مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۲.۳درصدی پروانه‌های ساختمانی صادر شده

بازار پول رقیب مسکن می‌شود؟

عصر ساختمان- افزایش ساخت و ساز و معاملات مسکن در نیمه دوم سال گذشته،سبب شده تا بازار مسکن امسال وارد فاز رونق شود.رونقی که البته تحقق آنها منوط به تصمیم‌های دولت برای اقتصاد است.به دنبال ساماندهی نرخ ارز،حالا بازار مسکن در انتظار تصمیم دولت برای بازار پول است که تکلیف بخش مسکن را هم روشن می‌کند.

بازار پول رقیب مسکن می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که در سه ماهه سوم سال گذشته تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در تهران رشد 2.3 درصدی داشته که نسبت به ابتدای سال 15.7 درصد رشد به ثبت رسانده است. در شهرهای بزرگ،این رشد 5 درصد در کل مناطق شهری ایران  8.6 درصد گزارش شده است. این گزارش نشان می دهد که رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه ماهه سوم سال گذشته در تهران 39.4 درصد رشد داشته است که در کل مناطق شهری 10.6 درصد رشد به ثبت رسانده است.

    حجم کل سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در تابستان سال گذشته با خیز 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن همراه شد و در فصل زمستان 96 افزایش 11 درصدی را در ورود سرمایه‌ به بازار ساخت و ساز رقم زد.

    آمارها چه می گویند؟

    افزایش سرمایه گذاری و معاملات مسکن نشان می دهد که امسال بازار مسکن،بازار خوبی برای سرمایه گذاری است.اگرچه پیش بینی ها نشان از جهش در قیمت ها ندارد،اما برخی تحلیلگران بازار مسکن معتقدند رشد قیمت ها محتمل است.

    اگر در نیمه دوم سال عمده معاملات مسکن در آپارتمان های کوچک و متوسط بود،اما در اواخر سال گذشته فروش واحدهای لوکس و بزرگ‌متراژ هم به جریان افتاد.

    کارشناسان اقتصادی می گویند،علت رونق گرفتن معاملات بزرگ مسکن در تهران و شهرهای بزرگ ورود نقدینگی‌های به این بازار از مبدا سپرده‌های بانکی به دنبال توقف نرخ سود بانکی برحوالی 15 درصد است.اتفاقی که اخیرا سبب شد تا قیمت ارز هم افزایش یابد.

    با تصویب سیاست های تازه دولت برای بازار ارز،انتظار می رود نقدینگی سرگردانی که از بانکها خارج شده به دنبال بازدهی به سایر بازارها از جمله  بازار مسکن روی بیاورد.

    چه آنکه آمارهای اولیه از چند روز فرودین سال جاری حاکی است که  نیمی از معاملات مسکن در فروردین ماه مربوط به واحدهایی با ارزش حداکثر 300 میلیون تومان بوده است .با این حال این آمار نمی تواند ملاک قطعی برای اظهارنظر باشد.

    بهار رونق مسکن فرا می‌رسد

    یکی از مهمترین عوامل رونق معاملات مسکن در سال جاری،ورود خانه اولی‌ها به  بازار است.اگرچه بودجه این گروه چندان بالانیست،اما تعداد آنها به نسبت تقاضایی که در بازار وجود دارد،قابل توجه است. از سویی برخی آمارها نشان می دهد که  نزدیک به 20 درصد  درصد از متقاضیان خرید آپارتمان در دوماه گذشته بودجه‌ای بین 300 تا 500 میلیون تومان داشته‌اند.

    در عین حال خرید و فروش آپارتمان‌های بالای 500 میلیون تومان تقریبا یک‌سوم کل معاملات ثبت شده گزارش می شود

    باوجودی که تاپایان فرودین ماه،کمتر از یک هفته باقی است،اما مشاوران املاک می گویند،بازارآنها هنوز رونق نگرفته است.به گفته آنها فروشندگان منتظرند تکلیف بازارهای رقیب مسکن مثل بازار پول روشن شود.بعد از تصمیم دولت برای بازار ارز،برخی شایعات از افزایش نرخ سود بانکی دارد.اگر این طرح اجرایی شود،بخشی از نقدینگی سرگردان به بازار پول می رود و رونق مورد پیش بینی بازار مسکن،محقق نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو