مدیران خودروعصر اعتبار

توسط بانک مسکن؛

طرح ویژه انتقال تسهیلات­ مسکن تمدید شد

عصر ساختمان- بانک مسکن بخش‌­هایی از طرح پاییزی همت ۲ را برای اجرا تا پایان اسفند سال جاری تمدید کرد.

طرح ویژه انتقال تسهیلات­ مسکن تمدید شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، طرح همت 2 با هدف تسریع در وصول مطالبات غیرجاری و همچنین کاهش معوقات، از ابتدای مهرماه امسال برای مدت یک فصل (پاییز) به اجرا درآمد.

    بر اساس این طرح که شهریور امسال در هیات مدیره بانک مسکن به تصویب رسید، مجموعه مدیریت­ ها و کارکنان شعب بانک مسکن در سراسر کشور ماموریت پیدا کردند برای تحقق اهداف سال 96 بانک مسکن در وصول مطالبات غیرجاری،‌ فرآیند وصول را با بکارگیری تمام ظرفیت­ های پرسنلی،‌ سخت افزاری و نرم افزاری متحول کنند تا با استفاده بهینه از قابلیت­های این طرح (همت 2)، مطالبات غیرجاری در طبقه­ های مشکوک الوصول و معوق، دست کم 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کند. اکنون با تصمیم جدید، دو بخش از این طرح، برای اجرا تا پایان سال جاری تمدید شده است.

    بخش اول به تغییر نام مدیون بر می­‌گردد. مدیون، فردی است که پیش­تر از بانک مسکن تسهیلات خرید خانه دریافت کرده و در حال حاضر بواسطه فروش آپارتمان خود که در رهن بانک است، قصد دارد تسهیلات در حال بازپرداخت را به خریدار خانه (فرد جدید) منتقل کند. با تمدید بخشی از طرح همت 2 که ماده 9 از متن این طرح است، آن دسته از مشتریان بانک مسکن که بدهی معوق ندارند (بانک از آنها مطالبات غیرجاری ندارد) می­‌توانند بدون واریز درصدی از مانده تسهیلات، نسبت به تغییر نام مدیون از خود به فرد دیگری، اقدام کنند.

    تمدید این بخش از طرح همت2، به متقاضیان خرید مسکن در رونق فعلی معاملات ملک کمک می­ کند خانه­ های در رهن که قبلاً تسهیلات خرید مسکن برای آنها دریافت شده است را راحت­ تر خریداری کنند.

    پیش تر، این خانه­ ها به شکل وکالتی معامله می­ شد به این صورت که خریدار، به صورت وکالتی صاحب خانه در رهن می­شد و مالک (فروشنده)، وظیفه داشت اقساط تسهیلات را پرداخت کند تا در پایان بازپرداخت تسهیلات، شرایط برای انتقال رسمی ملک به نام خریدار فراهم شود. این مدل خرید و فروش مسکن، حاوی ریسک­ هایی برای طرفین معامله است.

    بخش دوم تمدید شده در طرح همت 2 به بدهکاران بانکی در طرح مسکن مهر مربوط است. بر اساس این بخش (ماده 8 از طرح همت 2)، تسهیلات ­گیرنده ­ها در گروه اقشار خاص شامل زلزله زدگان، خانوارهای روستایی، اعضای کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و همچنین مالکان واحدهای مسکونی مهر در صورت واریز مطالبات غیر جاری به نسبت پرداختی ها، از میزان جرایم محاسبه شده بر اساس نوع قرارداد حسب مورد 6 تا 8 درصد با توجه به میزان جریمه متعلقه مورد بخشودگی قرار می­ گیرند.

    بر اساس قسمت دیگری از همین ماده 8، سایر تسهیلات گیرنده­ ها که بدهی معوق به بانک مسکن دارند در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیرجاری، از بخشودگی 4 درصد جرایم (اخذ صرفا 2 درصد جرایم) و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری با توجه به میزان واریزی، از بخشودگی 3 درصد جرایم برخوردار خواهند شد.

    در قراردادهای با جرایم تصاعدی نیز در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیرجاری بانک، 12 درصد بخشودگی جرایم (اخذ صرفا 2 درصد جرایم) و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری این قبیل قراردادها با توجه به میزان واریزی، بخشودگی 9 درصد (اخذ صرفا 5 درصد جرایم) اعمال می­ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار