مدیران خودروعصر اعتبار

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

صنعت ساخت‌وساز دچار از هم گسیختگی است

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صنعت ساخت‌وساز دچار یک از هم‌گسیختگی شده‌ایم و مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) می‌تواند کمک بزرگی به صنعت ساختمان کند، گفت: یک سند استراتژیک برای گسترش و نهادینه کردن مدلسازی اطلاعات ساختمان در وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

صنعت ساخت‌وساز دچار از هم گسیختگی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، حامد مظاهریان در اولین کنفرانس بین‌المللی مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) با اشاره به اینکه 65 درصد نوجوانان کشور در حالی به بلوغ کاری رسیده‌اند و باید در پست‌هایی کار کنند که هنوز ایجاد نشده است، گفت: وضعیت کشور در صنعت ساختمان به شکلی است که تا حدودی از برخی پیشرفت‌ها در دنیا فاصله گرفته است و با اینکه به نظر می‌رسد در صنعت ساختمان نیروی بالقوه‌ای داریم، اما در بالفعل شدن این نیرو مشکلاتی وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه مدلسازی اطلاعات ساختمان می‌تواند کمک زیادی به این صنعت کند، گفت: در دهه‌های مختلف همواره در صنعت ساختمان سؤالات زیادی مطرح می‌شد، در یک برهه‌ای عنوان می‌شد که مهندس نداریم و در دوره قبل‌تر از آن نیز اعلام می‌شد که همان شاقول و تراز در ساخت‌وساز کافی است.

    مظاهریان افزود: در یک دوره‌ای در کشور در برخی استان‌ها حتی 50 مهندس نیز نداشتیم اما در حال حاضر 450 هزار مهندس ساختمان داریم و مشخص نیست آموزش عالی چه تصوری از این موضوع داشت.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: زمانی تصور می‌شد صنعتی‌سازی به عنوان معجونی است که می‌تواند مشکل صنعت ساختمان را حل کند به طوری که تا قبل از انقلاب سیستم‌های پیش‌ساخته و کارخانجاتی که از شوروی وارد شده بود در داخل کشور پیاده‌سازی شد.

    وی ادامه داد: در بعد از انقلاب نیز در پروژه مسکن مهر صنعتی‌سازی اجرا شد و ساختمان‌هایی در مسکن مهر ساخته شدند که 20 درصد از صنعتی‌سازی استفاده کردند و این اقدام یک حرکت عظیم برای به حرکت در آوردن سرمایه‌ها بود. هر چند دولت نمی‌تواند دخالت مستقیم در این خصوص انجام دهد.

    مظاهریان تأکید کرد: پس هیچ کدام از راه‌حل‌هایی که تاکنون در صنعت ساختمان می‌توانست ما را کمک کند ما را به جایی نرساند چرا که به این بخش به صورت کلی نگاه نشد.

    معاون مسکن  ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) می‌تواند ما را در صنعت ساختمان به آن اهدافی که می‌خواهیم برساند. این روش یک نرم‌افزار و دانش نیست که آن را خریداری و مستقر کنیم پس تا نتوانیم این تفکر را در جامعه و در سطوح مختلف از دانشجو تا سازنده نهادینه کنیم، نمی‌توانیم با کشورهای دیگر و حتی کشورهای همسایه که این روش را سالهاست آغاز کرده‌اند رقابت کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در فاصله قابل جبرانی قرار داریم و کشور آمریکا که جزو کشورهای پیشرو در مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است پروژه‌ پایلوت خود را در سال 2003 آغاز کرد، گفت: در انگلستان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در ساختمان‌های دولتی اجباری شده است، فاصله‌ای که الان به نظر کم می‌آید اما باید فاصله را جبران کنیم.

    معاون مسکن ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر BIM یا همان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را نداشته باشیم مهم نیست که در یک ساختمان چه مصالحی و حتی چه سیمان درجه یکی به کار رفته است، اگر می‌خواهیم با تکنولوژی روز و جهانی حرکت کنیم باید مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را داشته باشیم. هر متقاضی در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند محصول ایرانی را سفارش و خریداری کند.

    مظاهریان با اشاره به اینکه برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان قدم‌های اولیه برداشته شده است، گفت: نظام آموزشی در کشور ده‌ها پروژه را در سطوح مختلف با مسأله BIM انجام داده‌اند، پس کشور فعلاً در سطح ترجمه سند BIM قرار دارد بنابراین وقتی بررسی می‌کنیم حتی کلمه BIM به گوش خیلی‌ها نیز نرسیده است، این آمار نشان می‌دهد که ایران در مسیر دشواری قرار دارد.

    معاون مسکن ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه یک سند استراتژیک برای مدلسازی اطلاعات ساختمان طراحی کرده و پروپوزال آن را به دولت ارائه خواهد کرد، اظهار داشت:اگر مدلسازی اطلاعات ساختمان نداشته باشیم مهندسان ایرانی حتی در دوبی نیز نمی‌توانند فعالیت کنند.

    وی افزود: درست است که کشور دارای 22 مبحث مقررات ملی ساختمان است، اما شرکت‌های خارجی هیچ یک از این مقررات ملی ساختمان را قبول ندارند بلکه آنها معتقدند تمام کشورها باید در صنعت ساختمان دارای یک کد باشند.

    به گفته وی، حتی کشور آمریکا نیز در حال تبدیل کردن مقررات ساختمان خود را  به یک کد است.

    مظاهریان با بیان اینکه صنعت ساخت‌وساز از یک از هم‌‌گسیختگی رنج می‌برد و این مشکلات بر همه چیز سایه افکنده است، گفت: وقتی پروژه‌ای آغاز می‌شود زمان اتمام آن 3 سال پیش‌بینی می‌شود اما بعد از گذشت زمان این پروژه 7 سال به طول می‌انجامد، پس این نشان می‌دهد که نظام مسئولیت‌پذیری دچار خدشه است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر BIM یا همان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در کشور و در صنعت ساختمان وجود داشته باشد به خوبی این ضعف خود را نشان خواهد داد که چرا یک پروژه به جای 3 سال 7 سال به طول انجامیده است.

    وی افزود: باید دید آیا کشور نیروی تخصصی BIM برای صنعت ساختمان تربیت کرده است؛ پاسخ ما این است که برخی از شرکت‌ها به طور محدود با این نرم‌افزار آشنا شده‌اند و یک مسیر رو به جلو را انتخاب کردند. پس صنایع مرتبط با ساختمان باید تمام زمینه‌ها را از جمله بخش فرهنگی برای گسترش این موضوع مورد توجه قرار دهند.

    معاون مسکن ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: اجرای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان بدون بیمه امکان ندارد و نمی‌توان با یک سیستم کوپنی در ساخت‌وساز کار را جلو برد.

    وی تأکید کرد: باید برای پیشبرد این روش یک سند استراتژیک داشته باشیم و بر روی آن توافق کنیم.

    مظاهریان خاطرنشان کرد: دوره‌های مدل‌سازی ساختمان 10 ساله است و فقط یک دید باز می‌خواهد که در یک جایی با آن توافق کنیم که از BIM یا همان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان چه می‌خواهیم و چگونه استفاده خواهیم کرد.

    وی تصریح کرد: رقبای منطقه مثل ترکیه، قطر و دوبی که بازار خوبی برای مهندسان ساخت‌وساز است به سرعت در حال رشد هستند پس باید این روش و آشنا شدن مهندسان با مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به سرعت در کشور گسترش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار