مدیران خودروعصر اعتبار

چشم مسکن اجتماعی به بودجه خشک شد!

عصر ساختمان- با وجود آن‌که تکلیف اراضی تخصیصی و مقررات مسکن اجتماعی مشخص شده، این طرح به دلیل عدم اختصاص منابع مورد نیاز تا کنون اجرایی نشده است.

چشم مسکن اجتماعی به بودجه خشک شد!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حدود یک سال از تصویب طرح مسکن اجتماعی در هیات وزیران می‌گذرد. بر اساس این طرح قرار بود سالیانه 100 هزار واحد در قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی با مسئولیت بنیاد مسکن تامین شود. با این وجود به دلیل عدم تخصیص بودجه و یارانه‌های مورد نیاز این طرح هنوز بر روی کاغذ باقی مانده و عملیاتی نشده است.

    در سال 1395در راستای اجرای سیاست‌های دولت یازدهم در تامین مسکن اقشار کم‌ درآمد برنامه مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی تدوین و تصویب گردید. در این طرح، برنامه‌ریزی برای اجرای سالانه 100هزار واحد مسکونی طی سال‌های 1369 تا 1400 به منظور کمک به تامین مسکن کم درآمدها صورت گرفته است.

    با اینکه در ماه‌های اخیر، مسوولان از اجرای قریب الوقوع مسکن اجتماعی خبر دادند، هنوز خبری از اجرای جدی این طرح نشده است. آبان ماه امسال وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: برای افراد کم درآمد جامعه وزارت راه، طرح مسکن اجتماعی را ارائه کرده بود که به علت عدم اختصاص ریالی در بودجه نتوانستیم آن را اجرایی کنیم.

    در طرح مسکن اجتماعی، کمک به ساخت مسکن استیجاری و تقویت بازار اجاره و همچنین خرید مسکن ملکی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. پرداخت کمک بلاعوض به متقاضیان گروه‌های کم‌درآمد موضوع این تصویب‌نامه برای خرید واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی تاکنون انجام شده است. به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای زمین که تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری و در قالب توافق با بنیاد داشته باشند تسهیلات تا دو برابر سقف تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه پرداخت می‌شود. هم‌چنین تأمین زمین در محدوده شهرها (دارای تأسیسات زیربنایی آب، برق و گاز) و یا شهرهای جدید از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگان به منظور ساخت مسکن ملکی ـ استیجاری از اهداف مدنظر این طرح است.

    پرداخت کمک‌ هزینه اجاره به خانوارهای کم‌درآمد موضوع این تصویب‌نامه، پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن برای حمایت از خانوارهایی که توان بازپرداخت اقساط را دارند به‌ازای هر واحد 75 میلیون ریال با بازپرداخت 60 ماهه، دیگر هدف‌های ترسیم شده برای مسکن اجتماعی است.

    در این زمینه تصویب‌نامه شماره 90453/ ت 51166 هـ مورخ 1393.8.8جهت کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی از سوی بانک مرکزی، تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی پیش‌بینی شده است.

    با وجودی که تکلیف اراضی تخصیصی مشخص شده و ضوابط و مقررات اجرای برنامه‌ها تدوین و هماهنگی با دستگاههای متولی صورت پذیرفته است، اما به دلیل عدم تخصیص منابع مالی و یارانه‌های مورد نیاز، طرح مسکن اجتماعی هنوز عملیاتی نشده است.

     جواد حق شناس ـ معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن ـ پنجم مهرماه در گفت و گویی اظهار کرده بود: تاکنون هیچگونه منابع مالی و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه اختصاص نیافته و در این طرح برای تامین سالیانه 100 هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد جامعه قرار است 2400 میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 420 میلیارد تومان یارانه دولتی پرداخت شود اما تاکنون با وجود پیگیری های بنیاد مسکن هیچ اعتباری برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی