مدیران خودروعصر اعتبار

بازپرداخت وامی که از ۳ میلیون شروع می شود

خانه دار شدن با وام ۱۰۰ میلیونی فقط برای پولدارها

عصر ساختمان- ناظران اقتصادی ضمن انتقاد از طرح فروش مسکن اقساطی بر این باورند که این طرح یک تبعیض آشکار و مخالف بااهداف اقتصادی عالی نظام توانمند کردن اقشار ضعیف است.

خانه دار شدن با وام ۱۰۰ میلیونی فقط برای پولدارها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، به تازگی با طرح انبوه سازان در قالب فروش مسکن قسطی موافقت شده است. دراین بین نیز وزیر راه و شهرسازی از طرح فروش واحدهای مسکونی انبوه سازان طی روزهای اخیر خبر داد.

    وی مدعی شده در این طرح دولت نقشی ندارد بلکه تعدادی از انبوه سازان با بانک مسکن توافق کرده‌اند که بتوانند تعدادی از واحدهای مسکونی خود را به صورت قسطی به خریداران عرضه کنند، ضمن اینکه بانک مسکن دراین بین نقش تضمین کننده را ایفا و پرداخت اقساط خریداران به سازندگان را بر عهده گرفته است.

    عباس آخوندی این طرح را بی ارتباط با دولت عنوان کرده اما در عین حال معتقد است این طرح می‌تواند در فروش تعداد واحدهای مسکونی نقشی مهم را ایفا کند؛ چرا که فروشندگان با فروش واحدهای خود می‌تواند درمناطق دیگر ساخت واحدهای مسکونی جدید را آغاز کنند و این در رونق بازار مسکن مؤثر خواهد بود.

    در حالی جدول اقساط وام 100 میلیون تومانی در قالب طرح فروش قسطی مسکن با باز پرداخت 5 تا 7 ساله و نرخ سود و حدود 20 درصدی منتشر شده که عضوهیات مدیره انبوه سازان استان تهران گفته طرح فروش قسطی مسکن برای مشتریانی است که در طبقه متوسط و بالاتر قرار دارند و تامدت 5 تا 7 سال بتوانند اقساط وام 100 میلیونی را پرداخت کنند.

    البته ایرج رهبر درباره نرخ پیشنهادی سود از جانب انبوه سازان این را هم گفته که این سود 2 درصد بیش از تورم است ضمن اینکه بانک مسکن 4 درصد بابت تضمین کارخرد دریافت می‌کند.

    انبوه سازان تاکید کردند که بانک مسکن به صورت تلویحی تا مبلغ 100 میلیون تومان بازپرداخت تسهیلات سازندگان به خریداران را تضمین می‌کند اما این حرف فعلاً در حد صحبت باقی مانده و هنوز هیچ قرار داد یا تفاهم نامه دراین خصوص با بانک مسکن منعقد شده است.

    به اعتقاد انبوه سازان این طرح به منظور رونق بازار در مسکن پیشنهاد شده است تا سازندگان آن بتوانند بااخذ بخشی از قیمت واحد مسکونی بتوانند آن را به صورت اقساطی با تضمین یک نهاد مالی از خریداران دریافت کنند.

    بر اساس این گزارش اگر مدت تسهیلات 3 ساله باشد مبلغ هر قسط 4 میلیون و 444هزار تومان خواهد بود مبلغ قسط برای تسهیلات 4 ساله نیز نزدیک به 3 میلیون و 750 هزار تومان خواهد شد.

    اگر تسهیلات 5 ساله باشد میزان هر قسط ماهانه 3 میلیون و 750 هزار تومان خواهد شد و برای تسهیلات 5 و 6 و 7 ساله نیز به ترتیب باید 3 میلیون و333 هزار تومان ،2 میلیون و857 هزار تومان و 3 میلیون 55 هزار تومان ماهانه توسط وام گیرنده پرداخت شود.

    جدول اقساط وام 100 میلیونی مسکن

    این تقسیم بندی اقساط برای خانه دار شدن اقشار متوسط و بادر آمد بالا در حالی صورت گرفته که پیرامون این مسئله چند سؤال مدنظر است ابتدا اینکه آیا اقشار متوسط جامعه قادر به پرداخت این اقساط میلیونی آن برای یک دوره 5 تا 7 ساله خواهند بود؟

    به گفته ایرج رهبر این وام برای اقشار با درآمد بالا را نیز مد نظر قرار گرفته بایداز وی سؤال کرد که وقتی خانواده‌ای از درآمد قابل توجهی برخوردار است بازهم برای خرید وام مسکونی به وام 100 میلیونی نیاز دارد؟

    همچنین سالهاست که قشر کم درآمد و ضعیف جامعه همچنان درانتظار صاحب خانه شدن هستند در این طرح مسکن دار شدن اقشار ضعیف کجا دیده شده است؟!

    کارشناسان اقتصادی معتقدند که این طرح یک تبعیض آشکار و مخالف عدالت اجتماعی است وبااهداف عالیه نظام سنخیت ندارد.

    به اعتقاد این ناظر اقتصادی رقم بازپرداخت این وام انقدر بالا است که حتی قشر متوسط جامعه نیز به طور حتم در پرداخت آن با مشکل مواجه می‌شود.

    درحالی که بیشترین جمعیت کشور اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه در بر می‌گیرد به طور حتم اولویت باید حل معضل مسکن این اقشار باشد نه اینکه انبوه سازان برای خلاص شدن از واحدهای مسکونی روی دست مانده‌شان طرحی را پیشنهاد دهند که فقط سود ومنافع خودشان را در برگیرد، در این میان برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که این مسئله در رونق بازار مسکن و روشن شدن چقدر در خرید و فروش و حتی رونق ساخت و سازها مؤثر است اما این روشن شدن موتور به چه قیمتی؟


    ***وقتی ثروتمندان حق دریافت وام مسکن دارند

    عباس سلیمیان کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: وقتی برنامه تسهیلات مسکن تدوین می‌شود باید بر این اساس باشد که مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

    سلیمیان در ادامه اظهار کرد: مسئولان در حقیقت ابزاری را باید به کار بگیرند که بتوانند گردش مالی را در جامعه توسعه دهدو گردش مالی زمانی اتفاق می افتد که درآمد قشر ضعیف جامعه افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه طرح توسعه مسکن و اعطای تسهیلات این چنینی موجب می‌شود بازار مصالح و کالا مورد نیاز ساختمانی رونق گیرد افزود: نباید با گزینشی برخورد کردن با وام گیرندگان نسبت به پرداخت وام اقدام کرد.

    ***اقشار متوسط هم توانایی باز پرداخت وام راندارد

    ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بعضی قوانین درعین بی قانونی است افزود: این طرح هم جز تصمیماتی است که تبعیض آشکاری است.

    وی تصریح کرد: اقشار متوسط توانایی بازپرداخت این تسهیلات را نخواهند داشت مگر این که تعدادی از یقه سفیدان و نورچشمی‌ها از این تسهیلات استفاده کنند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این عدالت نیست ادامه داد: این امر موجب نگرانی‌ها و بدبینی‌ها در سطح جامعه می‌شود در این خصوص باید شرایطی فراهم شود که تمام اقشار بتواند از آن استفاده کنند.

    وی گفت: این طرح اگر اجرایی نشود بهتر از آن است که با شکست روبه رو شود.

    می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که طرح‌های این‌چنینی نه تنها بخش مسکن را از رکود خارج نمی‌کند بلکه چوب لای چرخ این بخشی که سالهاست با رکود تورم رنج می‌برد.

    بنابراین انبوه سازان و یا متولیان دلسوز حوزه مسکن به دنبال حل معضل این بخش و ساماندهی آن هستند باید تأمین مسکن اقشار کم درآمد نیز به عنوان یک ضرورت جز برنامه و طرح‌هایشان قرار بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو