مدیران خودروعصر اعتبار

اثرات افزایش قیمت ارز بر بازار مسکن

عصر ساختمان- با توجه به وارداتی بودن بخشی از مصالح و تجهیزات لازم برای ساخت و ساز، قیمت تمام شده مسکن نیز با توجه به افزایش قیمت ارز افزایش خواهد یافت.

اثرات افزایش قیمت ارز بر بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، مسکن یکی از گزینه‌هایی است که افزایش قیمت ارز آن را هم تحت تأثیر می‌گذارد زیرا بخش عمده‌ای از تجهیزات و خدمات مورد استفاده از خارج کشور وارد می‌شود. علاوه بر این مسئله که باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد، کارشناسان اقتصادی این بازار را مقصد بعدی مردم و البته سفته‌بازان برای حفظ نقدینگی خود و البته اخذ سود بیشتر می‌دانند و این رویکرد می‌تواند مجدداً باعث پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه شده و افزایش بیشتر قیمت را به همراه خواهد داشت.

    البته هنوز کارشناسان معتقدند برای دادن حکم کلی برای بازگشت به بازار سال‌های 90 و 91 مسکن زود است، اما اگر روند کاهش ارزش پول به همین شکل پیش برود، این احتمال وجود دارد که مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های نقدی خود بار دیگر به ملک که همواره برای آنان به ویژه در همدان جذابیت داشته روی آورند.

    افزایش قیمت ارز، قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد

    دبیر انجمن انبوه سازان استان همدان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اقلام ساختمانی با قیمت دلار مرتبط است، اظهار کرد: آهن آلات، وسائل برقی، تجهیزات آسانسور و ... به قیمت دلار وابسته است که افزایش آن به افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر می‌شود.

    علی عندلیبی با بیان اینکه هنوز مسکن به اندازه سکه افزایش قیمت نداشته است، افزود: در حال حاضر مردم قدرت خرید مسکن را ندارند و تا زمانی که خود را با افزایش قیمت منطبق کنند زمان لازم است.

    وی با اشاره به اینکه آیا وضعیت مسکن به سال‌های 90 و 91 بازمی‌گردد یا خیر را فعلاً بررسی نمی‌کنیم، تصریح کرد: با وضعیت فعلی ساخت و ساز چندان آسان نخواهد بود و اگر انبوه ساز 20 درصد سود برای خود در نظر بگیرد هزینه تمام شده ساختمان بالا خواهد بود.

    دبیر انجمن انبوه سازان استان همدان با بیان اینکه اگر مکانیزم ساخت و ساز صورت نگیرد، تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد و قیمت‌ها افزایش می‌یابد، ادامه داد: نیاز سالانه یک میلیون واحد مسکن در کشور وجود دارد و باید به نوعی به آن پاسخ داد.

    وی با اشاره به اینکه امروز جوانان نیاز به خانه دارند،خاطرنشان کرد: انبوه‌ساز باید حمایت شود تا بتواند به نیاز جامعه پاسخ گوید.

    ثبات بازار حمایتی که انبوه سازان می‌خواهند

    عندلیبی با بیان اینکه حمایت از انبوه ساز یعنی برقراری ثبات در بازار گفت: وقتی ثباتی در بازار نیست و دلار به سرعت افزایش می‌یابد، این پیام به انبوه‌ساز منتقل می‌شود که ساخت و ساز را انجام ندهد.

    وی با اشاره به اینکه عدم ساخت و ساز به این معنی است که در آینده نزدیک تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و باعث یک التهاب جدید و افزایش قیمت  می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه ثباتی  در بازار نیست که کارافرین کار ایجاد کند و مسکن بسازد.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه برای حمایت از ساخت مسکن و اشتغال یک بسته حمایتی همه‌جانبه نیاز است، افزود: تسهیل و روانسازی صدور پایان کار نیز از جمله سیاست‌های حمایتی است که سال‌هاست درخواست آن را دادیم.

    وی با اشاره به اینکه افزایش تسهیلات خرید مسکن تا زمانی که اقساط آن سنگین باشد، موفق نخواهد شد، تصریح کرد: وقتی که برای وام 80 میلیون تومان ماهانه 2 میلیون و 500 هزار تومان باید پرداخت شود، خریدار نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

    عندلیبی با بیان اینکه باید مدت زمان بازپرداخت اقساط افزایش یابد تا مبلغ ماهیانه آن در قدرت خرید خانوار بگنجد، ادامه داد: اگر مسؤولان قصد خانه دار کردن مردم را دارند باید اقساط را تا 20 تا 25 سال افزایش داده و سود آن را کاهش بدهند.

    وی با اشاره به اینکه شعارها باید قابلیت اجرایی شدن باشد، خاطرنشان کرد: تسهیلات خانه‌دار شدن در کشورهای موفق 2 تا 3 درصد است و زمان پرداخت اقساط افزایش یابد تا افراد بتوانند ضمن تأمین هزینه زندگی اقساط خود را نیز پرداخت کنند.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه امکان تسویه 5 ساله وام‌های 80 میلیون تومانی امکان پذیر نیست، گفت: این اتفاق باعث می‌شود که افراد از خرید خانه و دریافت تسهیلات منصرف شوند، در حالی که این اعتبارات به همه مردم تعلق دارد و حق آنان محسوب می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه به دلیل ضوابط نامناسب در شیوه فروش مسکن، امکان حضور سفته‌بازان در این بازار وجود دارد، اظهار کرد: برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که خریداران به صورت مستقیم به انبوه‌ساز مراجعه کند.

    عندلیبی با بیان اینکه انبوه ساز نیز علاقمند است که واحد مسکونی را به خریدار واقعی واگذار کند، افزود: با گران شدن مقطعی به شدت مخالف هستیم  چرا که این اتفاق باعث بروز رکود می‌شود.

    انبوه‌ساز از گرانی مسکن سود نمی‌برد

    وی با اشاره به اینکه انبوه‌ساز بهره‌ای از گران شدن مسکن نمی‌برد، تصریح کرد: در هر مقطع که ساختمان گران می‌شود، ممکن است انبوه ساز واحدی نداشته باشد و همه را واگذار کرده باشد به طوری که زحمت ساختمان را انبوه ساز کشیده و سود آن نصیب دلالان می‌شود.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان با تأکید بر اینکه ثبات و رونق معمولی باعث برنامه‌ریزی دقیق شود، ادامه داد: خریداران واقعی می‌توانند به انجمن و اتحادیه مراجعه کنند و حتی در مراحل ساخت و ساز سلایق خود را اعمال کنند.

    وی خاطرنشان کرد: دنبال گران شدن مسکن نیستیم چون به نفع ما نخواهد بود و به صلاح ما نیست.

    عندلیبی با بیان اینکه پس از آنکه قیمت ساختمان افزایش یابد، درآمد پایین بماند، امکان خرید و فروش از بین می‌رود، گفت: ما امروز نیاز مسکن داریم اما توان خرید در جامعه وجود ندارد.

    البته هنوز اقبالی که به بازار سکه و ارز صورت گرفته، به بازار مسکن نرسیده است؛ اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ادامه روند فعلی التهاب را به بازار مسکن نیز خواهد رساند.

    نشانه‌های خروج از رکود مسکن در کلان شهرها

    یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر شاهد حرکت بازار مسکن برای خروج از رکود در کلانشهر‌ها هستیم و در برخی از نقاط شهر‌ها نیز افزایش قیمت را دیدیم.

    محمدحسین عامری با بیان اینکه تسهیلات مسکن خوبی در راه است، افزود: علاوه بر اینکه چندین فقره تسهیلات پرداخت شده است که این موارد می‌تواند به رونق بازار مسکن کمک کند.

    وی با اشاره به اینکه با کاهش دستوری نرخ تسهیلات مسکن، خرید با تسهیلات دارای جذابیت می‌شود، تصریح کرد: بانک‌ها املاک بسیاری دارند که با توجه به رکود فریز شده است اما با حرکت بخش مسکن، آن‌ها می‌توانند سرمایه خود را احیا کنند.

    این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اقتصاد با ایجاد بدهی بانک ها و پرداخت تسهیلات به حرکت در می‌آید و این مسأله باعث افزایش دوباره قیمت مسکن می‌شود.

    وی با تأکید بر  اینکه البته این اتفاقات زمان‌بر است، ادامه داد: اینکه مردم به مسکن روی بیاورند و این اتفاق را بپذیرند زمان‌بر خواهد بود.

    عامری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد پس از بازار ارز و سکه واحدهای مسکونی بین 50 تا 80 متر و یا واحدهای قدیمی که با نام کلنگی شناخته می‌شوند بیشتر مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

    همدان هنوز آرام است

    با این وجود هنوز بازار مسکن در همدان آن طور که انتظار می‌رود رونق نگرفته است، رونق آن نه انبوه‌سازان را راضی می‌کند و البته نه دلالان و سفته‌بازان را.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان تأکید کرد: هنوز اتفاقی که باید رخ نداده است و بازار به رونق مناسب نرسیده است.

    سید حسن شماعی با بیان اینکه بازار همچنان در رکود است، گفت: فعلا اقبال عمومی از سوی مردم همدان نسبت به بازار مسکن نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار