مدیران خودروعصر اعتبار

نماینده مردم همدان در شورای عالی استان‌ها:

بازآفرینی محلات و نوسازی بافت‌های فرسوده جدی گرفته شود

عصر ساختمان- نماینده مردم همدان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده و توجه جدی به حاشیه‌نشینی به عنوان یک آسیب اجتماعی گفت: موضوع بازآفرینی محلات طی دهه‌های گذشته از مسائل مهم و اساسی کشور قلمداد شده است اما برای حل آن باید برنامه ریزی مدون و دقیقی داشته باشیم.

بازآفرینی محلات و نوسازی بافت‌های فرسوده جدی گرفته شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حمید بادامی نژاد در چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: یکی از مسائل اساسی و مهم کشور که طی دهه‌های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم و برنامه‌های مختلفی در جهت ساماندهی آن تدوین، تنظیم و اجرا شده است بحث بازآفرینی محلات است که دولت نیز سال گذشته طرح بازآفرینی محلات را تحت عنوان طرح امید در دستور کار خود قرار داد.

    وی افزود: بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌ای، بافت‌های ناکارآمد شهری و بافت‌های تاریخی رها شده که می‌توانست ظرفیت بسیار خوبی را در حوزه گردشگری برای مدیریت شهری در سراسر کشور ایجاد کند از جمله بافت‌هایی هستند که ستاد بازآفرینی محلات در صدد ساماندهی آن‌ها از طریق دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است اما سال‌هاست که با مشکلات بسیاری مواجه‌ هستند.

    بادامی‌نژاد ادامه داد: کشور ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر دارای 11 میلیون نفر ساکن در بافت‌های فرسوده و 9 میلیون نفر ساکن در مناطق توانمندسازی یا به اصطلاح سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای است. مجموعا 20 میلیون نفر در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند که این تعداد 25 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است. همین آمار کافی است که نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم و نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار دهیم.

    وی تاکید کرد: از پیامدها و آثار عدم توجه جدی و ساختارمند به موضوع بازآفرینی محلات شهری می‌توان به کاهش حس تعلق به ساکنان محلات اشاره کرد که موجب مهاجرت ساکنان بومی محلات به محلات دیگر و شهرهای دیگر می‌شود. به این ترتیب بافت اجتماعی تغییر می‌کند و در اکثر موارد غیرمتوازن می‌شود و به تبع آن شاهد کاهش مشارکت اجتماعی ساکنان محلات در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

    نماینده مردم همدان در شورای عالی استان‌ها افزایش افسارگسیخته ناهنجاری‌های اجتماعی در محلات را از دیگر عوامل بی‌توجهی به توانمندسازی بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی دانست و گفت: در صورت کنترل نکردن ناهنجاری‌های ناشی از بی توجهی به بافت‌های فرسوده می‌توان یک بحران اجتماعی را از هم‌اکنون پیش بینی کرد. لذا در همین راستا به دولت و همه متولیان امر پیشنهاد می‌شود برای کاهش معضلات مطرح شده سیاست‌های پیشگیرانه‌ای به منظور جلوگیری از رشد حاشیه نشینی در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: در گام‌های بعدی و در جهت جلوگیری از افزایش ناهنجاری‌ها و انواع آسیب‌ها باید توانمندسازی محلات و نوسازی بافت فرسوده در دو سطح سیاستگذاری و اجرا مورد توجه جدی قرار گیرد.

    بادامی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه موضوع حاشیه نشینی یکی از آسیب‌های اجتماعی جدی بر اساس گزارش شورای اجتماعی کشور است، گفت: 11 استان کشور از جمله تهران، خراسان رضوی، کرمان، لرستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و همدان بیش از سایر استان‌ها درگیر معضل حاشیه‌نشینی هستند. ساکنان این استان‌ها مشکلاتی همچون مشکل کالبدی، مالکیت، فقر، بهداشت و انواع آسیب‌های اجتماعی را در محلات فرسوده و حاشیه‌ای دارند که عدم توجه جدی به این عارضه‌ها می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را به دولت و مردم وارد کند.

    این عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور نیز در خصوص کنترل و گسترش مناطق حاشیه‌ای شهرها تمهیدات و قوانین مناسبی تبیین شده است،اظهارکرد: بر اساس ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلف هستند در طول برنامه نسبت به احیا و بهسازی و نوسازی و بازآفرینی سالانه حداقل 270 محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی اقدام کنند. لذا باید عزم جدی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی در کشور وجود داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار