مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور:

مقبره خیام در ۵۲ سال گذشته مرمت اساسی نشده است

عصر ساختمان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: هیچ مرمت اصولی روی مقبره خیام از زمان ساخت این بنا صورت نگرفته و اگر هم انجام شده بسیار جزئی بوده است.

مقبره خیام در ۵۲ سال گذشته مرمت اساسی نشده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، آرامگاه‌های خیام و عطار از نقاط گردشگری بسیار مهم شهرستان نیشابور محسوب می‌شود، مقبره خیام و عطار نیازمند مرمت است و به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور، میزان اعتبار برای مرمت کامل این بنا پاسخگو نیست.

    هادی شریفان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: هیچ مرمت اصولی روی مقبره خیام از موقع ساخت این بنا انجام نشده و اگر هم اتفاق افتاده به صورت خیلی جزئی بوده است. تصمیم بر این گرفته شد که یک مرمت کلی نیز داخل و همچنین در خارج از بنا صورت بگیرد؛ خوشبختانه فرد کاشی‌کاری که برای مرمت بنا انتخاب شده در زمان ساخت بنا نیز در آنجا حضور داشته است.

    وی افزود: اعتبار ما برای مرمت کامل این بنا پاسخگو نیست و از سویی این مسئله امری مهم است و باید آرام و با دقت انجام شود، به همین دلیل روند کار طولانی می‌شود و سعی ما بر این است که تا عید نوروز قسمت‌های داخلی را تکمیل کنیم و قسمت بیرونی نیز در سال آینده تکمیل خواهد شد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور تصریح کرد: تقریبا  200 الی 300 میلیون برای مرمت این بنا لازم است.

    شریفان گفت: در این دوره مرمت صورت گرفته و نیاز به آن احساس شده که این خود رسیدگی است. آخرین مرمتی که روی این بنا صورت گرفته مربوط به 2 الی3 سال پیش است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور همچنین در رابطه با مقبره عطار اظهار کرد: مقبره عطار، مرمت خاصی لازم ندارد. قسمتی از کاشی‌های مقبره عطار مرمت شده است؛ همچنین برای قسمتی از مقبره کمال‌الملک نیز به همین شکل عمل شده است. 

    وی ادامه داد: محوطه عطار از لحاظ فضای سبز مشکلی ندارد، تنها از لحاظ نور پردازی کمبودهایی دارد که در دست بررسی است. هرساله برای نگه‌داری بناها بودجه‌ای تخصیص داده می‌شود که بر اساس اولویت‌ها دسته بندی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی