مدیران خودروعصر اعتبار

مواخذه برای جبران اشتباهات دیگران

عصر ساختمان- این روزها در حالی بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با حضور وی در دستور کار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار گرفته که او بیش از هر عضو دیگر کابینه حسن روحانی توانسته است رای اعتماد مجلس را کسب کند.

مواخذه برای جبران اشتباهات دیگران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، عباس آخوندی تکنوکرات با تجربه، برای سومین بار در آستانه استیضاح قرار گرفته است.استیضاحی که خیلی ها آن را بیش از آنکه فنی بدانند سیاسی قلمداد می کنند؛چه آنکه او رکورددار دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در پنج  سال اخیر بوده است.

    در پنج سال گذشته، آخوندی چهار بار توانسته است با رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان وزیر ، از صحن علنی خارج شود. او در عین حال که طرفداران زیادی در مجلس دارد،به همان نسبت هم مخالفانی دارد که معتقدند عملکرد او نتوانسته رضایت آنها را جلب کند. شاه کلید مخالفت ها هم نه تنها به عملکرد او، بلکه به مشکلات به ارث رسیده از دولت های قبل برای وزارت راه و شهرسازی بر می گردد.

    ریل گذاری غلط در حوزه مسکن با پروژه مسکن مهر،کهنگی ناوگان فرسوده ریلی و هوایی به دلیل تحریم ها و مهمتر از آن تکمیل نشدن پروژه های حمل و نقل جاده ای به دلیل کمبود بودجه. هرسه عامل،ریشه استیضاح های گذشته و مخالفت ها با عباس آخوندی است.

    وزارتخانه ای که بدون بررسی های کارشناسی ادغام شد و ساختارهای غلط به جای مانده کار را برای آخوندی سخت کرد،گرچه در پنح سال گذشته برنامه ریزی های  حول محور اصلاح قرار گرفت تا بخشی از مشکلات حل شود،اما واقعیت این است که حل برخی مشکلات از توان یک وزیر به تنهایی خارج است.

    با این حال بررسی چهار دوره رای اعتماد آخوندی در پنج سال اخیر نشان می دهد که او در پاسخگویی فعال‌ترین عضو کابینه بوده و قدرت متقاعد کردن مخالفانش را داشته است. هرچند بخت هم همواره با او یار نبوده و هر از گاهی حوادثی مثل سانحه ریلی سمنان-دامغان یا حادثه اخیر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج او را در معرض اتهام قرار داده است و حالا بار دیگر نمایندگان قصد دارند بخت وی را در بوته ازمایش قرار دهند.

    سال گذشته درست در اولین روز اسفند ماه بود که آخوندی توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و سپس با تغییر دولت، بار دیگر به عنوان وزیر راه و شهرسازی ، با حمایت حسن روحانی رییس جمهور مورد تایید نمایندگان قرار گرفت.

    با این حال برخی مخالفان استیضاح معتقدند استناد کسانی که بابت سقوط استیضاح را کلید زده اند، چندی پیش بسیار متفاوت از حالا بود به طوری که حتی مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود می گوید:« اتفاقا کسانی که به عملکرد آخوندی انتقاد دارند همان کسانی هستند که به قراردادهای خرید هواپیما معترض بودند.»

    منتقد مسکن مهر،پایان دهنده آن

    صراحت لهجه عباس آخوندی در اعتراض به برخی سیاستگذاری های اشتباهی که از گذشته به دولت های یازدهم و دوازدهم به ارث رسیده،تاکنون بسیاری را رنجانده است.او در پاسخ به کشانی که مسکن مهر را سند افتخار خود می دانستند، به صراحت از این طرح انتقاد کرد و آن را مشکلی برای ساکنان و اقتصاد ایران خواند.

    موضوعی که خیلی از کارشناسان هم معتقدند یکی از بزرگترین اشتباهات سیاستگذاری در بخش مسکن در دهه گذشته بوده و آثار این سیاست اشتباه تا سالها بر اقتصاد ایران باقی خواهد ماند.با این حال او گرچه نقدهای اساسی به این پروژه دارد،اما نقد او مانع  از  تکمیل این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی نشد، به طوری که  با پیشرفت سریع فیزیکی اتمام  پروژه مسکن مهر این طرح تقریبا پایان یافته است.

    از سوی دیگر با پایان کار مسکن مهر، برنامه ریزی برای نوسازی بافت فرسوده در دستور کار قرار داده که اتفاقی مهم برای اقتصاد و اجتماع ایران تلقی می‌شود.

    این طرح که با اعطای تسهیلات کم بهره و مشوق های دیگری به زودی اجرایی خواهد شد، اهدافی چون جلوگیری از گسترش نواحی نابسامان شهری از جنبه‌های کالبدی، اقتصادی و اجتماعی؛ ارتقای فرهنگ شهروندی، مشارکت و همکاری نهادهای محلی؛ ارتقای کیفیت، ایمنی و پایداری مسکن ساکنان و برخورداری آنان از زیر ساخت‌ها و خدمات اساسی شهری؛  بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان و ایجاد فرصت‌های اشتغال و درآمد برای آنان؛ با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای این بافت‌ها و  حفاظت پایدار و احیاء میراث فرهنگی، تاریخی و هویت فرهنگی شهرها را در دل خود جای داده است.

    یکی از مهمترین اقدامات و برنامه های وزارت راه و شهر سازی را باید در بخش مسکن جستجو کرد. به عبارت دیگر راه‌اندازی صندوق پس‌‌‌انداز مسکن یکم و 8 برابر شدن توان مالی متقاضیان تا حداکثر مبلغ 600ر1 میلیون ریال برای زوجین، افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل حساب صندوق ممتاز از 200 میلیون ریال تا حداکثر 1000 میلیون ریال برای زوجین. و 7- راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان جهت بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه جهت تأمین مالی ساختمان از ان جمله است.

    میوه برجام اینجاست

    کسانی که معتقد بودند هنوز چشم اقتصاد ایران به میوه های برجام روشن نشده است، بی تردید جزییات و زیربخش های وزارت راه و شهرسازی را از نظر دور داشته اند، چرا که علاوه بر عقد قرارداد با بزرگترین شرکت های هواپیماسازی ، در حوزه کشتیرانی نیز ایران توفیقاتی ملموس را در دوره پسابرجام شاهد بوده است.

    دسترسی ناوگان ملی با پرچم جمهوری اسلامی به بنادر خارجی و  بازارهای جهانی ، بازگشت خطوط 18 شرکت بین‌المللی کشتیرانی به بنادر ایران و احیای شبکه جهانی نمایندگی‌های کشتیرانی‌های ایرانی از آن جمله است.

    در حوزه حمل و نقل هوایی سیاست های عباس آخوندی تحولات بزرگی را ایجاد کرده است. قرار است ترمینال سلام به ظرفیت پنج میلیون نفرمسافر و با پیشرفت فیزیکی 75درصد در تابستان سال آینده (سال 97) به بهره برداری برسید. با افتتاح ترمینال سلام، ظرفیت مسافری فرودگاه حدود 30درصد افزایش  می یابد.

    علاوه بر این، با انتقال بخش زیادی ازحجم پروازهای فعلی ترمینال یک به ترمینال سلام شاهد افزایش کیفیت خدمات مسافری درفرودگاه خواهیم بود. طراحی ترمینال سلام بر اساس طرح معماری ایرانی اسلامی بوده وبرای اولین بار در کشور "ترمینال گالری "با تاکید بر المان های هنری ایرانی اسلامی ایجاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی