مدیران خودروعصر اعتبار

ایرانی‌ها ۲ میلیون مسکن در ونزوئلا، الجزایر و عراق ساختند

عصر ساختمان:عضو هیات‌ مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان عنوان کرد که ایرانی‌ها در سال‌های اخیر حدود دو میلیون واحد در ونزوئلا، الجزایر و عراق ساخت‌وساز داشته‌اند که تعدادی از این‌ها در حال اتمام هستند.

ایرانی‌ها ۲ میلیون مسکن در ونزوئلا، الجزایر و عراق ساختند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، ایرج رهبر، بابیان این مطلب که کشور ما باوجود توانمندی و پتانسیل بالا در عرصه صدور خدمات مهندسی به خارج از کشور، موفق نبوده است گفت: در چند سال اخیر طبق آمارهای غیر مکتوب حدود 12 تا 15 هزار ساخت ساز در کشورهای مختلف انجام دادیم اما این تعداد نسبت به توانمندی ما بسیار پایین است.

    وی بـه اهمیـت اعزام مهندسـان، پیمانکاران و کارگران عرصه ساخت‌وساز به خارج از کشـور اشاره‌ و عنوان کرد: بـا اعزام نیـروی کار بـه خارج از کشـور در درجه اول مشـکلات اشـتغال مـا حل‌شده و در وهلـه دوم درآمدهایـی ناشـی از فعالیـت و خدمـات ایـن مهندسـان در خـارج از کشـور به دسـت می‌آید.

    عضو هیات‌ مدیره کانون انبوه‌سازان بــا اعلام اینکــه اکنــون مهندســان ایرانــی در کشــورهای اروپایــی و آمریکایــی و آســیایی پروژه‌های عظیــم اجــرا می‌کنند خاطرنشــان کرد: در کشــورهای الجزایــر، مالــی، ســومالی، ســودان، ونزوئــلا و بســیاری کشــورهای دیگــر پروژه‌های عظیــم ســاختمانی زیــر نظــر مهندســان ایرانــی اجــرا می‌شود کــه بیانگر تــوان نیروهــای کشــور ماســت.

    رهبر در این مورد گفت: ایران در چند سال اخیر 10 هزار واحد در ونزوئلا، کمتر از یک‌ میلیون واحد در الجزایر، 400 واحد در اربیل عراق و همین میزان در خود عراق داشته‌ایم که تعدادی از این ساخت‌وسازها در حال اتمام است.

    رهبر با انتقاد از نبود رایزن بازرگانی فعال و مکاتبات جامع در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: بدون تردید کیفیت ساخت‌وسازهای ما در این کشورها بسیار بالا بوده و هست اما به دلیل توانمندی مکاتبات و کاهش روادید در هزینه‌های حمل‌ونقل مصالح ساختمانی، افراد متخصص و کارگران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای اقدامات ترکیه بسیار حرفه‌ای بود. در حال حاضر باوجود نزدیکی ما به کشورهای مجاور کشور ترکیه عهده‌دار ساخت‌وساز آنها شده است.

    وی در این مورد تصریح کرد: البته با افزایش مناقشات روسیه و ترکیه و کاهش خدمات مهندسی ترکیه در روسیه، این کشور می‌تواند هدف جدیدی برای کشور ما در  قضیه صدور خدمات مهندسی محسوب شود.

    این کارشناس بازار مسکن، توافق و رفع تحریم‌ها را فرصت مناسبی برای گسترش مبادلات خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: مشکلات نقل‌وانتقال پول، صدور ضمانت‌نامه صادرات خدمات فنی و مهندسی را با مشکل مواجه کرده بود که با حصول توافق می‌توان این حوزه را گسترش داد.

    وی خاطرنشان کرد: تأمین کار برای مهندسان و تحصیل‌کردگان کشور که توان کار رادارند اما شغلی ندارند، به یک متولی نیاز دارد.در بخش ساخت‌وساز در کشور، هیچ کمبودی در بخش نیروی انسانی و مصالح ساختمانی وجود ندارد. ازاین‌رو اگر ایران بخواهد از کشورهای دیگر برای همکاری استفاده کند، بهتر است این همکاری و الگوبرداری در بخش تأمین فنّاوری ساخت و طراحی باشد. چرا که ایران آمادگی ورود سرمایه‌گذار خارجی را دارد. البته این سرمایه‌گذاری هم باید با سرمایه‌گذاری‌های داخلی برابری کند و به‌گونه‌ای نباشد که میان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی تفاوتی قائل بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو