مدیران خودروعصر اعتبار

بحران استاندارد در ساخت وسازهای شهری

عصر ساختمان- طبق دو ماده¬ی مهم ۱۵۵ و ۱۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، هر گونه ساخت و ساز باید با مصالح استاندارد و توسط سازندگان ذیصلاح انجام گیرد و هر ساختمان باید حداقل۱۰ سال بیمه شود.

بحران استاندارد در ساخت وسازهای شهری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، در راستای استانداردسازی مصالح ساختمانی، مطابق با قوانین و مقررات و بر اساس استاندارد ملی ایران، قوانین کاربردی مناسبی در سطح کلان برای این حوزه وجود دارد که متاسفانه توسط سازندگان و گاهی متولیان امر جدی گرفته نمی شود. بی توجهی به این دست قوانین، سبب شده است در حوزه ی ساخت و ساز با بحرانی به نام بحران کیفیت مواجه شویم.

    بر اساس آنچه که صاحبنظران در قالب تئوری مورد قبول مطرح می کنند، مدیریت بحران، رکن اساسی در اقدامات پیشگیرانه است. اگر تمام ارکان درگیر در پروژه های ملی با نگرش مبتنی بر برنامه ریزی علمی و عملیاتی، اقدام به تامین منابع و مصالح استاندارد نمایند، به طور حتم در مواجه با بحران¬ها، خاصه در حوزه ساخت و ساز، دچار شگفتی و فاجعه نخواهیم شد. بنابراین، استفاده از مصالح ساختمانی  استاندارد و ایمن می تواند یکی از راه های موثر در مواجه با این بحران ها تلقی شود. به کارگیری مصالحی مثل محصولات (کناف) که علاوه بر استانداردهای بین المللی     EN – DIN – BS – ASTM دارای گواهینامه و تائیدیه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین پروانه علامت استاندارد اجباری محصول باشند و یا بر طبق استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، تولید شده باشند، می توانند به عنوان یک محصول استاندارد در دستور کار سازندگان قرار گیرند. همچنان که یکی از کارشناسان حوزه ساختمان (کناف ایران ) در بحث از بحران در کیفیت ساخت و سازهای شهری علاوه بر تائید و تاکید بر موارد فوق، به ویژگی هایی چون سهولت، سرعت و دقت بالا در اجرا، ایمنی در برابر زلزله و حریق، عایق-بندی حرارتی، صوتی و رطوبتی و سهولت درتعمیرات و نگهداری این محصول اشاره می کند و می افزاید: «امروزه این سیستم به عنوان جایگزین روش های سنتی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و پاسخگوی کلیه ی نیازهای مهندسی و معماری در همه ی فضاها با کاربری های مختلف است. با توجه به شرایط مختلف اقلیمی، شرکت کناف دارای ساختارها و محصولات متفاوتی برای ارائۀ راه حل در شرایط خاص است که می تواند با افزایش عمر مفید ساختمان، کیفیت قابل قبولی را ارائه کند.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی