مدیران خودروعصر اعتبار

اهمیت استارتاپ ها در رونق کسب و کار نوین و شهر هوشمند

عصر ساختمان- یکی از مزایای استارت آپ ها، رشد سریع آن­ها است که سبب توسعه اقتصاد کشور شده و در نتیجه اشتغال­زایی خوبی نیز به همراه می­ آورند

اهمیت استارتاپ ها در رونق کسب و کار نوین و شهر هوشمند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، در دنیای پیشرفته امروزه که همه نیازهای انسان با تکنولوژی و اینترنت در هم آمیخته شده، استارت آپ ها نقش خاص تری ایفا می کنند.

    استارت آپ یک رویداد یا همایش، یک وب سایت و یا اپ موبایل نیست. استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست. استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است.

    استارت آپ ها، معمولا حول ایده های نوآورانه و خلاقانه بنا می شوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده های نو، در جستجوی روش هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارتاپ ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان می دهد.

    استارت‌آپ‌ها اهمیت نمادین در فضای اقتصادی دارند. اینکه با یک ایده نو و تلاش و استمرار می‌توان کسب‌وکار موفقی ایجاد کرد در فرهنگ جامعه تمایل برای مشارکت اقتصادی و احساس تعهد به کار را تقویت می‌کند. نفس مشاهده موفقیت برخی کسب‌وکارهای نوپا می‌تواند انگیزه نسل جدید برای کار و تحصیل را بیشتر کند. این تاثیر را نباید دست کم گرفت.

    همچنین از جنبه دیگر هم تاثیر اقتصادی این کسب‌وکارهای نوپا را می‌توان بررسی کرد. بسیاری از استارت‌آپ‌ها بر اساس ایجاد یک پلت‌فرم(Platform) کار می‌کنند. یعنی کسب‌وکار آنها این است که میان عرضه‌کننده یک سرویس و مصرف‌کننده آن قرار گرفته و به تخصیص بهتر کمک می‌کنند. مثلا موتور جست‌وجوی گوگل خودش دانش تولید نمی‌کند، بلکه بین تولیدکنندگان دانش و مصرف‌کنندگان آن ایستاده است.

    نکته دیگری که باید به آن توجه داشت ریسک‌های ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر است. عمدتا استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاری اشخاص یا نهادهایی که VC (Venture Capital) نامیده می‎شوند، رشد می‌کنند. این نهادها ریسک بیشتری در سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند به این امید که سود بیشتری را هم در صورت موفقیت کسب‌ کنند.

    تا این مرحله استارت آپ با عنوان یک تجارت نوین که در قالب یک شرکت یا شرکت موقت تعریف می شود، شناخته شده است.  وقتی یک استارت آپ به مرحله پیشرفت و اوج خود می رسد دیگر از این رده خارج خواهد شد. با بررسی دقیق تر فعالیت و تولد استارت آپ های موفق میتوان به این نتیجه رسید که میانگین عمر یک استارت اپ به طور تقریبی سه سال بوده است و این شرکت های نوپا بعد از این مدت دیگر به عنوان استارت آپ شناخته نشده است.

    یکی از مزایای این نوع کسب و کارها، رشد سریع آن­ها است که سبب توسعه اقتصاد کشور شده و در نتیجه اشتغال­زایی خوبی نیز به همراه می­ آورند و نمونه موفق شرکت هایی بزرگی است که از مرحله استارتاپی به کسب و کار موفق رسیده اند گویای این مطلب است.

    علیرضا دلیری*معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو