مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی پای میز استیضاح؛

صرفا جهت یادآوری نمایندگان مجلس: مسکن مهر طرح «مزخرف»ی است!

عصر ساختمان- وزیر پرُحاشیه راه و شهرسازی قرار است سومین بار پاسخگوی نمایندگان مجلس درباره علت بی توجهی به مشکلات حوزه گسترده راه و مسکن باشد؛ با این حال مشخص نیست این بار کدام سو سربلند این آزمون است.

صرفا جهت یادآوری نمایندگان مجلس: مسکن مهر طرح «مزخرف»ی است!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، امروز بار دیگر نمایندگان مجلس در برابر آزمون سخت استیضاح وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته اند. وزیری که تا پیش از این دو بار دیگر در مجلس نهم و دهم استیضاح شده بود و در هر دو بار توانسته بود از این راه ناهموار به سلامت بگذرد.

    استیضاح سومِ پرحاشیه ترین وزیر مسکن و راه پس از انقلاب، این بار بر خلاف دو استیضاح پیشین با جدیت بیشتر نمایندگان دنبال می شود. به خصوص که بیش از 5 سال از آغاز وزارت راه و شهرسازی آخوندی گذشته و بی اثر بودن نقش وی در دو حوزه استراتژیک مسکن و حمل و نقل بر همگان آشکار شده است.

    مسکن مهر به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت نهم و دهم نه تنها علی رغم اختصاص هزاران میلیارد تومان، در دولت یازدهم به اتمام نرسید و به دولت دوازدهم کشیده شد، بلکه همچنان بر اساس اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، نیازمند 11 هزار میلیارد تومان برای تکمیل است.

    این طرح که بارها زمان اتمام آن از سوی مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی به تعویق افتاده، قرار بود پرونده آن بر اساس آنچه رئیس جمهورپیشتر گفته بود، در پایان سال جاری بسته شود اما این بار نیز به نیمه نخست سال آتی موکول شد که با توجه به نیاز 11 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل این طرح، به نظر می رسد بار دیگر تمدید شود. به خصوص که اقساط بازگشتی این طرح به جای استفاده در مسکن مهر به صندوق مسکن یکم ارجاع داده شد.

    رهبر معظم انقلاب در پایان نخستین سال فعالیت هیئت دولت در دولت یازدهم درباره انتقاداتی که آخوندی از مسکن مهر داشت تذکر دادند: کسی انتقاد می کند که خودش طرح بهتری برای اجرا داشته باشد. اما نه تنها این بار طرح مسکن مهر به اتمام نرسید بلکه عنوان «مزخرف» نیز به آن اطلاق شد.

    اگرچه قرار بود طرح مسکن اجتماعی جایگزین طرح مسکن مهر باشد اما به نظر می رسد با توجه به اینکه کمی بیش از سه سال از عمر اقدامات اجرایی دولت دوازدهم باقی مانده، آغاز و اجرای چنین طرحی به سختی امکان پذیر است . وزارت راه و شهرسازی نتوانست در 5 سال گذشته برای مسکن محرومان اقدام عملیاتی مهمی در ابعاد ملی انجام دهد.

    آخوندی در خصوص خرید هواپیماهای برجامی که یکی از بزرگترین افتخارات وی در طول 5 سال گذشته از تصدی وزارت راه و شهرسازی وی است، تنها توانست با استفاده از مصوبه دولت دهم مبنی بر صدور مجوز برداشت 300 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی 11 فروند هواپیما به ناوگان ایران ایر اضافه کند. ضمن اینکه 8 فروند از این هواپیماها، ای تی آر 72 ـ 600 است که هواپیمایی کوتاه برد می باشد که برای احیا و راه اندازی مجدد فرودگاه های کوچک قابل استفاده است.

    این در حالی است که آخوندی تا کنون بارها و بارها بر لزوم بازگرداندن هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به جایگاه پیشین خود به عنوان ایرلاین ملی و اول منطقه تأکید کرده است. به نظر نمی رسد با تبدیل شدن هما به ایرلاین عامل پروازهای محلی، بتواند جایگاه ملی و برجسته گذشته این ایرلاین در منطقه و جهان را احیاء کند.

    به خصوص که با به اتمام رسیدن 300 میلیون دلار برداشت شده از صندوق توسعه ملی، یافتن فاینانسری با شرایط مناسب به سختی امکان پذیر است. هر چند که هما روز گذشته اعلام کرد با حضور مدیرعامل یک شرکت چینی در دفتر مدیرعامل ایران ایر، تفاهم نامه تأمین مالی خرید هواپیما برای هواپیمایی جمهوری اسلامی به امضا رسید. اما احتمال می رود امضای چنین تفاهم نامه ای بیشتر کارکرد تبلیغاتی در آستانه استیضاح وزیر راه و شهرسازی داشته باشد. به خصوص که هیچ گونه جزئیاتی از نحوه تأمین مالی فاینانسر چینی و سود تسهیلات اعطایی این شرکت از سوی هما مطرح نشده است.

    در حالی که در ابتدای امضای قرارداد خرید 200 فروند ایرباس، بوئینگ و ای تی آر گفته شده بود همین شرکت ها فاینانس خرید هواپیماها را عهده دار می شوند، اما اصغر فخریه کاشان در نشست خبری ورود ای تی آرهای هفتم و هشتم هما اعلام کرد به دنبال یافتن مؤسسات اعتباری جدید بین المللی برای تأمین مالی خرید هواپیماهای باقی مانده ایرباس و بوئینگ هستیم چرا که سود تسهیلات اعطایی شرکت های لیزینگ بین المللی هواپیما 2 تا 4 درصد کمتر از سود تسهیلاتی است که قرار است ایرباس یا بوئینگ پرداخت کنند. با توجه به اهمیتی که فاکتور سود تسهیلات خرید لیزینگی هواپیما برای دولت و وزارت راه و شهرسازی دارد، مشخص نیست فاینانسر چینی با چه درصدی بابت سود تسهیلاتی که قرار است برای خرید هواپیما به هما بدهد، حاضر به همکاری با ایران ایر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار