مدیران خودروعصر اعتبار

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز

عصر ساختمان- یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون پس از تعطیلات هفته جاری مجلس، در مورد تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز تشکیل جلسه خواهد داد.

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهرام پارسایی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: شهر شیراز یکی از شهرهای شناخته شده و مورد توجه مردم است و به عنوان پایتخت فرهنگی ایران، شهر علم و ادب و سومین حرم اهل بیت شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های این شهر وجود بافت تاریخی و میراث فرهنگی در آن است مثل مجموعه زندیه و خانه‌های قاجاری که بخشی از فرهنگ گذشته ماست اما متاسفانه ضعف شدید در مدیریت میراث فرهنگی باعث شده طی چند سال گذشته به طرق مختلف آثار میراثی در بافت تاریخی مورد تعرض قرار گیرد.

    وی افزود: در قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به میراث فرهنگی و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری چگونگی صیانت از خانه‌های میراثی و تاریخی پیش‌بینی شده اما در چند سال گذشته چندین بار خانه‌های میراثی به بهانه توسعه حرم مطهر شاهچراغ تخریب شده‌اند. ما از توسعه حرم دفاع می‌کنیم اما هیچ چیز خراب کردن خانه‌های تاریخی را توجیه نمی‌کند.

    نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: میراث فرهنگی به شکایت بسنده کرده و اقدام جدی در این زمینه انجام نداده است در حالیکه نکته مهم پیشگیری از تخریب این اماکن است و سازمان میراث فرهنگی، معاونت گردشگری استانداری و شهرداری باید در این باره پاسخگو باشند که متاسفانه اقدام جدی از سوی آنها مشاهده نمی‌شود. از شورای شهر شیراز نیز انتظار می‌رود به عنوان منتخب مردم موضوع را با جدیت در دستور کار قرار دهند.

    پارسایی با بیان اینکه تخریب خانه‌های تاریخی به بهانه توسعه حرم موجب ایجاد بدبینی مذهبی و نارضایتی مردم می‌شود، یادآور شد: قطعا توسعه حرم می‌تواند بر جاذبه‌های مذهبی و فرهنگی ما بیفزاید و تنوع بیشتری برای زوار ایجاد کند اما انجام این اقدامات باعث می‌شود تعارضی در این زمینه به وجود بیاید.

    این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه در طرح توسعه حرم جایی برای اختصاص قبر به افراد متقاضی پیش‌بینی شده، تصریح کرد: قطعا خانه‌های تاریخی برای زائران جذابیتی به مراتب بیشتر از قبور مردم دارد.

    وی با اشاره به شکایات واصله از شهروندان شیراز و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه، یادآور شد: بر همین اساس موضوع در کمیسیون اصل 90 مطرح شده و ما در هفته اول بعد از تعطیلات مجلس جلساتی را در این زمینه تشکیل می‌دهیم و از مسئولین ذیربط برای ارائه توضیح دعوت خواهیم کرد.

    پارسایی همچنین گفت: تخریب خانه‌های تاریخی اقدامی جبران‌ناپذیر است که با صدور بیانیه مشکل حل نخواهد شد و طرح شکایت میراث فرهنگی به روش قبل و بدون پیگیری جدی، بی‌نتیجه خواهد ماند.

    نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان به تخریب خانه‌های قاجاری (خانه پورنواب، شمس سلیمی، یدالله منتصری و ...) در جریان اجرای طرح توسعه 57 هکتاری شاهچراغ اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو