مدیران خودروعصر اعتبار

هاشمی مطرح کرد؛

لزوم ورود جدی دولت به موضوع حاشیه نشینی

عصر ساختمان- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنگامی که شهرداری را منصوب می‌کنیم که از یک تیم هستیم، نباید برای گرفتن اطلاعات مشکلی وجود داشته باشد. در نتیجه به نظر نمی‌آید تعداد بیشتری تحقیق و تفحص در شهرداری تهران انجام دهیم.

لزوم ورود جدی دولت به موضوع حاشیه نشینی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محسن هاشمی رفسنجانی در نشستی خبری که در حاشیه برگزاری نشست هیأت رئیسه شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور در تالار شهر مشهد، برگزار شد، در خصوص تحقیق و تفحص از شهرداری و اینکه آیا بجز مؤسسه «همشهری» موسسات دیگری هم هستند که نیاز به تحقیق و تفحص داشته باشند، بیان کرد: در شرایطی که شهرداری همسو داریم  و 21 نفر به او رأی داده‌ایم و هرگونه اطلاعاتی که  از شهرداری لازم داریم، به ما می‌دهند، به نظر نمی‌آید تحقیق و تفحص خیلی لازم باشد

    وی ادامه داد: هنگامی که شهرداری منصوب می‌کنیم که از یک تیم هستیم، نباید برای گرفتن اطلاعات مشکلی وجود داشته باشد. در نتیجه به نظر نمی‌آید تعداد بیشتری تحقیق و تفحص انجام دهیم؛ البته شاید برخی از اعضای شورای شهر اطلاعاتی را از شهرداری بخواهند و نتوانند آن را دریافت کنند که در نهایت تحقیق و تفحص انجام می‌شود.

    وی با بیان اینکه «عده ای از همکاران ما در شورای شهر موضوع تحقیق و تفحص از همشهری را مطرح و مسیر قانونی تحقیق و تفحص را طی کردند»، ادامه داد: در نهایت از شورای شهر رأی تحقیق و تفحص گرفته شد. ان‌شاءالله کمیته تحقیق و تفحص حکم می‌گیرد و کار خود را آغاز می‌کند.

    به گفته رییس شورای شهر تهران،تحقیق و تفحص برای این شکل می‌گیرد که از یک تشکیلات یا سازمان در شهرداری اطلاعات می‌خواهیم اما اطلاعات لازم را عرضه نمی‌کند. سپس شهردار را احضار می‌کنیم و از او اطلاعات می‌خواهیم. هنگامی که او هم نتواند ما را قانع کند، تیمی تشکیل می‌شود و با سوالات مشخص به سازمان مربوطه می‌رود و تحقیق و تفحص صورت می‌گیرد که امیدواریم  مدیران شهرداری به اندازه کافی با شورای شهر همکاری کنند تا احتیاجی به تحقیق و تفحص بیشتر نداشته باشیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تحقیق و تفحص حدود 23 مرحله دارد. در حال حاضر ما 13 مرحله آن را گذرانده‌ایم و پس از گذراندن مرحله نهایی اگر اعضای شورای شهر باز هم قانع نشدند، می‌توانیم پیگیری قضایی انجام دهیم.


    هاشمی رفسنجانی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با وجود مشکلاتی که در مدیریت شهری وجود دارد، توفیق طیف حاکم را درانتخابات آینده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: امیدواریم که دوباره حاکم شویم.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره شایعات مربوط به استعفای شهردار تهران تصریح کرد: این شایعات در فضای مجازی است. فضای مجازی مسائلی را هم که بزرگ نیست، می‌تواند بزرگ کند و این موضوع توسط گروهی، طوری عرضه شود که خوانندگان احساس کنند این موضوع قوی است اما ما تاکنون از جانب آقای نجفی چنین چیزی را دریافت نکرده‌ایم و فکر نمی‌کنم برنامه‌ای برای این منظور داشته باشند.


    هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شباهت‌ها و تفاوت‌های حاشیه نشینی در تهران و مشهد چیست و آیا می‌توان برای این دوشهر نسخه واحد پیچید؟ عنوان کرد: جذابیت کلان‌شهرها باعث می‌شود مهاجرت به این شهرها افزایش یابد. زندگی در کلان شهرها گران است و به همین دلیل افرادی که از شهر خود به کلان‌شهرها مهاجرت کرده‌اند، نمی‌توانند در کلان‌شهرها زندگی کنند و به اجبار به حاشیه شهرها یا شهرهای اقماری می روند. حاشیه نشینی در تهران و مشهد شبیه به هم است. فقط نوع افراد و اشتغالات آن با یکدیگر تفاوت دارد. لذا می‌توان برای حل معضل حاشیه نشینی نسخه‌ای در تهران بپیچیم که مشهد هم از آن استفاده کند.

    دولت در موضوع حاشیه نشینی جدی‌تر عمل کند


    رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کلان شهرها برای حل معضل حاشیه نشینی نمی‌توانند خودشان اقدام کنند. دولت‌ها باید در این موضوع جدی‌ترعمل کنند و اگر جمعیت حاشیه‌نشینان زیاد شود و امکانات کافی هم نباشد، برای هرگونه خدمات به کلان‌شهرها تردد می‌کند. اولین رکن برای حل شدن معضل حاشیه نشینی و اینکه حاشیه نشینان از خدمات کلان‌شهرها استفاده کنند، استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی و انبوه‌بر است تا مردم بتوانند به راحتی در شهرها تردد کنند و سپس به محل خود بازگردند؛ بدون اینکه آلودگی ایجاد و هزینه زیادی پرداخت کنند.

    وی اضافه کرد: دولت‌ها باید برخی خدمات همچون بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آب سالم و... را که در حاشیه شهرها وجود ندارد، ارائه دهند. در برخی مناطق حاشیه شهرها که جمعیت زیادی دارد، باید موضوع آموزش عالی حل و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی این مناطق هم جدی‌تر گرفته شود. کلان‌شهرها باید مهمان ‌نواز خوبی برای حاشیه‌نشینان باشند اما دولت‌ها باید این بحث را جدی‌تر بگیرند و از دولت آقای روحانی می‌خواهیم حاشیه نشینی در تهران و مشهد را جدی بگیرند و نسبت به حل مشکلات این مناطق اقدامات مناسب انجام شود.

    در هوشمندسازی شهرها از دنیا عقب نیستیم


    هاشمی در خصوص شهر هوشمند و الزامات آن گفت: ما در هوشمند سازی شهرها نسبت به دنیا به آن صورت که برخی تبلیغ می‌کنند، عقب نیستیم و در این زمینه در سطح منطقه از تمام کشورها به جز دوبی جلوتر هستیم. بسیاری از فعالیت‌های ما به صورت هوشمند انجام می‌شود. به طور مثال در مسائل مالی سیستم بانکی هوشمند شده و یا خدمات مربوط به دریافت پروانه در شهرداری تهران به صورت هوشنمد انجام می‌شود.

    رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در زمینه هوشمندسازی پیشرفت خوبی در ایران شده است، ادامه داد: گاهی احساس می کنیم خیلی از دنیا عقب هستیم در حالی که اینگونه نیست. بسیاری از امکانات را در این زمینه داریم اما خودمان به اندازه کشورهای دیگر از آن استفاده نمی‌کنیم. به طور مثال هنوز فرهنگ سفارش اینترنتی کالا در بین مردم نهادینه نشده است.

    لزوم ایجاد بسته‌های شفاف سرمایه‌گذاری


    وی درباره موانع و چالش‌های اصلی جذب سرمایه‌گذار در کلان‌شهرها بیان کرد: علت اصلی اینکه سرمایه‌گذاری به آن صورت در کلان شهرها شکل نمی‌گیرد، این است که بسته‌های منظم، مشخص و شفاف سرمایه گذاری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کنیم، سرمایه گذاران زیاد هستند. نقدینگی غوغا می‌کند اما مهم آن است که سرمایه‌گذاران باید بگردند تا رابطه پیدا کنند، پیشنهاد بدهند و... . اگر این عواقب نباشد، نمی‌توانند پیشنهادات خود را عرضه کنند و در نهایت یک رقابت سالم بین آن ها وجود ندارد.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این موارد باعث می‌شود سرمایه گذاران نتوانند شفاف در شهر سرمایه‌گذاری کنند. پیشنهاد ما این است که بسته‌های مشخص سرمایه گذاری را عرضه کنیم به صورتی که تمام سرمایه گذاران بتوانند شفاف روی این پکیج‌ها قیمت گذاری و برنامه‌ریزی کنند و سود خود را درآورند و بدانند چه ریسکی را می‌پذیرند و چه درآمدی خواهند داشت. اکثر کشورهایی که توانسته‌اند سرمایه‌گذاران را جذب کنند، قانون حمایتی برای سرمایه‌گذران خارجی و داخلی و شفافیت بسیار مناسبی در پکیج‌های سرمایه‌گذاری دارند.

    وی تاکید کرد: اگر این موارد اتفاق بیافتد و از طریق مزایده یا به صورت مشخصی عرضه شود، می توان به اندازه کافی سرمایه‌گذار در تمام زمینه‌ها جذب کرد که امیدواریم بتوانیم این بسته‌ها را تهیه کنیم.

    هاشمی خاطرنشان کرد: نخستین اجلاس هیأت رئیسه شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور بسیار خوب برگزار شد و به اهداف خود رسید. بیانیه‌هایی که در کارگروه‌ها صادر شد، اولویت‌های پیگیری ما را مشخص می‌کند و نتایج آن در نشست بعدی که در شیراز برگزار خواهد شد، اطلاع رسانی می‌کنیم.

    وی ادامه داد: در کشور قانون کم نداریم و قوانین خوبی تدوین شده است اما قوانین به خوبی اجرا نمی‌شود. اگر این قواعد به خوبی اجرا شوند، نتیجه‌ای را که می‌خواهیم در کلان‌شهرها به‌دست می‌آوریم. به طور مثال قانون مدیریت مصرف سوخت در کشور مصوب شده اما اعتبار آن تخصیص داده نشده است. به همین دلیل اولین نتیجه‌ای که در کارگروه حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوا از دولت خواسته‌ایم، این بوده که قوانین به صورت کامل و دقیق اجرا شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار