مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ اقدام مؤثر شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دولت تدبیر و امید

طرح‌ریزی بازآفرینی شهری از طریق تهیه دستورالعمل شناسایی بافت‌های هدف

عصر ساختمان- طبق گزارش ارائه شده از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طرح‌ریزی بازآفرینی شهری از طریق تهیه دستورالعمل شناسایی بافت‌های هدف به عنوان یکی از ۱۰ اقدام مؤثر این شرکت در طول دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

طرح‌ریزی بازآفرینی شهری از طریق تهیه دستورالعمل شناسایی بافت‌های هدف
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، با شناسایی محدوده‌های ناکارآمد در گونه‌های 5 گانه و اولویت‌بندی محلات، به تفکیک برای هر محله سند مشارکتی بازآفرینی محله، از طریق راه‌اندازی نهاد توسعه محله، طی فرآیندهای تسهیل‌گری، تهیه می‌شود.

    در این مقیاس از طرح‌ریزی، برنامه‌ریزی کاملاً محلی و مشارکتی است. بدین منظور دستورالعمل راه اندازی نهاد توسعه و تدوین سند مشارکتی بازآفرینی تدوین شده است. 

    این دستور العمل، تدوین و اجرای برنامه‌های ارتقاء کیفیت زندگی و محیطی در محلات هدف را مبتنی بر رویکرد اجتماع محور، هدف قرار داده است،

    تقویت نقش نهادهای محلی و مدنی در عرصه تصمیم‌سازی و ظرفیت‌سازی در نهادهای دولتی و مدیریت شهری در عرصه تصمیم‌گیری و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع درونی توسعه در درون اجتماعات ابزار کلیدی بازآفرینی در این دستورالعمل است.

    طبق این دستورالعمل، سند مشارکتی بازآفرینی محله طی فرآیندهای تسهیل‌گری و با راه‌اندازی نهاد توسعه محله تدوین می‌شود و نهاد توسعه محله موظف است با توسعه انواع روش‌های مشارکت، جلب مشارکت حداکثری کنش‌گران و ذی‌مدخلان این سند را تدوین کرده و اجرای آن را پایش و ارزیابی کند.

    بافت‌های فرسوده، محدوده‌های آسیب پذیر شهر محسوب شده که نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگ برای ساماندهی و ارتقاء کیفیت سکونت است.

    بر اساس اطلاعات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مساحت بافت فرسوده (مصوب)در تهران برابر با  3268 هکتار اعلام شده که نسبت مساحت بافت فرسوده به سطح کل شهر تهران در حدود 5 درصد خواهد بود.

    شایان ذکر است در مصوبه شورای عالی شهرسازی، معیارهای شناسایی بافت های فرسوده از ارزش یکسانی برخوردارند ولی نحوه اعمال معیارها، مشخص شده و شناسایی بافت‌های فرسوده، مبتنی بر راهکارها و شاخص معینی شده که ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی