مدیران خودروعصر اعتبار

صدای پای رونق در بازار مسکن

عصر ساختمان- کارنامه زمستانی معاملات مسکن در تهران براساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، نشان می‌دهد دی ماه نزدیک به ۱۸ هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که به لحاظ تعداد معاملات خرید، این بازار بعد از آنکه در آذر ماه وارد فاز رونق شد، اکنون کاملاً در وضعیت رونق به‌سر می‌برد.

صدای پای رونق در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، نشانه‌های رونق در بازار مسکن از ابتدای سال 1396 نمایان شده است؛ نشانه‌هایی که برخی از کارشناسان به پررنگ شدن آن امید دارند و برخی دیگر اعتقاد دارند که هنوز با رونق واقعی بازارمسکن فاصله داریم.

    بازار مسکن شهر تهران سال 96 را با 5 هزار و 384 مورد معامله آغاز کرد. البته آمار نشان می‌دهد که ماه‌های اول هر سال به‌دلیل تعطیل بودن نیمی از روزهای آن با همین تعداد معامله در بازار مسکن آغاز می‌شود. تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت سال 96 با رشدی تقریباً 9 هزار واحدی نسبت به ماه قبل به 16 هزار و 374 مورد رسید. در دو ماه بعدی سال 96 یعنی خرداد و تیر، به‌دلیل مصادف شدن این ماه‌ها با ماه مبارک رمضان تعداد معاملات روند نزولی به خود گرفت و دوباره در مرداد ماه به اوج خود در 5 ماهه نخست سال 96 یعنی 17 هزار و 984 معامله رسید. در شهریور و مهر 96 معاملات مسکن روند نزولی داشتند و مجدداً از آبان ماه 96 روند صعودی معاملات مسکن در شهر تهران آغاز شد و در دی ماه رکورد معاملات سال 96 در بخش مسکن شکسته شد. در این ماه تعداد معاملات به 19 هزار و 4 معامله رسید. به لحاظ قیمت مسکن نیز آمارها نشان می‌دهند که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران از فروردین 96 تا دی ماه 96 روند صعودی داشته و از 4.3 میلیون تومان به 5.2 میلیون تومان افزایش یافته است. در کل در 10 ماهه نخست سال 96 حدود 150 هزار و 541 واحد مسکونی معامله شده که نسبت به سال 95 رشدی 12.2 درصدی داشته است. همچنین به لحاظ قیمت مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در 10 ماهه نخست سال 96 حدود 4.7 میلیون تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 400 هزار تومان رشد داشته است. همچنین در دی ماه 96 از مجموع 19 هزار و 4 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 49.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل 3.4 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است.

    بر اساس این گزارش، بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن اعلام کرد‌: بخش مسکن در فصل اول سال‌جاری رشد منفی 5/3 درصد را ثبت کرده که این رقم در فصل دوم سال‌جاری به 1/3 درصد رسیده است‌. همچنین رشد ارزش افزوده بخش مسکن در نیمه نخست سال‌جاری معادل 6/0 درصد بوده است‌. در شش ماه نخست سال قبل رشد بخش ساختمان منفی 6/14 درصد بوده است‌. همچنین در بخش ساختمان ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مناطق شهری به قیمت‌های جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 6/12 درصد افزایش یافته است‌. معدل خرید و فروش واحد مسکونی در تهران از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی ماه، از رشد 12 درصدی حجم معاملات نسبت به 10 ماه اول سال گذشته حکایت دارد. سال گذشته، حجم معاملات یک ساله حدود 6 درصد نسبت به یک سال 94 افزایش پیدا کرده بود که از این منظر، تفاوت فاز بازار بین سال‌های 95 و 96 بخصوص در ماه‌های اخیر محرز است.

    بررسی اطلاعات بازار مسکن حاکی از آن است که در پایان دی‌ماه سال‌جاری قیمت و معاملات مسکن همچون ماه قبل دارای رشد نسبتاً قابل توجهی است‌. طی 10 ماه ابتدای سال 1396 تعداد معاملات 7/1درصد نسبت به ماه قبل و 8/12 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است‌. با توجه به افزایش حجم تقاضای مسکن در بازار، قیمت‌های معاملاتی هم از رشد نسبی برخوردار بوده است‌.

    بازار معاملات ملک در نخستین ماه زمستان، «دومین ماه رونق» را تجربه کرد و به‌عنوان نقطه امید برای خریداران مصرفی، با کاهش در «شدت رشد» قیمت مسکن همراه شد.

    کارنامه زمستانی معاملات مسکن در تهران براساس اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، نشان می‌دهد دی ماه نزدیک به 18 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که به لحاظ تعداد معاملات خرید، این بازار بعد از آنکه در آذر ماه وارد فاز رونق شد، اکنون کاملاً در وضعیت رونق به‌سر می‌برد. دی ماه امسال حجم فروش آپارتمان در پایتخت 13 درصد نسبت به دی 95 افزایش پیدا کرد و در مقایسه با آذر امسال (تغییرات ماهیانه) نیز با رشد تک‌رقمی معادل 7.7 درصد مواجه شد. اگرچه قیمت مسکن در دی ماه با افزایش همراه بود اما میزان افزایش، تقریباً همانند رشد قیمت در آذر بوده که به این ترتیب، دور موتور تورم مسکن در این فاصله ثابت بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو