مدیران خودروعصر اعتبار

تامین ١٢ میلیون متر مکعب آب شهرستان میناب با تکمیل سد سرنی

عصر ساختمان- رودخانه سرنی جزء حوضه آبریز خلیج فارس و عمان است که از کوه بشاگرد سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ریزد.

تامین ١٢ میلیون متر مکعب آب شهرستان میناب با تکمیل سد سرنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، علیرضا مدیح در حاشیه بازدید از پروژه احداث سد سرنی اظهار داشت: این سد با هدف تامین آب مورد نیاز اراضی دشت کریان و نیاز شرب روستاهای میناب تا جاسک احداث شده است.

    وی افزود: با توجه به کیفیت مناسب آب در رودخانه سرنی به منظور تامین نیازهای شرب منطقه و نیز نزدیکی سد پیشنهادی انتقال و مصرف شهر میناب، مقرر شد تا کل حجم تنظیمی سد سرنی پس از تامین حقابه های کشاورزی از طریق جریان نفوذ یافته به منابع زیرزمینی، به نیاز شرب تخصیص یابد.

    مدیر اجرایی طرح سد سرنی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات مرحله دوم برنامه ریزی تامین بخشی از نیاز شرب منطقه به مقدار ١٢ میلیون متر مکعب در سال و حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست با تامین ٤.٣ میلیون متر مکعب در سال از جمله اهداف طرح تعریف شده است.

    وی ادامه داد:تامین اعتبار مالی بخش‌های اصلی طرح شامل سد، خط انتقال و تصفیه خانه از محل وام بانک توسعه اسلامی و در قالب قرارداد استصناع صورت می گیرد و همچنین تامین اعتبار مالی اجرای سیستم انحراف، راه دسترسی، تملک و خدمات مهندسی از محل منابع عمومی است.

    مدیح همچنین بیان کرد:حجم کل مخزن سد ٦١ میلیون متر مکعب، مساحت ٤ کیلومتر مربع، طول دریاچه ٥.٥ کیلومتر، تراز نرمال ١٤۰ متر از سطح دریا، حداکثر تراز ١٤٦ متر از سطح دریا و خداقل تراز آبگیری ١١٦ متر از سطح دریا است.

    وی ادامه داد: همچنین یک رشته خط انتقال GRP به طول ٣٨ کیلومتر و قطر یک متر آب مخزن سد سرنی را به صورت ثقلی از محل سد به تصفیه خانه میناب منتقل می‌کند و ظرفیت این خط یک متر مکعب در ثانیه است.

    مدیر اجرایی طرح یادآور شد:یک تصفیه خانه به ظرفیت ٢ متر مکعب احداث می‌شود که یک متر مکعب از سد سرنی و یک متر مکعب از سد میناب آب دریافت می‌کند.

    وی مهمترین تاثیر اجرای طرح را تامین و بالا بردن کیفیت آب شرب عنوان کرد و افزود: این پروژه با تامین آب با کیفیت مناسب جهت شرب اهالی منطقه باعث افزایش سطح سلامتی و رفاه اهالی خواهد شد.

    مدیح اظهار داشت: کنترل رژیم سیلابی و کاهش ذرات معلق در آب و تشکیل دریاچه از جمله آثار مثبت طرح است، همچنین عملیات اجرایی با فراهم کردن زمینه‌های کاری و فرصتهای شغلی جدید باعث افزایش میزان اشتغال و سطح درامد مردم شده به طوری که پیش‌بینی می‌شود مانع از مهاجرت بسیاری از اهالی جویای کار منطقه شود.

    رودخانه سرنی جزء حوضه آبریز خلیج فارس و عمان است که از کوه بشاگرد سرچشمه گرفته و به دریای عمان می‌ریزد.

    ساختگاه سد سرنی در استان هرمزگان در ٣٤ کیلومتری جنوب شرقی میناب واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار