مدیران خودروعصر اعتبار

در اولین نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان ها در سال ۹۷

دفاع وزیر راه از آیین نامه جدید نظام مهندسی ساختمان

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به قانونی بودن آئین نامه جدید نظام مهندسی، بجز دولت و دیوان عدالت اداری هیچ نهاد دیگری حق نقض آن را ندارد و هرگونه نقض این دستورالعمل کشوری قطعا آثار حقوقی به همراه خواهد داشت.

دفاع وزیر راه از آیین نامه جدید نظام مهندسی ساختمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان ها در سال 97 اظهار کرد: در تهران مناطق پرتراکم زیادی داریم و این تحول اگر با نوسازی به سمت پرتراکم تر شدن برود، نتیجه اش همان می شود که تراکم در سالیان گذشته 10 برابر بیشتر شد. در این موضوع نیز آیا می توان به وضعیت فعلی عنوان تحول داد؟ بنابراین اینکه تحول به چه سمتی می رود بسیار مهم است و نمی توانیم به سمت و سوی آن بی توجه باشیم.

    پویایی اقتصادی با توزیع رانت همخوانی ندارد
    آخوندی ادامه داد: جایی که رانت توزیع می شود، هرچه که می خواهد باشد مثل مجوز، زمین، پول، یارانه و هرچیز دیگر، به هیچ وجه تولید نداریم و غیرممکن است رانت و تولید را بتوان با هم جمع کرد و این آموزه ای است که بشر در چندین هزار سال یاد گرفته که این دو را نمی توان جمع کرد.
    آخوندی با تاکید دوباره بر اصل آزادی دسترسی به اطلاعات در ایجاد رقابت به بحث تصمیم گرفته شده در مورد نظام مهندسی پرداخت و گفت: تمام حرف این است که در ارایه خدمات مهندسی، اصل و مبنا بر آزادی و رقابت است.
    وی افزود: وقتی دنبال توزیع کار می روید ، در نهایت یک سری کلونی های حقیر تولید می شود که از آن مهندسی، فناوری و هیچ چیز دیگری را شاهد نیستیم. در این حالت، سیستمی ایجاد می شود که در آن آزادی و حق انتخاب اصل نیست و مالک هیچ حقی در انتخاب مهندسانی که قاعدتا باید به او ارائه خدمات کنند وجود ندارد که در این صورت نیز رشد مهندسی امکان پذیر نیست.
    وزیر راه و شهرسازیی تصریح کرد: اگر می خواهیم، مهندسی در ایران بدرخشد باید یک رقابت سالم در جامعه مهندسی اتفاق بیفتد. در این صورت است که مهندسی به دانش روز و فناوری مجهز می شود و هزاران کار به دنبال آن ایجاد خواهد شد.
    وی افزود: در حال حاضر، پروانه هایی داریم که درون آن 100 امضاست و معلوم است که این کار نیست و مشخص است از درون این مسائل خروجی مناسبی نخواهیم داشت.
    آخوندی گفت: برای صحبت از امید در ابتدا باید توزیع ارایه خدمات مهندسی را اصلاح کرد. بنابراین کاری که ما انجام می دهیم کار عجیب و غریبی نبوده و کار و حرف ساده ای است که اجماع جهانی روی آن وجود دارد.
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مسلمان هستیم و در یک معامله اگر شما می خواهید خرید انجام دهید باید خریدار، فروشنده و موضوع خرید مشخص بوده و همگی راضی باشند. هم اکنون، ما سرویسی را می فروشیم که موضوع، اجرا کننده، خریدار و فروشنده در آن مشخص نیست. واقعا به این شکل چطور می توانیم اعلام کنیم روش ما بر مبنای عدالت اجتماعی است.

    شیوه نامه های قبلی، مهندسی ایران را به خاک سیاه نشاند
    آخوندی با تاکید در تعارض شیوه نامه نظام مهندسی با بحث عدالت اجتماعی، اظهار کرد: از این دستورالعمل و آیین نامه جز نابودی و عقبگرد شاهد چیزی دیگر، نخواهیم بود. به همین خاطر کار آغاز شده است و به دنبال انجام آئین نامه کنترل ساختمان هستیم. در این مسیر، با مقاومت های زیادی مواجه شدیم که همچنان ادامه دارد اما خوشبختانه در دستور کار دولت، آئین نامه کنترل ساختمان به تصویب خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد.
    آخوندی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در سبک کار مهندسی، ادامه داد: این موضوع داستان یک آئین نامه نیست بلکه موضوع یک سبک کار در مهندسی است که جامعه در مورد آن گفت و گو خواهد کرد که چه بسا اگر این اتفاق رخ ندهد تغییری رخ نخواهد داد.

    در اجرا و نظارت بر آئین نامه جدید نظام مهندسی با هیچ کس تعارف نداریم
    این مقام مسئول در دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه بر روی اجرای این قانون ابلاغ شده در حوزه مهندسی نظارت ویژه ای خواهند داشت، تصریح کرد: بدون شک گام بعدی که در این مسیر پیش خواهیم رفت بحث نظارت بر اجرای عناوینی است که ابلاغ شده است.
    وی ادامه داد: در مرحله بعد بحث اصلی نظارت کامل بر اجرای کار است و در این خصوص برای اجرای دستورالعمل ها ضمانت های اجرایی کامل وجود دارد. به همین خاطر هرکس در خصوص دستور وزارتخانه تخلفی داشته باشد اقدام به لغو پروانه خواهیم کرد. این اختیار قانونی وزارتخانه است و ماده 23 آیین نامه نظام مهندسی به آن اشاره دارد. خاطر هیچ تعارفی نداریم و قطعاً ماده 23 را عمل کرده و برای ما کارمند وزارتخانه یا هر بخش دیگری در خصوص تخلف فرقی ندارد.
    آخوندی گفت: با قاطعیت ماده 23 را اعمال خواهیم کرد و شما همکاران هم هرکجا تخلفی صورت گرفت خیلی سریع آن را گزارش دهید تا اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد. حرف تئوریک بودن نیست چون ما به دنبال این هستیم که یک اصلاح در حوزه مهندسی در ایران صورت بگیرد و به همین خاطر بازهم روی مسئله نظارت از سوی آقایان مظاهری و رستمی تأکید دارم.
    وی افزود: این کار باید صورت گرفته و با متخلفان برخورد شود. هیچ تعارفی نداریم و به نظرم تمام نامه نگاری هایی که انجام گرفت هیچ کدام مبنای قانونی نداشت. حمل بر صحت می کنم و به نظرم این نامه ها به صورت بوروکراتیک اجراشده و هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای نبوده است. بنابراین وقتی دوستان متوجه می شوند موضوع از چه قرار است خودشان اقدام به اصلاح این خواهند کرد و در مسیر درست کردن آن پیش می روند. این مسائل قطعا گرفتاری به خاطر مقاومت خواهد داشت اما در نهایت بدون شک منجر به رستگاری می شود.

    طرح بازآفرینی ایجاد کار برای مهندسان است
    وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شیوه نامه جدید برای مهندسان ایجاد کار خواهد کرد، گفت: بحث مثبت در کنار این بحث اصلاحی که به دنبال ایجاد آن هستیم این است که کل بحث بازآفرینی شهری کار برای مهندسان است. البته برای مهندسی که کار کند نه مهندسی که امضا می کند. کاری که البته هرکس وارد آن می شود باید خلق یک ارزش افزوده داشته باشد.
    آخوندی ادامه داد: در حوزه شهرسازی و هم حوزه معماری با متخلفان سرشاخ می شویم و نه با نظام مهندسی و پیشنهاد این است که رابطه با نظام مهندسی یک رابطه خوب بوده و جلساتی را هم با آن ها داشته باشیم. البته نه یک جلسه بلکه چندین جلسه که همراه با گفت وگو و جلسات عمومی صورت بگیرد چون تمام بحث این است که بدنه مهندسی، ابزار کار بوده و بازوی اصلی وزارت راه و شهرسازی هستند.
    وی بیان کرد:یک عده این وسط یک حائل بین وزارتخانه و مهندسان و همچنین مالکان و بهره برداران و مهندسان ایجاد کردند که ما می خواهیم این حائل را برداریم و برای مهندسان بیشترین کار را ایجاد کنیم. امیدوارم این جلسات تشکیل و صورت جلسات را برای خود بنده ارسال کنید و در این میان مهم اصول است که درست انتخاب شده و اگر اشتباهی در روش های اجرایی وجود دارد یا پیشنهادی هم هست حتماً به صورت مکتوب اعلام شود تا مورد بررسی قرار بگیرد.

    هیچ کس جز دولت و دیوان عدالت حق نقض دستورالعمل ها را ندارد
    وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه هیچ کس جز دولت و دیوان عدالت اداری حق نقض دستورالعمل های ابلاغی وزارتخانه را ندارد، تصریح کرد: شاید در بعضی نقاط به شهرداری ها دستور خلاف داده باشند و دستورالعمل ها اجرا نشود. با قاطعیت می گویم که هیچ کس چنین حقی ندارد و با توجه به قانونی بودن آن ها به جز دولت و دیوان عدالت اداری حق نقض آن را هیچ کس ندارد. نقض یک دستورالعمل کشوری به هرطریقی نمی تواند بدون آثار حقوقی باشد. مهندسان هم که طبق ماده 23 در صورت نقض دستورالعمل ها در هر سطحی که باشند با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

    دولت سیاست گذار بحث مسکن است نه سازنده
    وزیر راه و شهرسازی با اعلام طرح دولت برای اصلاح این درگیری به وجود آمده، گفت: اصل برنامه دولت این است که دولت هیچ مسکنی نسازد و خود مردم سازنده باشند. این ابهام و سوءتفاهم در سطح ملی در هفت، هشت سال به وجود آمد که برنامه مسکن معادل ساخت مسکن از سوی دولت است حال اینکه تمام شعار ما این است که یک سیاست گذاری است و کسی که خانه می سازد مردم هستند و دولت اصلاً نباید وارد ساخت وساز شود. جا انداختن این مسئله در مراکز مختلف ازجمله دستگاه های نظارتی، رسانه ها و افکار عمومی بسیار سخت است. هر جا که می رویم اولین سؤال این است که برنامه شما چیست و قرار است چند خانه بسازید و خیلی سریع وارد این پروژه می شوند و فکر می کنند وزارتخانه باید یک پروژه را ایجاد کند.
    وی ادامه داد: پاشنه آشیل برنامه مسکن این است که دولت در این دام بیفتد که اگر این اتفاق رخ دهد دیگر نمی توان از آن خارج شد. به محض اینکه مسکن ساختید، تمام زندگی دولت به مشکل دوران بهره برداری اختصاص پیداکرده و هیچ رضایتمندی هم ایجاد نمی کند. تحلیل ها و مطالعات جامعه شناسی زیادی صورت گرفت که بعد از سیل ها و زلزله ها در جاهایی که دولت وارد ساخت وساز شد، آخر کار سانحه دیده ها از آن چیزی که به آن ها ارائه شد ناراضی بودند. مصالح و وسایلی و امکاناتی ک در اختیارشان گذاشته شده راضی کننده نبود چون سلیقه شخصی در میان است. اگر دولت به جای هشتاد میلیون خودش تصمیم بگیرد همان جا پاشنه آشیل را شکسته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو