مدیران خودروعصر اعتبار

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

طرح تفصیلی بافت های تاریخی شهری شکست خورده است

عصر ساختمان- رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: وضع موجود نشانگر آن است که طرح تفصیلی بافت های تاریخی شهری که برای حفاظت از این بافت ها طراحی شده، شکست خورده است.

طرح تفصیلی بافت های تاریخی شهری شکست خورده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، طاهره نصر ادامه داد: تا 10 سال آینده هویتی از بافت های تاریخی کلانشهرهای ایران و خصوصا شیراز باقی نخواهد ماند.
    وی معتقد است:دیدگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نسبت به بافت های تاریخی نگاهی بافتی نیست و به صورت تک دانه ای به تک بناهای تاریخی موجود در بافت های قدیمی شهرها می نگرد که متاسفانه این موضوع به معضلی در کشور تبدیل شده است.
    رئیس گروه معماری و نائب رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد:بافت تاریخی را باید از بافت فرسوده شهری جدا کرد زیرا قسمت هایی از بافت تاریخی در شهرها وجود دارد که دچار فرسودگی زیادی شده بگونه ای که دیگر قابل احیا کردن نیست و ارزش تاریخی نیز ندارد و باید با تخریب و بهسازی بناهای غیر ارزشمند بافت تاریخی کیفیت زندگی مردمی را که در این مناطق ساکن هستند بهبود بخشید.
    وی ادامه داد: بافت شهری شامل خیابان ،کوچه ، توده های فرهنگی،اقتصادی و ... است که متاسفانه این موارد در طرح های تفصیلی دیده نشده و تنها تک خانه ها و تک بناهای تاریخی مدنظر قرار گرفته که این بزرگترین معضلی است که شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند.
    نصر گفت: حریم ها در بافت تاریخی باید به طور دقیق مشخص و حراست از این حریم ها به لحاظ بصری ، فنی و استحفاظی باید در اولویت کار یگان حفاظت بافت های تاریخی قرار گیرد.
    وی افزود: به عنوان مثال برای حفر یک چاه آب در نزدیکی بناهای تاریخی باید به لحاظ تاسیساتی و فنی حرائم و ضوابط بررسی و رعایت شود و اگر اینگونه نباشد حفر یک چاه می تواند خطرات بسیاری را برای بنای تاریخی که در مجاورت آن قرار دارد ایجاد کند.
    رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت:احداث هتل ، رستوران ، فرهنگسرا و هر مکان دیگری در مجاورت ابنیه تاریخی به کالبد بافت تاریخی فشار وارد و موجودیت آن را تهدید خواهد کرد که این امر نیز باید رعایت شود.
    نصر اظهار کرد: ساخت هتل آسمان در حریم ارگ کریم خان زند شیراز یکی از این موارد است که حریم بصری این مجموعه تاریخی را با تهدید جدی مواجه کرده است.
    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بر تخریب طبقات اضافه هتل آسمان به گونه ای که ضوابط حریم مجموعه زندیه حفظ شود تاکید کرد و افزود: ساخت این هتل در حریم مجموعه زندیه که سند این دوره تاریخی است اقدام اشتباهی بوده و در دوره ای که همه دنیا به مجموعه زندیه شیراز با دید احترام و تجلیل می نگرند متاسفانه برخی مسئولان مربوط این شهر ارزش والای این مجموعه را درک نکرده اند.
    وی گفت: حریم استحفاظی باغ ها در شهرها باید به طور جد مدنظر باشد و به هیچ وجه مورد معامله قرار نگیرد، ضروری است در بولوار چمران شیراز نیز حریم استحفاظی باغ های چمران و قصردشت که باقی مانده ای از هویت طبیعی این شهر است رعایت شود.
    نصر ادامه داد: باید به جد از ساخت برج و هتل های مرتفع در بولوار چمران جلوگیری کرد چون با ایجاد مجتمع های مرتفع در این محدوده جمعیت زیادی به این منطقه تزریق خواهد شد که نیاز به زیرساخت اولیه زندگی دارند و برای تامین این زیرساختها باید باغ های این منطقه تخریب تا به ساکنین این برج ها خدمات لازم داده شود و در نتیجه این اقدام عملا بولوار چمران را که یکی از نمادهای طبیعی شیراز برای جذب گردشگر است نابود خواهد کرد.
    وی اضافه کرد: همچنین باد غالب شهر شیراز از جهت شمال غرب به جنوب شرق است که باغ های چمران و قصردشت نیز در جهت شمال غرب قرار دارند که اگر تخریب و ساختمان های بلند مرتبه در این منطقه ایجاد شود عملا ریه های تنفسی کلانشهر شیراز مسدود خواهد شد.
    رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار کرد: متاسفانه گروهی در سایه در کمیسیون مربوط وجود دارد که به راحتی تغییر کاربری در بافت های تاریخی و باغ های قصردشت را می پذیرند و در نهایت هویت تاریخی، فرهنگی و طبیعی این کلانشهر را نابود می کنند.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 50 درصد از هویت کلانشهر شیراز و سایر شهرهای بزرگ ایران نابود شده است، گفت: معضلی بزرگتر نیز به نام کمیسیون ماده 100 شهرداری ها وجود دارد که متخلفین تخلف و تنها جریمه آن را پرداخت می کنند و متاسفانه در این کمیسیون قانون خرید و فروش حاکم است و در نتیجه هویت شهرها نابود می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار