مدیران خودروعصر اعتبار

شاخص های تاثیر گذار در بازار مسکن

عصر ساختمان- در روزهای پایانی سال ۹۶ بازار مسکن درحال گذران تنش های زیادی است. بازاری که با افزایش قیمت شدیدی مواجه شده و برای متقاضیان مسکن که سررسید تسهیلات صندوق مسکن یکم آنها فرارسیده این سوال به وجود آمده که در این روزها اقدام به خرید کنند یا در سال آینده قیمت مسکن کاهش پیدا میکند.

شاخص های تاثیر گذار در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» ، با نگاهی به اخبار و گزارش های ابتدای سال 96 خروج مسکن از رکود در نیمه دوم سال در صحبت های بسیاری از مسئولین و حتی تحلیل های بسیاری از کارشناسان کاملا مشهود بود. این تحلیل ها بر مبنای تاثیر پذیری برجام، اصلاح قوانین پیش فروش، طرح دریافت مالیات از خانه های خالی، و کاهش نرخ سود بانکی صورت گرفته بود و در صورت به انجام رسیدن این مولفه ها محقق میشد. برخی از این سیاست ها با کم و کاستی هایی صورت گرفت که تاثیرات کوتاه مدتی داشت و مسکنی برای بهبود اوضاع مسکن به شمار رفت. به عنوان مثال اصلاحاتی در قانون پیش فروش صورت گرفت ولی عدم وجود ساختار مناسب باعث شد این مصوبه از سوی فعالان تولید مسکن پذیرفته نشود و تا به امروز که در روزهای پایانی اسفند ماه هستیم هنوز مجلس اصلاحیه ایی عملیاتی برای این قوانین ارائه نداده است. همچنین کاهش نرخ سود بانکی که محرک بسیار خوبی برای تقویت بازار مسکن بود با انتشار20 درصدی گواهی سپرده از سوی بانک مرکزی که در پی آن صندوق های سرمایه گذاری بانک ها هم افزایش سود دادند این محرک را تضعیف کرد و بازار مسکن را به حالت قبل یعنی دوران رکود بازگرداند. از سوی دیگر افزایش قیمتی که در اثر خروج دولت از سیاست های انقباضی که برای کنترل تورم در دستور کار داشت هیچ عایدی برای مسکن نداشت که هیچ، تقاضا را نیز یا افت شدید مواجه کرد. شاید برخی خروج سفته بازان از بازار را دستاورد این سیاست بدانند منتها این دستاورد به کاهش شدیدتر تقاضا که در سه ماه ابتدای سال آینده خواهیم دید منجر خواهد شد. حال سایر شاخص هایی که آینده نزدیک مسکن را تحت الشعاع خواهد داد کدامند.
    مولفه های اخیر اقتصادی را که در نظر بگیریم، افزایش نرخ ارز که در اسفند ماه به طور بی سابقه ایی افزایش یافت باعث بالارفتن قیمت متریال های مادر ساختمانی از جمله سیمان، آهن، حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی و.... می شود، که بازار مسکن را با افزایش قیمت شدیدی مواجه خواهد کرد. 
    حال باید دید سیاست های دولت که بخش عمده ایی از آن معطوف به نوسازی بافت فرسوده شده است میتواند، تعادل را در این بازار برقرار کند یا خیر. نوسازی بافت فرسوده هم سرمایه گذار میخواهد هم متقاضی خرید مسکن. سرمایه گذار که به دنبال کسب منافع اقتصادی است و با در نظر گرفتن قیمت بالای متریال و ارزش پایین زمین که در بافت فرسوده وجود دارد، رسیدن به حاشیه سود عالی پس از سرمایه گذاری دور از دسترس است. حالت خوشبینانه این موضوع این است که اندک سرمایه گذارانی که توسعه گر نام برده می‌شوند با سرمایه گذاری مشترک با مالکان در این بافت ها به این بخش ورود کنند.
    در اینجا باید به قدرت خرید مردم در سال آینده رجوع کنیم که با بالارفتن قیمت ها در بخش های مختلف روز به روز در حال کاهش است و تقاضا در این بخش تضعیف می شود. در نتیجه با در نظر گرفتن کاهش تقاضا و افزایش قیمت متریال های ساختمانی شاهد افزایش قیمت مسکن در 3 ماهه نخست سال 97 خواهیم بود

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار