مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

یکهزار و ۶۳ ایستگاه شتاب نگاری زلزله در کشور فعال است

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یک هزار و ۶۳ ایستگاه شتاب نگاری در سراسر کشور برای ثبت عملکرد گسل های زلزله در کشور فعال است. برنامه مهم ما توسعه کمی و کیفی شبکه شتاب نگار زلزله کشور است.

یکهزار و ۶۳ ایستگاه شتاب نگاری زلزله در کشور فعال است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده افزود: احداث و راه اندازی 17 ایستگاه شتاب نگاری در طول 4 سال گذشته و همچنین خرید 260 دستگاه شتاب نگار جدید برای توسعه شبکه ملی شتاب نگاری از دستاوردهای مهم این مرکز است.
    وی با بیان این که در حال حاضر این شبکه بیش از یک هزار شتاب نگار در سراسر کشور دارد، گفت: در این مجموعه تاکنون بیش از 11000 رکورد و داده به ثبت رسیده و روند رو به رشد ثبت داده های این مجموعه در 4 سال گذشته همچنان ادامه داشته و نقاط جدیدی برای نصب این دستگاه ها تعیین شده است.
    شکرچی ‌زاده تاکید کرد: قرارگیری سرزمین ایران در پهنه‌ای از گیتی که بسیار لرزه‌ خیز و پرتکاپوست موجب رویداد زمین ‌لرزه‌های ویرانگر و مخربی شده است که هزاران نفر را به کام نیستی کشانده و خسارات فراوانی را بر جای گذاشته است.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: تنها راه کاهش خسارات این رویداد طبیعی، طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و مقاوم‌ سازی سازه های موجود در سطح کشور است.
    وی، مطالعه در این زمینه را مستلزم وجود داده های مناسب از زمین‌لرزه های روی داده در کشور و تحلیل آن ها دانست و گفت: در این میان مهمترین ابزار جهت فراهم آوردن این داده‌ها شبکه‌های ثبت جنبش نیرومند زمین است.
    شکرچی‌زاده اظهارداشت: این شبکه‌ها که در دنیا به شبکه‌های شتاب‌نگاری معروف هستند در کشور ما نیز از سالیان دور تحت نظر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فعالیت داشته است.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآورشد: در این راستا تعیین حریم گسل‌های کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرج و کرمان، تدوین برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور، توسعه کمی و کیفی شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور و مشاوره جهت پروژه EPC باند 29راست و تاکسی وی‌های ارتباطی فرودگاه مهرآباد از مهم ترین اهداف ما در 5 سال گذشته بوده است.
    به گفته وی، پروژه سامانه مدیریت روسازی راه‌ها، دو جداره سازی تانکرهای حمل قیر، توسعه ای شدن بانک مسکن، تدوین چارچوب راهنمای توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل ریلی، تهیه راهنمای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در خصوص جزئیات اجرایی عایق ‌کاری حرارتی پوسته ساختمان و ارائه راهکارهای استفاده همزمان از سیستمهای گرمایش و سرمایش خورشیدی و متداول در ساختمانهای مسکونی نقاط مختلف کشور از جمله 10 اقدام شاخص و موثری است که مرکز در دستور کار قرار داد و در پنج سال گذشته به نتیجه رساند.
    به گزارش ایرنا، با استفاده از دستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری، خرد لرزه‌ها (زمین‌لرزه‌های کوچک) که در طول گسل‌ها در مدت زمان طولانی رخ می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورتی که تغییری در روند لرزه ‌خیزی هر گسل مشاهده شد اقدامات مورد نیاز انجام شود تا خسارات وارد ناشی از زلزله به حداقل کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو