مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان :

لیزینگ مسکن غیر منطقی و غیر علمی است/کاهش نرخ سود بانکی صوری است

عصر ساختمان- اولین عکس العمل بانک ها در قبال چنین مصوبه ای این است که از چه منبعی باید مبلغ مورد نیاز را فراهم کنند. بانک ها زیر بار این موضوع نمی روند و همان طور که گفتم فقط جنبه روانی دارد.وام های دیگر ۸۰ و ۶۰ میلیونی نیز به همین شکل است و تا کنون نتوانسته اند در بازار مسکن تاثیر گذار باشند.زیرا نه جنبه علمی دارند و نه منطقی هستند.

لیزینگ مسکن غیر منطقی و غیر علمی است/کاهش نرخ سود بانکی صوری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    یکی از راه هایی که برای ایجاد رونق در حوزه مسکن از سوی متولیان دنبال می شود، پرداخت تسهیلات به متقاضیان ساخت و خرید خانه است. از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در همین راستا انواع مختلفی از وام های خرید و ساخت پیشنهاد و تعریف شده که یکی از آن ها  لیزینگ مسکن است.لیزینگ مسکن بحث جدیدی نیست و سال گذشته انبوه سازان در بسته پیشنهادی خود آن را عنوان کردند در این بسته پیشنهادی، انبوه سازان به موضوع همکاری نظام بانکی با انبوه سازان و مالکان واحدهای تکمیل شده برای فروش واحدها به صورت لیزینگ اشاره کردند .در واقع سال گذشته در این بسته آمده بود که شخص انبوه ساز دارای ساختمان مسکونی، اداری، تجاری تکمیل شده (مالک)، توسط نظام بانکی تا 80 درصد قیمت واحد را (بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده) به صورت لیزینگ به خریدار واگذار می کند. هر چند این موضوع هنوز نهایی نشده و بانک مرکزی در حال تهیه پیش نویس  آن  است اما به گفته بسیاری از کارشناسان لیزینگ مسکن در ایران محکوم به شکست است.
    مسعود نجفی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار عصر ساختمان در این باره می گوید: این که هر روز مدل جدید از وام و شیوه تامین مالی ایجاد کرده و روی آن مانور می دهند بیشتر شعار است و در واقع یک موج جدید روانی وارد بازار می کنند.همان طور که بیشتر تورم های کشور جنبه روانی دارد؛هر روز طرح های مختلف عنوان وکسی هم پیگیرآن ها نمی شود که آیا اجرایی می شوند یا خیر و اصلا به کجا رسیده اند.
    بانک ها ورشکسته اند
    نجفی با طرح این پرسش که بانک مرکزی با چه اعتبار و بودجه ای می خواهد لیزینگ مسکن را راه اندازی کند ؛تصریح می کند: حجم نقدینگی به خصوص در روزهای پایانی سال بسیار اندک است و به همین دلیل اکثر بانک های کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارند. بدهی بانک ها به بانک مرکزی دلیل اصلی این امر محسوب می شود که مبلغ بسیار بالایی  است. بهره ای که بانک مرکزی از بانک ها به دلیل تاخیر پرداخت ها می گیرد30 درصد است و اگر پشتوانه دولت نباشد بانک ها در یک بازار خصوصی باید اعلام ورشکستگی کنند. بنابراین پولی در کار نیست و واقعا این سوال مطرح است که هزینه لیزینگ مسکن از کجا تامین خواهد شد.
    این کارشناس مسکن می افزاید: اولین عکس العمل بانک ها در قبال چنین مصوبه ای این است که از چه منبعی باید مبلغ مورد نیاز را فراهم کنند. بانک ها زیر بار این موضوع نمی روند و همان طور که گفتم لیزینگ مسکن فقط جنبه روانی دارد.وام های  80 و 60 میلیونی نیز تا کنون نتوانسته اند در بازار مسکن تاثیر گذار باشند؛ زیرا نه جنبه علمی دارند و نه منطقی هستند.
    وی در این باره مثالی زده و اظهار می دارد: سال گذشته بانک مرکزی هزار میلیارد تومان جهت بودجه گردشگری تصویب کرد. اما این که بانک مرکزی چقدر از این میزان را در اختیار بانک ها گذاشت و بانک ها چه میزان  از آن را در اختیار بخش خصوصی جهت ساخت هتل و خدمات گردشگری قرار دادند؛ پاسخ امیدوار کننده ای ندارد.
    نجفی خاطرنشان کرد: حتی چنانچه  قیمت مسکن نیز کاهش پیدا کند ربطی به این طرح ها ندارد و دلیل آن به رکود شدید بازار مسکن بر می گردد.
    کاهش نرخ سود بانکی را قبول ندارم
    این کارشناس مسکن در پاسخ به این که کاهش مجدد نرخ سود بانکی چه تاثیری بر این بازار دارد؛ می گوید: به صراحت باید بگویم کاهش نرخ سود بانکی را قبول ندارم.هر چند به ظاهر گفته می شود نرخ سود بانکی کاهش یافته است اما در عمل این گونه نیست.بانک ها یکسری اختیارات دارند که بر اساس  آن می توانند اعتبارات درونی خود را به اشخاص و شرکت های منتخب خود ارایه دهند.زمانی که دولت وامی را با نرخ پایین اعلام می کند بانک ها از آن طفره می روند و به جای آن با شرکت های و بازرگانان قوی وارد معامله می شوند و تسهیلاتی با سود 25 درصد برای آن ها در نظر می گیرند . از سوی دیگر پوششی برای این کار خود فراهم می کنند تا کسی نتواند آن ها را متهم کند.
    بازار مسکن سال آینده نیز در رکود به سر می برد
    نجفی با تاکید بر کاهش حجم نقدینگی در کشور عنوان می کند: نگرش ها به بازار منفی است. حتی اجرای برجام هم نمی تواند تاثیری بر این موضوع بگذارد و بازار همچنان در حالت انتظار به سر می برد. در این بازار همه سر درگم اند و خرید و فروشی انجام نمی شود.  با این اوصاف سال آینده نیز اتفاقی در حوزه مسکن نمی افتد و همین حالت رکود به قوت خود باقی می ماند. البته باید دید شرایط سیاسی و برونی به چه سمتی خواهد رفت.
    مسکن مهر منجر به افزایش قیمت  مسکن شد
    وی با بیان این که بنیان اقتصاد باید متعادل و مناسب باشد؛ به ساخت مسکن مهر اشاره کرد ه و می گوید: هدف از ساخت مسکن مهر افزایش عرضه و کاهش شدید قیمت ها بود که به دلیل نگرش اشتباه مسوولان عملا این اتفاق نیفتاد.زیرا آن چه که قیمت مسکن را در بازار تعیین می کند خانه های لانه زنبوری بی کیفیت نیست.همان طور که شاهد بودیم مسکن مهر هیچ تاثیری در کاهش قیمت ها نداشت و بر عکس بیشترین پرش قیمت مسکن در این سال ها اتفاق افتاد.

    آزاده کاری

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار