مدیران خودروعصر اعتبار

مخالفت با احیای طرح تراکم سیار و فروش هولوگرام

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته پارلمان محلی پایتخت به تصمیمات تازه مطرح شده در شهرداری مبنی بر تدارک سازوکار جدید برای فروش تراکم سیار واکنش نشان داد.

مخالفت با احیای طرح تراکم سیار و فروش هولوگرام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، دو روز پیش یکی از مقامات شهرداری خبر داد در ساختاری جدید با ادغام شرکت‌های مجری ارائه تراکم شهرداری بنا دارد مجوز تراکم سیار را در بورس کالا عرضه کند. اما روز گذشته این تصمیم با واکنش در پارلمان محلیپایتخت مواجه شد که نشان داد هم شورای شهر و هم شهردار پایتخت به هیچ عنوان موافق بازگشت شهرداری به ریل فروش تراکم سیار(برگه‌های هولوگرام‌دار) نیست. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در واکنش به این تصمیم اعلام کرد به سه علت جنس مجوز تراکم ساختمانی سیار با فروش آن در بورس کالا ناسازگار است.

    او در توضیح این سه علت این‌گونه گفت: اولا مجوز تراکم ساختمانی فقط در برابر درخواست سازنده اعتبار وجودی پیدا می‌کند؛ به تعبیر دیگر امتیاز تراکم متعلق به صاحبان املاک و اراضی واقع در شهر تهران است آن هم مشروط به ارائه درخواست بارگذاری وساخت و ساز از سوی صاحبان و اگر ذی‌نفعان نخواهند در ملک خود بارگذاری انجام دهند اساسا چنین امتیازی وجود نخواهد داشت که شهرداری بخواهد آن را پیش‌فروش کند. بنابراین صدور این برگه قبل از درخواست سازنده در هر جایی حتی بازار سرمایهمعنا ندارد. این عضو شورای شهر تهران به علت دوم اشاره کرد و افزود: قیمت هر متر مربع تراکم می‌تواند در هرسال و هر زمانی با تصویب شورای شهر تهران یا با افزایش قیمت منطقه‌ای املاک و اراضی که از سوی کمیسیون ماده 64 تقویم املاک تعیین می‌شود افزایش یا کاهش پیدا کند.

    او در عین حال با اشاره به ویژگی ساختاری-راهبردی طرح تفصیلی شهر تهران اظهار کرد: شورای عالی شهر‌سازی و معماری کشور با شورای شهر تهران می‌توانند تصمیم به حذف، کاهش یا ایجاد محدودیت در میزان بارگذاری طرح تفصیلی به مفهوم کاهش تعداد طبقات بگیرند، بنابراین شهرداری تهران چطور می‌تواند از اکنون این امتیاز را به بورس ارائه دهد و مردم خریداری کنند در صورتی که ممکن است این امتیاز در آینده وجود نداشته باشد. او با بیان اینکه این روش همان رویکرد مدیریت شهری در دوره گذشته است که در فرآیند پرداخت بدهی خود به‌جای پرداخت پول، تراکم سیار را به‌صورت هولوگرام واگذار می‌کردند، تاکید کرد: این روش اشکالاتی را متوجه منافع شهر و شهروندان می‌کند از این رو شورای شهر پایتخت اجازه صدور مجوز تراکم سیار به هر شکل را نمی‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار