مدیران خودروعصر اعتبار

ضعف بانک های داخلی، عامل بیماری مزمن مسکن

عصر ساختمان:یک کارشناس اقتصادی گفت: توان ضعیف مالی بانکهای داخلی و عدم ارتباط آنها با بانکهای بین المللی موجب رکود شدید بازار مسکن شده است.

ضعف بانک های داخلی، عامل بیماری مزمن مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا کیانمهر کارشناس مسکن و شهرسازی، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشترفته از جمله کشورهای آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا مردم به راحتی آب خوردن صاحب خانه می شوند در این کشورها مردم 10 درصد قیمت کل مسکن را به بانکها می دهند و تا حدود 90 درصد مابقی را بانکها به صورت وام و با اقساط طولانی که برای حدود 90 درصد از اقشار جامعه قابل پرداخت است در اختیار مردم قرار میدهند.

    وی در ادامه اظهار داشت: در کشور ما تعداد زیادی بانک خصوصی وجود دارد که اگر توان همه این بانک ها را روی هم بگذاریم سرمایه ای به اندازه یک بانک معتبر بین المللی مانند بانک HSBC ندارند هدف بانک های خصوصی ما سرمایه گذاری در کارهای کوچک با ریسک پایین است.

    کیانمهر ادامه داد: در ثانی به دلیل بالا بودن نرخ تورم و هزینه های زندگی قیمت تمام شده پول به خصوص برای بانکهای خصوصی که به منابع دولتی دسترسی ندارند بسیار بالا است.

    وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل ضعف بانکهای ما عدم اتصال به بانکهای جهانی است و این موضوع در سال های اخیر تشدید شده است ولی در نظام های اقتصادی جهان بانکها به هم متصل اند و بین خودشان پول مبادله میکنند.

    کیانمهر بیان کرد: در کشورهای پیشترفته بانکها به دنبال متقاضیان وام می گردند و با تجار خریداران مسکن و تولید کننده ها وارد مذاکره می شوند ولی در کشورما این مردم وکار آفرینان و تولید کننده ها هستند که باید به دنبال وام باشند.

    وی در پایان با اشاره به شروع بستن قرار دادهایی با بانکهای بین المللی در دوران پسابرجام افزود: صنعت مسکن و شهرسازی تابعی از متغیرهای اقتصادی دیگر کشورها است و با رونق گرفتن اقتصاد کلان کشور و قوت گرفتن بانکها در آینده شاهد خواهیم بود که سرمایه گذاران مسکن با خیال راحت سرمایه شان را از تاریکی به روشنایی بیاورند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی