مدیران خودروعصر اعتبار

ضرورت بومی‌سازی سیستم‌های هشداردهنده زلزله

عصر ساختمان- رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: با توجه به لرزه‌خیزی کشور باید سیستم‌های هشداردهنده زلزله را در کشور بومی‌سازی کنیم.

ضرورت بومی‌سازی سیستم‌های هشداردهنده زلزله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر محسن حیاتی در چهارمین نشست تخصصی زلزله کرمانشاه با رویکرد نقش صنعت برق در مدیریت بحران و بازسازی که امروز(21 اسفند) در دانشگاه رازی برگزار شد، با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور بلاخیز دنیا است، افزود: در ایران 23 گسل مهم و فعال داریم که همیشه خطر زلزله ناشی از فعالیت این گسل‌ها وجود دارد.

    وی سپس به زلزله 7.3 ریشتری ازگله کرمانشاه اشاره کرد که جزو چند زلزله بزرگ و اساسی کشور بود و خاطرنشان کرد: این زلزله خسارات مالی و جانی فراوانی به همراه داشت.

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگرچه زلزله قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان با استفاده از تجهیزات پیشرفته نوین که در برخی از کشورها ساخته شده درباره وقوع زلزله هشدارهایی داد.

    وی ادامه داد: برای بررسی شیوه کار این سیستم‌ها باید بدانیم زلزله دو دسته امواج درونی و سطحی را منتشر می‌کند که خود امواج درونی به دو شکل P و S هستند.

    به گفته حیاتی، امواج P با سرعت زیادی نزدیک به هفت کیلومتر در ثانیه منتشر می‌شود و آسیب کمتری وارد می‌کند، اما امواج S سرعت کمتری در حد چهار کیلومتر در ثانیه دارد و اثر تخریبی آن بسیار زیاد است.

    رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: سیستم‌های هشداردهنده سریعی که در دنیا برای زلزله طراحی شده بر مبنای امواج P کار می‌کند و هدف آن کاهش تلفات و پیشگیری از وقوع سوانح جانبی مانند آتش سوزی و ... است.

    حیاتی قطع خطوط گاز، خاموش کردن ماشین‌آلات سنگین، قطع برق، هشدار به اتاق عمل بیمارستان‌ها و ... را از کاربردهای هشداردهنده‌های سریع زلزله دانست و عنوان کرد: این سیستم‌ها در برخی از کشورها ساخته شده و ژاپن پیشرفته‌ترین سیستم‌های هشدار دهنده زلزله را دارد.

    وی از تلاش‌هایی که برای بومی‌سازی این سیستم‌ها در کشور صورت گرفته هم یاد کرد و ادامه داد: ساخت این سیستم‌های هشداردهنده زلزله نیازمند حمایت و تامین هزینه‌های بالای آن است.

    این استاد دانشگاه سپس به سایر تجهیزاتی که در دنیا برای کاهش پیامدهای بلایای طبیعی از جمله زلزله طراحی شده اشاره کرد و گفت: یکی از این تجهیزات ربات‌های ردیاب است که با کمک سنسورهای گاز دی اکسید کربن و حرارت می‌تواند به پیدا کردن افراد مصدوم و زنده که زیر آوار هستند، کمک کند.

    حیاتی از ربات‌های نجات دهنده هم یاد کرد که کار آنها کمک به خارج کردن فرد مصدوم از زیر آوار و انتقال به محل خارج از حادثه است.

    وی یادآور شد: ربات‌های امدادرسانی هم طراحی شده‌اند که کار آنها حمل آب، غذا و دارو برای افراد حادثه دیده است.

    رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه پیگیری و حمایت برای بومی‌سازی و ساخت ربات‌های ردیاب بر اساس گاز دی اکسید کربن را نیز برای کشور ما با این میزان لرزه‌خیزی ضروری دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو