مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران مطرح کرد:

تکمیل نقشه ۳ بعدی پایتخت

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت: هم اکنون تهران دارای نقشه های سه بعدی است و با کاری که در طول چند ماه اخیر انجام شده و در طی یکی دو ماه آینده تکمیل می شود.

تکمیل نقشه ۳ بعدی پایتخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدعلی نجفی طی سخنانی در همایش «تهران هوشمند 2018» که در محل مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری همایشی به منظور ترسیم چشم اندازی امیدبخش و روشن برای تهران، تاکید کرد: حرکت به سمت شهر هوشمند در کلانشهرها و شهرهای بزرگ یک امر قطعی و قهری به شمار می رود و نیاز امروز جوامع شهری برای پاسخگویی به حیات بشری و زیست پذیرکردن شهرها این است که برنامه تحقق شهر هوشمند را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.

    وی تاکید کرد: شهر هوشمند در برنامه ای که با تشکیل شورای شهر جدید و مسئولیت بنده در شهرداری تهران به صورت جدی مطرح شده، به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای برنامه پنج ساله سوم مورد هدف قرار می گیرد اما باید در نظر داشت که دستیابی به شهر هوشمند مستلزم شرایط و اجرای تمهیدات خاصی است؛ شروع این کار هم نیاز به یک عزم ملی برای اجرای این برنامه ها دارد، در غیر این صورت شهرداری تهران به تنهایی نخواهد توانست از عهده اجرای این مگاپروژه و برنامه وسیع بر آید.

    به گفته نجفی در ماه های گذشته شرایط عمومی کشور برای حرکت به سمت شهر هوشمند مهیا شده و با هماهنگی ایجاد شده در شهرداری ها و به خصوص شهردای تهران با دستگاه اجرایی و قوای مقننه و قضایی، تعامل و گفت و گوی های مثبت و وحدت آفرینی بین دستگاه ها انجام شده که این امر شرایط را برای اجرای این امر به شدت مهیا کرده است.

    شهردار تهران ابراز امیدواری کرد در انتهای فعالیت این دوره از شورای شهر و دولت، موضوع شهر هوشمند به عنوان یک نقطه بسیار روشن در کارنامه عملکرد و به عنوان یک خدمت موثر و ماندگار به مردم شهرهای بزرگ و به خصوص تهران مطرح شود.

    وی در ادامه سخنان خود به مقدمات و الزامات مورد نیاز برای دسترسی به شهر هوشمند اشاره و تصریح کرد: همه اجزای شهر باید در تولید، تجمیع، تجزیه و تحلیل داده ها دخیل باشند تا به شهر هوشمند دست پیدا کنیم؛ برای این منظور مدیریت به هم پیوسته و یکپارچه شهری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

    نجفی خاطر نشان کرد: البته رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری کار بسیار مشکلی است که باید در طی یک فرایند و به صورت یک برنامه داینامیکی مورد توجه قرار گیرد اما باید این کار شروع شود؛ در غیر این صورت بدون داشتن اطلاعات و داده های یکپارچه و همکاری همه اجزای شهر، دستیابی به شهر هوشمند محقق نمی شود.

    شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون تهران دارای نقشه های سه بعدی است و با کاری که در طول چند ماه اخیر انجام شده و در طی یکی دو ماه آینده تکمیل می شود، تهران تنها شهر ایران خواهد بود که نقشه های سه بعدی کاملی برای آن آماده می شود. این اقدام پلتفرم خوبی در اختیار ما می گذارد تا با قرار دادن داده های دستگاه های مختلف روی آن بتوانیم، بخشی از تجزیه و تحلیل های مورد نیاز برای شهر هوشمند را انجام دهیم تا یکسری از خدمات جدید را در این فاصله زمانی کوتاه در سال 97 به شهروندان عرضه کنیم.

    وی در ادامه بر ضرورت مشارکت و حضور موثر مردم برای اجرای پروژه های شهر هوشمند تاکید و عنوان کرد: ایجاد زیرساخت های فناورانه برای ایجاد شهر هوشمند لازم و ضروری است اما کافی نخواهد بود؛ کفایت این امر به آن بر می گردد که مردم نسبت به این پروژه ها آگاه و آشنا شده و در آنها دخیل و شریک شوند.

    نجفی افزود: باید برنامه هایی برای درگیر کردن عموم مردم در پروژه های شهر هوشمند داشته باشیم که یکی از الزامات این امر، دسترسی به اینترنت پرسرعت توسط عامه مردم است؛ در این مسیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اهتمام دارند تا هر چه زودتر برنامه های مورد نظر را برای دسترسی به اینترنت پرسرعت اجرایی کنند.

    شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اهمیت حضور همه ذینفعان و مشارکت آنها در پیشبرد برنامه ها تاکید کرد: باید از توان بخش خصوصی و به خصوص بخش خصوصی جوان و با انگیزه در این بخش در کنار توان دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی به نحو کامل استفاده کرد. همچنین باید در نظر داشت، استارت آپ ها و نهادهای عمومی و تخصصی مرتبط با فناوری های نوین از جمله اجزایی هستند که راه دستیابی به شهر هوشند را برای ما تسهیل و هموار می کنند. البته اگر موفق شویم این برنامه را اجرا کنیم، بسیاری از اهداف اصلی و استراتژیک خودمان درباره مدیریت شهری را محقق می کنیم. 

    نجفی به موضوع مبارزه با فساد و شفاف سازی نیز اشاره و ابراز کرد: شفافیت یک امر «پادفساد» به شمار می رود که خودش در ذات خودش یک نوع مقابله با فساد را پرورش داده و تولید می کند. این شفافیت به اتکای شهرهوشمند بسیار میسرتر خواهد بود. بنابراین شهر هوشمند این امکان را به ما می دهد که در هر موضوع و سطحی از شفافیت که لازم باشد، این شفافیت را اعمال کرده و به مردم عرضه کنیم.

    وی با بیان اینکه «دستیابی به شهرپایدار بدون تحقق شهر هوشمند میسر نیست» گفت: اگر بخواهیم شهر خود را شهری پایدار، زیست پذیر و انسان مدار بسازیم که در آن آرامش و آسایش در حداقل ممکن برای عموم شهروندان فراهم شود، شهر هوشمند می تواند مهم ترین ابزار برای رسیدن به این اهداف باشد.

    شهردار تهران با تاکید بر استفاده بهینه از ظرفیت ها و فرصت های شهر تهران، عنوان کرد: هم اکنون از نظر بهره وری در زمینه های مختلف در شهرداری و مجموعه نظام حکومتی در یک سطح نازل قرار داریم و متاسفانه هم درباره کارایی و هم اثر بخشی که اجزای مختلف بهره وری را تشکیل می دهند، دچار ضعف های زیادی هستیم؛ در این میان برنامه های شهر هوشمند می تواند اثر بخشی را افزایش داده و کارایی را اضافه کند. از این رو حرکت به سمت شهر هوشمند در واقع می تواند به جذب سرمایه ها و فرصت های جدیدی از آنچه در اختیار شهر تهران قرار دارد و آنچه شهر تهران می تواند به شهروندان عرضه کند، منجر شود.

    به گفته نجفی هم اکنون مقدمات حرکت به سمت شهر هوشمند آغاز شده و فاز صفر این طرح به انجام رسیده است؛ به نحوی که برنامه هایی با عنوان سند سیاست های شهر هوشند تنظیم شده که در اختیار متخصصان و صاحب نظران قرار می گیرد و در کنار آن نیز شورای راهبردی شهر هوشمند، برنامه های خود را با دبیرخانه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران آغاز کرده است.

    وی با اشاره به تعامل های صورت گرفته با دستگاه های مختلف کشور و همچنین مذاکرات انجام شده با شرکت های بزرگ داخلی و خارجی، اظهار کرد: امیدواریم این برنامه که از نظر شهرداری تهران یک برنامه جدی، موثر و تعیین کننده در سرنوشت آینده تهران است، به خوبی و با کمک همه کسانی که می توانند نقشی در اجرای آن داشته باشند، پیش رود و این برنامه به آفرینش زیست بوم نوآوری و خلاقیت در تهران بیانجامد.

    شهردار تهران عنوان کرد: ما در شهرداری تهران این کار را عمدتا بر دوش جوانان گذاشتیم، از انتخاب رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری که فرد جوانی است تا بسیاری از دوستان، همکاران و فعالان دیگری که دعوت به همکاری کردیم. بنابر این اساس برنامه حرکت به سمت شهر هوشمند استفاده از جوانان پرشور، نشاط و با استعدادی است که در تهران زیاد داریم.

    وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده در کنار برگزاری همایش و نمایشگاه شهر هوشمند، یک هفته هوشمند Smart Week نیز در تهران برگزار شود تا در آن هفته مجموعه ای از فعالیت های مختلف در بخش خصوصی، عمومی و تلاش های عمومی برای فرهنگ سازی در سطح شهر تهران مورد عرضه و بحث و گفت و گو قرار گیرد.

    نجفی در پایان از ادغام مجموعه برنامه های حوزه فناوری اطلاعات و مسابقات بین پرتال ها و ساب پرتال های شهرداری نیز خبر داد و گفت: اگر معتقد به مدیریت یکپارچه هستیم، باید این موضوع را از شهرداری آغار کنیم. به همین جهت آنچه مربوط به فعالیت ها و برنامه های شهر هوشمند اجرا می شود را زیر چتر کلی شورای راهبردی شهر هوشمند انجام خواهیم داد و امیدواریم مجموعه این برنامه ها بتواند دستاورد مثبتی برای مدیریت شهری، شهرداری و همشهریان داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی