مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی مقاومت واحدهای مسکونی قزوین در برابر زلزله

عصر ساختمان- زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان ها و ارائه راهکارهای لازم برای پیشگیری از اثرات زمین لرزه را دو چندان می کند.

بررسی مقاومت واحدهای مسکونی قزوین در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، بسیاری از کارشناسان سازه بر این باورند که بناهای مستحکم و دارای اصول فنی مناسب توان مقاومت در برابر زلزله هایی با شدت بالای پنج ریشتر را به خوبی دارند.
    دولتمردان همواره سعی داشته اند تا با ارائه بسته های تشویقی و حمایتی خود، بازسازی و مقاوم سازی بناهای فرسوده و قدیمی شهرها و روستاها را سرعت ببخشد اما مسایلی چون همکاری نامناسب برخی بانک های عامل در دادن تسهیلات بانکی و شهرداری ها نیز در بخش کاهش عوارض، این کار را با کندی مواجه کرده است.
    استان قزوین نیز در سال های گذشته توانسته حدود 50 درصد از واحدهای مسکونی روستایی خود را مقاوم سازی کند اما به نظر می رسد در حوزه شهری هنوز گام های بیشتری در این مسیر باقی مانده است.

    **ساختمان مانند یک موجود زنده نیازمند نگهداری و ساماندهی است
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ساختمان را موجودی زنده دانست که نیازمند نگهداری و ساماندهی است و اضافه کرد: طی سال های گذشته بحث عمر مفید ساختمان در کشور همواره مورد توجه قرار گرفته اما متاسفانه هیچ گاه به مدت زمان آن و حتی استحکام بناها به طور جدی پرداخته نشده است.
    عباس وثیق نیا، با اشاره به موارد متعدد در تعیین عمر مفید ساختمان ها، افزود: در این رابطه عواملی چون مسایل اجتماعی، ساختاری، اقتصادی و شهرسازی دخالت دارند اما شاید به جرات بتوان گفت مهمترین چالش موجود میزان و چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و مبحث 22 آن، یعنی تعمیر و نگهداری باشد.
    وی ادامه داد: تا پیش از شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور عمر مفید بناها حداکثر 20 سال بود که با روی کار آمدن این سازمان در اوایل دهه 70 می توان گفت هم اکنون عمر ساختمان هایی که از اوایل دهه 80 به بعد و با نظارت مجریان ذیصلاح و رعایت مقررات ملی ساختمان احداث شده اند تا حدود 20 سال افزایش یافته است.
    وثیق نیا اضافه کرد: این در حالی است که در بالا رفتن عمر ساختمان ها تنها مبحث مقررات ملی ساختمان و یا نظارت سازمان نظام مهندسی کافی نبوده بلکه سایر عوامل از جمله نظارت ها بر امر ساخت و ساز، استاندارد بودن مصالح ساختمانی و ورود وزارت رفاه، کار و تعاون در آموزش کارگران ماهر نیز می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
    وی در پایان افزود: خوشبختانه عمر و استانداردهای ساختمان ها در استان قزوین، به خصوص مرکز آن از اوایل دهه 80 به بعد تا حدی قابل قبول بوده اما کافی نیست و باید بیش از اینها در این زمینه کار کرد.

    **مقاوم سازی 47 درصد از واحدهای مسکونی روستاهای قزوین برابر زلزله
    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین در این رابطه گفت: این استان از نواحی زلزله خیز کشور محسوب شده و این در حالی است که همه ساله ما شاهد وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله در آن هستیم.
    مجید کشاورز ادامه داد: بر همین اساس و از سال های گذشته با ارائه تسهیلات بانکی و بسته های تشویقی، مردم روستاهای استان را ترغیب به مقاوم سازی و نوسازی واحدهای خود کردیم که با توجه به وجود 838 روستای دارای سکنه و 93 هزار و 246 واحد مسکونی تاکنون توانسته ایم 43 هزار و 447 واحد، یعنی حدود 47 درصد آنها را بازسازی و مقاوم سازی کنیم.
    وی مشارکت مردم را اصلی مهم در بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی دانست و گفت: در این رابطه روستاهای استان را می توان به سه بخش تقسیم کرد که بخش نخست مربوط به روستاهای دور افتاده و محروم مانند طارم سفلی بوده که مردم آن توانایی مالی چندانی برای انجام این کار را نداشته و بخش دوم نیز روستاهایی هستند که مردم آن با هزینه شخصی و بدون هیچ نظارتی اقدام به ساخت بناهای غیرمقاوم کرده که هر آن احتمال رسیدن آسیب به ساختمان های احداثی وجود دارد.
    وی اضافه کرد: اما بخش سوم، روستاهایی هستند که با استفاده از تسهیلات بانکی و با نظارت ناظران این نهاد و برابر آیین نامه مربوطه، کار طراحی و ساخت بناهایشان صورت گرفته و براساس مصالح ساختمانی موجود که تا حدی نیز مورد تایید بوده، اقدام به ساخت و مقاوم سازی ساختمان های خود کرده اند.

    **اختصاص تسهیلات مناسب برای مقاوم سازی مسکن برابر زلزله
    رییس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، بافت های فرسوده شهری را ناپایداری ساختمان ها دانست و گفت: برای رفع این معضل دولت طی 10 سال گذشته مشوق هایی مانند ارائه تسهیلات بانکی و تخفیف در عوارض پروانه را برای نوسازی واحدهای مسکونی در نظر گرفته و در حال حاضر نیز تا حدودی ادامه دارد.
    رافع ناصری فر ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر نیز تمامی ساخت و سازها در بافت های فرسوده شهری و روستایی با نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان در این استان انجام شده و نظارت کافی برروی آن صورت می گیرد.
    وی اظهار امیدواری کرد شهروندان با استفاده از تسهیلات تدارک دیده شده در حوزه بهسازی و مقاوم سازی مسکن، در منازلی زندگی کنند که بیم تخریب آنها در هنگام حوادثی چون زلزله وجود نداشته باشد.

    **مقاومت مناسب بیشتر ساختمان های قزوین برابر زلزله
    رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین، مقاومت بیشتر ساختمان های احداث شده در قزوین در برابر زلزله را مناسب دانست و گفت: البته در این رابطه تهدیدهایی مانند نماهای الحاقی نصب شده به ساختمان (برجستگی و تورفتگی ها) مانند نماهای رومی که به طور معمول اتصال مناسبی با سازه نداشته و با مصالح سنگین و حجیم کار شده و در زمان وقوع زلزله نیز مستعد ریزش هستند، وجود دارد.
    حامد عبدالرزاقی اضافه کرد: خوشبختانه طی 2 دهه گذشته بناهای ساخته شده در قزوین با توجه به اینکه طی سال های گذشته و براساس آیین نامه های 2800 اصلاح و ساخت و ساز مورد احداث قرار گرفته به لحاظ سازه، طراحی و اجرا از مقاومت قابل قبولی برخوردار بوده اند.
    وی،فقدان مقاومت کافی زیرپی ساختمان های موجود در بافت های فرسوده شهری، تعداد زیاد چاه ها، عمق زیاد خاک های دستی و وجود زیرزمین های قدیمی پرنشده و در نهایت تخلف های ساختمانی را از دغدغه های مهم موجود در اجرای عملیات ساخت و ساز ساختمان ها دانست و گفت: برخی از ساختمان های مسکونی از جمله 150 واحد مسکونی در لالوآباد قزوین که در گذشته به صورت غیرمجاز و بدون پروانه ساختمانی بنا شده و از حداقل های ضوابط و مقررات ملی ساختمان نیز بهره مند نیستند، امروز به عنوان یکی از چالش ها در حوزه مقاوم سازی مسکن در قزوین به شمار می رود.
    عبدالرزاقی، توجه بیشتر به رعایت و ضوابط مقررات ملی ساختمان در شهرهای قزوین و محمدیه را یادآور شد و افزود: این مساله به آن معنی است که هر قدر از مرکز استان دورتر می شویم به علت موضوع شرایط اقتصادی و توان مالی افراد و نیز میزان دسترسی به خدمات مهندسی، متاسفانه شاهد کاهش مقاومت بناها به نسبت های مختلف هستیم.
    با بررسی های صورت گرفته در ساختمان های احداثی طی سال های اخیر، به خصوص مسکن مهر اگرچه در بخش مقاومت سازه ای با مشکلات کمی روبرو هستیم اما در عین حال به لحاظ استفاده از مصالح غیراستاندارد و ارزان، مشکلات زیادی را برای ساکنان آن شاهد بوده ایم.
    استان قزوین دارای 381 هزار و 754 واحد مسکونی است که 288 هزار و 599 واحد آن شهری و 93هزار و 155 واحد نیز روستایی هستند که سازه 251 هزار و 539 واحد مسکونی آن از نوع اسکلت فلزی و بتن آرمه می باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار