مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز مرمتِ "صاحبقرانیه" بعد از دو سال و نیم تعطیلی

عصر ساختمان- بعد از دو سال و نیم تعطیلی کاخ صاحبقرانیه، بالاخره مرمت این بنای تاریخی در نیاوران، با استفاده از بند "ه" برای تامین اعتبار این پروژه آغاز می‌شود.

آغاز مرمتِ "صاحبقرانیه" بعد از دو سال و نیم تعطیلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هر چند ترک سقف «حوضخانه» در کاخ صاحبقرانیه در سال 89 و سقوط یکی از لوسترهای این کاخ در سال 92 را کسی جدی نگرفت، اما تَرک بزرگِ ضلع شمالی تالار «آیینه» کاخ «صاحبقرانیه» در سال 93، وضعیت این کاخ قاجاری را به یکی از نخستین هشدارها برای احتمال ادامه‌دار بودن هر نوع آسیبی به این مجموعه‌ی تاریخی تبدیل کرد.

    هشداری که حرف دیگری را هم به دنبال داشت ورود حجم زیاد گردشگر و حضور گروه‌های فیلمبرداری از دیگر عوامل این تهدید اعلام شد؛ بنابراین قرار تصمیم گرفتند تا براساس نظر هیات راهبردی مجموعه نیاوران کلمه‌ی «اطلاع ثانوی» برای تعطیلی تنها بنای قاجاری مجموعه‌ فرهنگی تاریخی نیاوران، مورد استفاده قرار گیرد. کلمه‌ای که نشان می‌دهد انجام مطالعه روی این بنای تاریخی و به خصوص فرونشست‌هایی که در چند بخش از نیاوران رخ داده، باید بیش از پیش جدی گرفته شده و توسط کارشناسان سازه بررسی شود و به همین دلیل 30 تیر 1394 تعطیلی کاخ قاجاری «صاحبقرانیه» آغاز شد.

    سرانجام بعد از گذشته حدود دو سال و نیم از آغاز تعطیلی به نظر می‌رسد مطالعه و بررسی برای مرمت این بنای تاریخی به پایان رسیده و سرانجام نخستین اقدامات برای آغاز مرمت این بنای تاریخی و نفیس در دستور کار قرار گرفته است.

    رحمت‌الله رئوف، رئیس مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: تا ظرف چند روز آینده جلسه‌ای با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم تا در این زمینه تصمیم‌های نهاوی گرفته شود.

    وی با بیان این‌که از محل اعتبارات بند "ه" بودجه مرمت کاخ صاحبقرانیه تامین می‌شود، ادامه می‌دهد: به دلیل موقعیت قرار گیری کاخ صاحبقرانیه باید با ظرایفی کار مرمت را آغاز کرد. این مکان قابل دسترس نیست که بخواهیم ماشین‌آلات به کاخ منتقل کنیم، بنابراین باید کار را به صورت امانی و با روش‌های سنتی خود سازمان اجرایی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو