مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات پیشنهاد افزایش وام خانه اولی‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان

عصر ساختمان- بازار مسکن برای زوج‌های جوانی که به‌ دنبال خرید نخستین خانه‌شان باشند، حداقل در طبقه متوسط چندان سر سازگاری ندارد. واحدهایی در محدوده قیمت ۲۵۰ میلیون و کمتر از آن براحتی پیدا نمی‌شوند و بنگاه‌های املاک نیز تمایل چندانی برای وقت گذاشتن روی موارد این چنینی و معاملات واحدهایی با متراژ پایین و کم سود برای خودشان، ندارند.

جزئیات پیشنهاد افزایش وام خانه اولی‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، این در حالی است که وام مسکن خانه اولی‌ها برای هر یک از زوجین در صندوق پس‌انداز مسکن یکم که از خردادماه 94 راه‌اندازی شد، 80 میلیون است. یعنی روی هم رفته، یک زوج می‌توانند 160 میلیون تومان وام دریافت کنند، به شرط آنکه پیش از آن هر کدام‌شان پس‌انداز 40 میلیون تومانی در صندوق مسکن داشته باشند. اما حالا خبر رسیده است که دولت پیشنهاد 200 میلیونی شدن وام زوج‌های خانه اولی را با پس‌انداز 50 میلیون تومانی برای هر کدام از آنها به شورای پول و اعتبار داده است؛ پیشنهادی که در صورت عملی شدن، هر کدام از زوجین می‌توانند 50 میلیون تومان در صندوق پس‌انداز مسکن طی یک سال پس‌انداز کنند و در انتهای سال 100 میلیون تومان با سود کمتر نسبت به وضعیت کنونی، وام بگیرند. به تناسب این افزایش سقف وام مسکن در تهران و با همین نسبت موجود، سقف وام مسکن زوجین در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای کمتر از 200 هزار نفر افزایش می‌یابد. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، تغییراتی برای کاهش بهره در وام‌های بافت‌های فرسوده را نیز در بر می‌گیرد.

    پیشنهاد کاهش 2 درصدی بهره بانکی در وام بافت‌های فرسوده
    مظاهریان در گفت‌و‌گو با مهر درباره جزئیات درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف این نوع تسهیلات گفت:«وزارت راه و شهرسازی همواره به‌دنبال آن است تا بخش بیشتری از هزینه خرید مسکن، از سوی خانوارها را تسهیلات مسکن تشکیل داده، در عین حال، مدت زمان بازپرداخت وام طولانی‌تر شده و سود آن کاهش یابد.»
    او ادامه داد:«اینکه از نظام بانکی، پرداخت تسهیلات بیشتر خرید مسکن با بهره پایین‌تر و مدت زمان بازپرداخت طولانی را مطالبه کنیم، جزو دستورالعمل دائمی اقدامات وزارت راه و شهرسازی است. به همین دلیل بود که در ابتدای امسال، وزیر راه و شهرسازی این خواسته‌ها را شفاف مطرح کرد و به رئیس جمهوری نامه نوشت. در حال حاضر نیز  این خواسته‌های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد، تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.»  بر اساس اعلام مظاهریان، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که مبلغ وام خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، از 160 به 200 میلیون تومان افزایش و بهره بانکی نیز در بافت‌های فرسوده 2 درصد کاهش و از 8 درصد کنونی به 6 درصد تنزل یابد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: «در حال حاضر افزایش زمان بازپرداخت وام از 12 سال فعلی و نیز کاهش نرخ سود در غیر از بافت‌های فرسوده در درخواست نهایی وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار قرار ندارد و صرفاً افزایش سقف وام و کاهش سود آن ویژه بافت‌های فرسوده جزو خواسته‌های اصلی وزارت متولی بخش مسکن از نظام بانکی قرار دارد.» اما زمزمه‌هایی نیز برای افزایش غیرمنتظره قیمت مسکن در سال 97 وجود دارد. حامد مظاهریان، با رد این موضوع می‌گوید: «این اظهاراتی که برخی در خصوص بازار مسکن در سال 97 بیان می‌کنند، از نظر وزارت راه و شهرسازی منتفی است و پیش‌بینی ما افزایش قیمت مسکن در امتداد نرخ تورم است. البته باید تلاطماتی که در بازارهای موازی وجود دارد، به سرانجام برسد تا بهتر بتوان در خصوص وضعیت بازار مسکن پیش‌بینی دقیق‌تری داشت.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی