مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۱۳ درصدی خرید و فروش مسکن

عصر ساختمان- براساس آخرین آمار دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه، خرید و فروش مسکن در شهر تهران در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۳ درصد رشد و قیمت مسکن نیز ۹.۴ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

رشد ۱۳ درصدی خرید و فروش مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از میزان، بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه میزان افزایش خرید و فروش مسکن در شهر تهران در 11 ماهه سال جاری، 13 درصد رشد و قیمت مسکن نیز 9.4 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

    در مدت فوق نبست به مدت مشابه سال قبل تا آذر ماه روند معاملات افزایش سنتی داشته و شاهد تحول خاصی در این بازار نبودیم.

    این در حالی است که در مرداد ماه سال جاری تعداد 17 هزار و 278 فقره معامله در بازار مسکن صورت گرفته که این رقم حاکی از رکورد زنی در ماه فوق نسبت به ماه قبل و ماه‌های بعد از خود است.

    با وجود رشد تعداد معاملات در مرداد ماه سال جاری باید انتظار تکرار این رکورد شکنی را در مدت مشابه سال آینده نیز داشته باشیم، ولی این آمار نشان دهنده مطلق رشد قیمت و معاملات مسکن نیست، زیرا رشد زمانی محقق می‌شود که این روند تداوم داشته باشد.

    به علاوه در طی 11 ماهه سپری شده از سال جاری به جز فصل بهار شاهعد رکرود زنی در تعداد معاملات بازار مسکن بوده ایم که این روند در آذر ماه سال جاری به اوج رسیده تا جایی که معاملات بیش از 50 درصد رشد را تجربه کرده است و این آمار حاکی از آن است که در فصل تابستان و پاییز بیشترین رشد را تجربه کرده است.

    همچنین در دی ماه سال جاری روند رشد بازار مسکن تا حدودی پابر جا ماند، ولی نگرانی کارشناسان و اعلام هشدار در خصوص احتمال بازگشت رکود مجدد به بازار مسکن شده، کاهش حجم خرید و فروش مسکن در بهمن ماه امسال نسبت به دی ماه به میزان 3 درصد است که تعداد معاملات در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (بهمن 95) رشد حدود 17 درصدی دارد.

    در این میان، قیمت مسکن در آذر، دی و بهمن ماه نسبت به مدت مشاب سال قبل رشد چشمگیری را تجربه کرده است به گونه‌ای که در آذرماه سال جاری نسبت به آذرماه سال گذشته 13.6 درصد مسکن گرانتر شده بود در دی ماه نیز مسکن 15 درصد از دی ماه گذشته گرانتر بود و این روند در بهمن ماه 20 درصد رشد داشته است.

    با این وجود میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در بهمن ماه سال جاری 5 میلیون و 400 هزار تومان است، که این رقم در فروردین سال فوق حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان بوده است؛ افزایش 10 درصدی میانگین قیمت مسکن مطابق با نرخ تورم است.

    گفتنی است کارشناسان بر این باورند که تداوم افزایش قیمت ها، احتمال بازگشت مجدد رکود تورمی به بازار مسکن در ماه‌های پیش رو را تشدید می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار