مدیران خودروعصر اعتبار

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی انجام شد؛

گزارش نشست بررسی پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان

عصر ساختمان- جلسه بررسی مطالعه پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده برای طی مراحل اظهارنظر کلی توسط وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیران کل دفاتر مقررات ملی وکنترل ساختمان و توسعه مهندسی و نمایندگان مرکز تحقیقات در معاونت مسکن و ساختمان برگزار شد.

گزارش نشست بررسی پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جلسه بررسی پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان با طرح و مطالعه‌ای که از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد، برای بررسی مجدد موضوع و تحلیل آن به همت معاونت مسکن و ساختمان، دفتر مقررات ملی ساختمان و با حضور مدیران کل دفاتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، دفتر توسعه مهندسی وزارتخانه، نمایندگانی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین برخی از کارشناسان حوزه‌های مرتبط در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان درباره جزئیات این جلسه و اهداف برگزاری آن به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی را ارایه کرد.

    مانی‌فر با اشاره به این که اجزای غیرسازه‌ای ساختمان شاملِ دیوارهای بین دو ستون (میان قاب)  و دیوارهای تیغه‌ای هستند، گفت: تیرماه سال جاری (96) مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موضوع بررسی پایداری اجزای غیرسازه‌ای ساختمان را در شورای تدوین مطرح کرد و تا یک ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی فرستاده شد تا به عنوان پیوست آیین نامه 2800 ابلاغ شود.

    وی ادامه داد: جناب اقای وزیر نیز برای ما فرستادند تا راجع به آن اظهارنظر کنیم. ما نیز قبل از زلزله کرمانشاه با استان‌ها مکاتبه‌ای داشتیم و طی آن مکاتبه با استان‌ها تاکید داشتیم که موضوع میان قاب‌ها را جدی‌تر مورد بررسی قرار دهند که در همین رابطه نیز استان کرمانشاه قبل از زلزله به سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان نامه داده بود که به موضوع میان قاب‌ها توجه کنند.

    مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یادآور شد: موضوع میان‌قاب‌ها در دستور کار معاونت مسکن و ساختمان و دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز قرار داشت و جلساتی در این رابطه برقرار شده بود.

    مانی‌فر همچنین گفت: در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که اسکلت ساختمان باقی ماند و آنچه که خسارت دیده بود اجزای غیرسازه‌ای بودند که شامل میان‌قاب‌ها، تیغه‌ها و جدارهای داخلی و خارجی بودند. اشکالش این بود که تیغه‌ها و میان‌قاب‌ها اتصال مناسبی با اسکلت ساختمان نداشت. اسکلت مقاومت کرده و سر جای مانده بود اما دیوارهای تیغه‌ای و میان قاب‌ها در اثر نیروهای جانبی که به آنها وارد شد تکان خوردند و فرو ریختند.

    وی تاکید کرد: جلسه بدین‌منظور برگزار شد تا موضوعات فوق را بررسی کند و جزئیات اجرایی مناسبی را برای اجرای میان‌قاب‌ها توصیه و ابلاغ کند.

    مانی‌فر در مورد آغاز مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد این بررسی نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار پیش تر و قبل از زلزله کرمانشاه اقدام به مطالعه طرح فوق کرده بود.

    مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: دستور مجدد وزیر راه و شهرسازی موجب شد تا موضوع بار دیگر مطرح شود و آن چیزی را که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه کرده بود بار دیگر طرح و بررسی کنیم.

    وی تصریح کرد: اعضای جلسه متفق‌القول بودند که مجموعه تهیه شده توسط مرکز تحقیقات، مطالعه خوبی است اما می‌تواند غنی‌تر و کارآمدتر شود. به همین دلیل بنا شد تا پایان فروردین‌ماه سال 97 نقطه نظرات اصلاحی را بیاوریم و اظهارنظر کلی وزارت راه و شهرسازی را در این‌باره اعلام کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو