مدیران خودروعصر اعتبار

تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر

عصر ساختمان- تبریز، دیار شعر و خانه‌های تاریخی متعدد، همواره به‌ عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گردشگران بوده‌ است، شهر توسعه‌یافته تبریز با خنکای بهاری خود، نوروز ۹۷ نیز آماده میزبانی از مسافران سال جدید است.

تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰:۰۰
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر
  • تبریز؛ پایتخت گردشگری جهان اسلام+ تصاویر

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، تبریز، شهری است که در دل کوه سهند جای گرفته و بر دامنه این کوه دامن گسترانده است. شهر صنعت، فرهنگ، شعر و تاریخ کهن که در گوشه نقشه ایران جا‌خوش کرده است.

تبریز سومین شهر بزرگ ایران است که غالب جمعیت شمال غرب کشور را در خود جای داده است.

بزرگ‌ترین شهر صنعتی ایران، با آب‌هوایی سرد و کوهستانی هر‌ساله پذیرای تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و گردشگران از سراسر کشور و جهان است.

جای‌جای شهر تاریخی تبریز با قدمت دیرینه خود، نشان از تاریخ کهن این شهر دارد. خانه‌های تاریخی متعدد، بازار‌های قدیمی، مساجد، موزه‌ها و آثار گوناگون تاریخی در این شهر همگی نشان‌ از وجود اصالت و قدمت این شهر است.

تبریز از قدیم الایام به سرزمین شعر و ادب معروف بوده است. شاعرانی همچون شهریار و شمس تبریزی نیز از فرهنگ این سرزمین حکایت می‌کنند. 

شهر تبریز در عین حفظ آمیزه‌های تاریخی و کهن خود، جزو یکی از مدرن‌ترین‌های شهر‌های کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر با داشتن مراکز خرید مدرن، جاذبه‌های تاریخی متعدد و طبیعت بی‌نظیر خود پای هر گردشگری را به خاک خود باز می‌کند.

به تبریز بروید تا قبرستانی عجیب ببینید

در 3 یا 4 کیلومتری پارک ائل گلی تبریز روستایی کم‌تر شناخته شده به‌نام روستای شادباش وجود دارد. روستایی که در آن قبرستانی تاریخی، کهن و عجیب نیز جا خوش کرده است.

اگر در سفر خود به تبریز به دنبال دیدن جایی عجیب و متفاوت هستید، حتما به این قبرستان پیش از اسلام سری بزنید.

قبرستان شاد‌آباد مشایخ یا پینه شلوار از قبرستان‌های قدیمی و تاریخی شهر تبریز است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. در این آرامستان شاهد چند دوره سنگ مزار هستیم.

سنگ‌هایی که مانند سنگ افراشته‌های قبرستان خالد نبی بوده و به شکل آلت انسان ساخته شده است و هیچ کتیبه یا سنگ نوشته‌ای ندارد.

دوره دوم سنگ‌ها از جنس سنگ خارا است و با شکل‌ها و نمادهایی به شکل سنگ قبرهای آرامستان مریم ننه مارالان است. نوع سوم سنگ قبرها کوچک‌تر و با خط کوفی روی آن مشخصات و سال تدفین اموات حک شده است.

گفته شده عده‌ای از مشایخ، عرفا و امرای قرون هفت، هشت و نه هجری تبریز در این گورستان به‌خاک سپرده شده‌اند.

مهم‌ترین شاخصه و تفاوت این قبرستان با دیگر قبرستان‌ها، نوع سنگ‌های آن است که سنگ‌هایی بر‌افراشته با طرح‌هایی خاص دارد.

برجی برای خلعت‌پوشی گذشتگان

اگر می‌خواهید با محل و چگونگی اعطای خلعت دادن پادشان گذشته به زیر‌دستان آن‌ها آشنا شوید، به تبریز سفر کنید. در ده کیلومتری شرق تبریز در روستای کرگج، برج آجری بلندی وجود دارد که به برج خلعت پوشان معروف شده است.

این ساختمان از آثار دوران صفوی است و در دوره قاجار نیز در این بنا خلعت اعطائی پادشاهان ایران بر دوش فرمانداران و خدمتگزاران محل انداخته می‌شد.

برج خلعت‌پوشان تبریز دارای شانزده پهلو و سه طبقه است. این برج منشور شکل دارای دو طبقه است، سقف طبقه اول گنبدی و سقف طبقه دوم ریخته و بعدا با تیرآهن پوشانده شده است. طاق نما‌های آن نیز با آجر و کاشی‌های آبی و سیاه رنگ تزئین شده است.

خانه علی مسیو با معماری مبهم

تبریز را میتوان شهر خانه‌های تاریخی نامید، چرا‌که محله‌های آن از خانه‌های متعدد تاریخی با معماری‌های خیره‌کننده پر است.

خانه علی مسیو از شخصیت‌های برجسته انقلاب مشروطه در آذربایجان یکی از این موارد است. خانه‌ای که معماری آن مربوط به دوران قاجار است و با نام مرکز غیبی تبریز یا خانه- موزه علی مسیو آثار باقی‌مانده از دوران قاجار را به نمایش گذاشته است.

در این خانه که در حال حاضر بخشی از تاریخ مشروطه را زنده نگه داشته، آثاری همچون  سلاح، عکس و اسناد تاریخی به نمایش درآمده‌اند.

معماری این خانه به‌گونه‌ای مبهم و پیچیده است به‌طوریکه به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان گفت معماری آن شبیه خانه‌های قدیمی آن زمان است.

هنگام مرمت، زیرزمین‌هایی از این خانه کشف شد که به کوچه‌های پشتی راه داشت و همچنین اصطبلی مخفی برای نگهداری اسب‌ها در این خانه پیدا شد.

بزرگ‌ترین کلیسای ایران در تبریز

اگر به تبریز سفر می‌کنید، حتما از بزرگ‌ترین کلیسای ایران بازدید کنید. کلیسایی مربوط به سال 1291 که در محله میارمیار شهر تبریز واقع شده است.

تماشای این کلیسای آجری برای گردشگران شهر تبریز جذابیت زیادی دارد. در ورودی کلیسا به دهلیز کوچکی باز می‌شود. تالار اجتماعات کلیسا نیز دارای چهارده ستون سفید رنگ مستقر در دو ردیف است که همه ستون‌ها دارای سرستون‌های زیبایی است.

مراسم‌های ملی و مذهبی کاتولیک‌ها اعم از اعیاد، جشن‌ها و مجالس دینی در این کلیسا برگزار می‌شود. در بالای در ورودی کلیسا گچ‌بری زیبا حضرت مریم در وسط ده فرشته وجود دارد، دیوارهای محراب نیز با تزئینات چوبی مزین شده است.

تبریز و خطر چاقی مسافران بر اثر شیرینی‌های محلی

بعد از بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری تبریز، حتما به بازار تبریز هم سری بزنید، چرا‌که بازار قدیمی تبریز، از جذاب‌ترین و رنگارنگ‌ترین بازار‌ها محسوب می‌شود.

سفر به تبریز دنیایی از شیرینی های خوشمزه را پیش‌رویتان قرار می‌دهد که هر کدام طعم و بوی متفاوتی دارند و پاسخگوی همه سلیقه‌ها هستند.

قرابیه یکی از شیرینی‌های پر‌آوازه، بسیار سنتی و گران قیمت این دیار به شمار می رود. این سوغات تبریز با انواع مغز‌های گردو، پسته و نارگیل تهیه می‌شود و هر مسافر شهر تبریز برای تکمیل سفر خود باید آن را امتحان کند.

اما اگر به دنبال بردن سوغاتی برای اقوام خود هستید، باقلوا تبریز، راحت الحلقوم، نان زنجبیلی، شیرینی پفک گردویی و نوقا تبریز را فراموش نکنید.

چرم، فقط چرم تبریز

دیار تبریز در جهان، به شهر چرم،  فرش و گلیم شهرت دارد. بهترین فرش‌های دستباف و محصولات چرمی را می‌توانید در سفر خود به تبریز تهیه کنید. بخش مهمی از صادرات ایران نیز به قالیچه‌ها و قالی تبریز اختصاص دارد.

ایده جدیدی که امروزه با فرش‌های تبریز ادغام شده است، هنری به نام چرم‌فرش است که شهرت بسیاری پیدا کرده است. این فرش‌ها که ادغام فرش، چرم و ورنی است بعنوان زیرانداز تزئینی، فرش و ... استفاده می شود.

اگر در ایام نوروز راهی شهر تبریز هستید، برای خرید و بازدید از فرش‌ها و تابلو فرش‌های این شهر، به بازار مظفریه تبریز سری بزنید.

چرم تبریز نیز پیشینه پرآوازه‌ای در کشور دارد. از جمله مهم‌ترین محصولات ساخته شده از چرم در این استان کفش است.

کفش چرم تبریز جایگاه بالایی در ایران و حتی خارج از کشور دارد و به‌عنوان یک برند با‌کیفیت شناخته می‌شود. برای تهیه محصولات چرمی و دست‌دوز تبریز، از بازار کفش در بازار تاریخی تبریز دیدن کنید.

پایتختی به وسعت جهان اسلام

با‌ برگزاری نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، شهر تبریز از سوی این سازمان به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد.

همانطور که از عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام مشخص است، این انتخاب بر‌اساس فاکتورهای تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی صورت گرفته است.

کلانشهر تبریز توانسته است خود را به‌عنوان مدرن‌ترین، سالم‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران در جهان معرفی کند.

انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلام در سال 2018، ابتکاری برای توسعه گردشگری بوده و نقش مهمی در توسعه پایدار کشورهای عضو و بهبود وضع معیشتی شهروندان آن ایفا می‌کند.

به‌علاوه این عنوان می‌تواند فواید عظیم اجتماعی و اقتصادی برای شهر انتخاب‌شده داشته باشد.

از‌جمله معیار‌هایی که موجب انتخاب تبریز به این عنوان شد، به وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب، تعداد موزه‌ها، موزه فرش، طبیعت شهر، تعداد رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی‌، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و تعداد گردشگران ورودی (داخلی و خارجی) می‌توان اشاره کرد.

به تبریز خوش‌آمدید

در‌میان شهر‌های کشور، تبریز با‌داشتن معیار‌هایی همچون جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی، مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری متعدد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تعطیلات نوروزی است.

اگر همچنان در انتخاب مقصد گردشگری خود برای نوروز 97 تردید دارید، قطعا دیار تبریز می‌تواند یکی از بهترین مقصد‌های نوروزیتان باشد.

از قدم گذاشتن در شهر شعر، ادب و تاریخ لذت ببرید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار