا هرگونه خدمات فنی و مهندسی در قبال دریافت حق الزحمه .

    تحصیل اعتبار و وام از منابع مختلف اعم از داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

    سرمایه گذاری به منظور اجرای وظایف سازمان به‌ طور مستقل و یا با مشارکت سرمایه گذاران بخش عمومی یا بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط.

    تجهیز منابع داخل و خارج به منظور سرمایه گذاری در پروژه های مربوط به وظائف سازمان.

    خرید زمین و ساختمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

    اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی از طرف مجمع عمومی سازمان مرتبط با موضوع فعالیت سازمان و با رعایت این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار