مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور رئیس‌جمهور در نوسازی بافت فرسوده مطرح کرد؛

وام ۶ درصدی برای خریداران آپارتمان نوساز در بافت فرسوده

عصر ساختمان- مشاور رئیس‌جمهور در نوسازی بافت‌های فرسوده با تأکید بر اینکه دولت بر خلاف طرح مسکن مهر، نقشی در ساخت و ساز بافت‌های فرسوده ندارد، تاکید کرد دولت تنها تسهیل‌کننده است و توسعه‌گران مسؤولیت ساخت و ساز بافت فرسوده را برعهده دارند.

وام ۶ درصدی برای خریداران آپارتمان نوساز در بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت‌های فرسوده با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: در مراکز استان‌ها 32 قطعه زمین توسط وزارت راه به مسئله نوسازی اختصاص می‌یابد و همین موضوع در تهران 15 قطعه از زمین های دولتی را شامل می‌شود.

    وی گفت: باور ما براین است که دولت نباید وارد ساخت و ساز شود و این توسعه گران هستند که کار ساخت و ساز را این محله‌ها و مسکن آن را برعهده خواهند داشت، در حقیقت دولت در این زمینه نقش پشتیبانی را بازی می کند، ما می خواهیم این توسعه گران خانه ها را بسازد و در انی میان سخت ترین قسمت این کار اعتماد سازی برای مردم است.

    مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت های فرسوده افزود: احیای بافت های فرسوده در دوره‌های قبل نیز دنبال می شد، لذا ما با توجه به تجربیات گذشته در تلاشیم که این روند را ادامه دهیم، در دوره قبل شهرداری تجمیع خانه های فرسوده برای نوسازی را دنبال می کرد، ولی محله و بافت فرسوده نوسازی نمی شد و تنها خانه‌های کوچک بودند که با تجمیع نوسازی می‌شدند، ما در حال حاضر در تلاشیم در کنار تجمیع خانه‌های متراژ کوچک بافت کوچه و محله های فرسوده را نوسازی کنیم.

    ترکان تصریح کرد: ما سه دسته هزینه داریم، نخست هزینه های خانه و محله که بر عهده توسعه گر است، دسته دوم زیرساختهای آب و برق و ... هستند که تامین هزینه و امکانات آن برعهده دولت است و دسته سوم ساخت مدارس و ... هستند.

    او تاکید کرد: برای ساخت مدرسه در این محله های فرسوده آموزش و پرورش و برای خانه بهداشت و ایجاد مراکز ورزشی به ترتیب وزارت بهداشت، وزارت ورزش و جوانان و ... مسئولیت ساخت و نوسازی این مراکز را برعهده دارند.

    ترکان یادآور شد: توسعه گر قرار است 50 سازه را برای خود و 50 سازه دیگر را هم به ساکنان این بافت‌های فرسوده بسازد، خریداران این بافت ها می توانند با استفاده از وام 6 درصد از محل صندوق ذخیره یکم صاحب خانه شوند. این برای خانه اولی هاست که با خواب پول 20 میلیونی خود به مدت 2 سال می توانند تا 80 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. البته اینها در حد پیش بینی است، زیرا ممکن است در عمل همه چیز به این خوبی پیش نرود.

    او خاطرنشان کرد: ساکنان بافت فرسوده بدون پرداخت ریالی، خانه فرسوده تحویل می‌دهند و خانه ای نو تحویل می گیرند در نتیجه بدون هیچ پرداختی صاحب خانه ای نو می شود.

    او گفت: دسته دوم کسانی هستند که این خانه ها را خریداری می کنند، نرخ بهره بانکی بالا موجب شده تا خریداران نتوانند از پس خرید این خانه ها برآیند. لذا در این شرایط متقاضیان می توانند به راحیی صاحب خانه شوند زیرا نرخ سود تسهیلات فقط 6 درصد است.

    او افزود: شهر فقط خانه نیست بلکه اقتصاد هم دارد، در حال حاضر 90 انبوه ساز آمادگی خود را برای نوسازی این محله ها و بافت های فرسوده اعلام کرده اند.

    ترکان افز.د: اولویت اصلی ما افرادی هستند که در این محله های ضعیف سکنی دارند نه ثروتمندانی که برج سازی می کنند و از تمکن بالای مالی برخوردار هستند.

    او افزود: ما اگر فقط بتوانیم نصف این 1350 محله را نوسازی کنیم موفقیت خوبی کسب کرده ایم زیرا امیدی نداریم که بتوانیم به همه اهداف مورد انتظار در این برنامه دست یابیم زیرا امکانات ما محدود است و این مردم، توسعه گران و بخش خصوصی است که باید پا به میدان بگذارند تا این طرح ها به نتیجه برسند.

    *اما و اگرهای دولت برای نوسازی بافت های فرسوده

    عشایری مدیرعامل شرکت بهسازی شهری دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: ما برای همه استان ها به جز تهران موضوع مشارکت مردمی را دنبال می کنیم، این رویکرد اصلی ماست و محله محور است، توسعه گران خانه‌ها را می سازند و دولت تسهیلات لازم را تامین می‌کند.
    او یادآور شد: هر محله برنامه جامع خود را دارد و حتی هر دستگاه نقش و سهم خود را هم به طور کامل می‌داند، لذا جای هیچ نگرانی نیست.

    او گفت: برنامه ما مبتنی بر تدوین برنامه جامع اقدام مشترک است که تحقق آن مبتنی بر همگرایی همه ارکان برنامه است، مردم حول محور اصلی است و شهرداری، تسهیل دهندگان، توسعه دهندگان و بخش خصوصی سایر ارکان این امر را تشکیل می دهند.

    عشایری افزود: محله ها از نگاه فرهنگی متفاوت هستند، لذا برهمین اساس رویکرد ما محله محور است حال شکل گیری هر کالبدی باید متناسب با فرهنگ همان محله شکل بگیرد، لذا هر محله ای معماری و شهرسازی متناسب با خود را دارد.

    او تصریح کرد: ما باید سالانه 270 محله را نوسازی کنیم که در پایان برنامه ششم توسعه به نوسازی 1350 محله نائل می آییم.

    مدیرعامل شرکت بهسازی شهری یادآور شد: ما حدودا در این مدت 5 ساله، برای 10 میلیون نفر نوسازی محله ها را انجام می دهیم. این امر در مدت زمان یکسال انجام نمی شود و فرایندی زمان بر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو