مدیران خودروعصر اعتبار

بافت تاریخی کرمان خالی از سکنه

عصر ساختمان- سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان گفت: احیای بافت تاریخی محله گلبازخان در دست مطالعه و طراحی است.

بافت تاریخی کرمان خالی از سکنه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «مریم ایلاقی حسینی» با اشاره به تهیه طرح جامع سه بعدی طراحی شهری در محدوده گلبازخان، میدان توحید(ارگ)، خیابان شریعتی، خیابان قدس و فلسطین(از چهارراه کاظمی تا میدان بسیج و بافت پیرامون آن)، گفت: متأسفانه بافت تاریخی کرمان خالی از سکنه شده است که باید برای این مهم تدبیری اندیشیده شود.

    وی با بیان این‌که توسعه شهر کرمان به سمت حاشیه رفته و سبب خالی شدن بافت تاریخی از سکنه شده است، تصریح کرد: بافت ارگانیک و بناهای تاریخی موجود در بافت تاریخی از ارزش بالایی برخوردار هستند که باید با تدابیری درست حفظ شوند.

    سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان خط تعریض را ظلم به بافت تاریخی دانست و گفت: تعریض می‌تواند خانه، کوچه و یا محله را به دو نیم کرده و حیات بافت تاریخی را با خطر نابودی مواجه کند.

    ایلاقی حسینی گفت: به همین سبب از مشاور طرح مذکور خواسته شده با مدنظر قرار دادن بافت ارگانیک و بناهای تاریخی این محدوده، طرح را به گونه‌ای طراحی کند که چهره بافت تاریخی و کهن شهر و هویت تاریخی آن حفظ شود.

    وی با تأکید بر این‌که بازآفرینی بافت و احیای ابنیه تاریخی تأثیر مثبت روی بافت تاریخی کرمان خواهد گذاشت، تصریح کرد: بازآفرینی و احیای یک محله برای نخستین بار توسط شهرداری کرمان در محله گلبازخان، میدان ارگ و بافت پیرامون آن و با همکاری مشاوری توانمند در دست مطالعه و طراحی است.

    سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان با بیان این‌که در بافت محله، یک جسم یا کالبد در جای خود قرار دارد، اما بلااستفاده مانده است، گفت: مقصود ما از بازآفرینی، استفاده مجدد از این کالبد است و این اشتباه است که در فرآیند بازآفرینی، تنها به کالبد و شکل اهمیت دهیم، در حالی‌که جانی که قرار است در آن کالبد دمیده شود، بسیار مهم است. برای مثال زمانی که در یک مجموعه، خانه‌های قدیمی تبدیل به رستوران سنتی و یا استفاده‌های گردشگری می‌شود، می‌تواند به‌عنوان کارکرد جدید قابل قبولی در کالبد قدیمی جای گیرد.

    ایلاقی حسینی با تأکید بر این‌که احیای بافت تاریخی و محدوده طرح موضعی گلبازخان و بازآفرینی محله، برگشت مردم به بافت را در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بدون تردید حضور مردم و رونق زندگی در بافت قدیم، رونق اقتصادی محله و شهر و در کنار آن رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو