مدیران خودروعصر اعتبار

استاندار تهران اعلام کرد

مقاوم‌سازی ۷۰ درصد ساختمان‌های روستایی در برابر زلزله

عصر ساختمان- استاندار تهران گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ساختمان‌های روستایی در برابر زلزله مقاوم شده‌اند و باید تلاش کنیم باقی ساختمان‌های روستایی هم مقاوم شوند.

مقاوم‌سازی ۷۰ درصد ساختمان‌های روستایی در برابر زلزله
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد حسین مقیمی در همایش جشنواره  گنسای دیزاین که صبح امروز در محل دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه تجربه ای که کشور ژاپن در بازسازی مناطق  زلزله‌زده به دست آورده  گنسای دیزاین نام گذاری شده  گفت:‌ کشور ما کشوری حادثه خیز است و سیل، زلزله ، خشکسالی، کمبود آب،‌بارندگی، طوفان،‌ بالابودن درجه حرارت و رانش زمین در برخی مناطق مشکلات جدی را ایجاد می‌کند که باییستی به آنها بپردازیم.

    وی اضافه کرد: طی سال‌های قبل زلزله‌های سنگینی را پشت سر گذاشتیم که هر کدام یک گنسای را برای ما تعریف کرد. بعد از زلزله رودبار که تعداد زیادی از جمعیت کشور را از ما گرفت آیین‌نامه 2800 ، دستاورد علمی بررسی آن زلزله بود یعنی تا قبل از زلزله رودبار به صورت پراکنده دستورالعمل‌های فنی و مهندسی داشتیم اما جامع نبود. درحقیقت یک گنسای دیزاین را بعد از زلزله رودبار تجربه کردیم و آن هم آیین نامه 2800 بود.

    استاندار تهران ادامه داد:‌سال‌های بعد نیز زلزله‌های زیادی به وقوع پیوست که بعد از هر زلزله اصلاحاتی به این آیین نامه وارد شد و سپس بخش دهم آیین‌نامه های ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید که ساخت و ساز را در کشور ساماندهی کرد.  همچنین بعد از زلزله بم که یکی از زلزله‌های سنگین کشور بود و 35 هزار نفر از مردم کشور را طی آن از دست دادیم بحث مقاوم سازی شهرها ، روستاها و شریان‌های حیاتی کشور در دستور کار قرار گرفت.

    وی با بیان اینکه بعد از فارغ شدن از امداد و نجات اولیه طی زلزله بم جلسات متعددی با موسسات زلزله شناسی کشور و دانشگاه‌های مختلف داشتیم گفت:‌ این جلسات برای این  بود که بدانیم چگونه با موضوع زلزله کنار بیاییم . در حقیقت کشور ما روی گسل قرار دارد و این گسل‌ها فعال هستند و ما از زمان وقوع زلزله به طور دقیق مطلع نیستیم بنابر این بایستی با این پدیده کنار بیاییم و بایستی کشور را در مقابل زلزله مقاوم کنیم.

    مقیمی در ادامه تشریح کرد:‌ بعد از زلزله بم در کشور تصمیماتی گرفته شد که یکی از آنها  مقاوم سازی روستاها تا ده سال آینده در برابر زلزله بود که حدود 60 تا 70 درصد ساختمان‌های روستایی تا کنون در مقابل زلزله مقاوم شده اند و باید تلاش کنیم باقی ساختمان‌ها نیز مقاوم شود. تصمیم دیگر این بودکه ساختمان‌های دولتی در برابر زلزله مقاوم شود که حرکت‌هایی در این ز مینه آغاز شد اما متوقف شد که باید مجددا فعال شود.

    وی ادامه داد:‌تصمیم دیگر در خصوص شریان‌های حیاتی آب و برق و گاز و مخابرات و پل‌ها بود که بایستی در برابر زلزله مقاوم سازی شوند. در حقیقت از تجارب ژاپن الگو برداری کردیم و قراردادهای خوبی  در این زمینه منعقد شد که اگر این پروژه‌ها  به اتمام و نتیجه برسند با وقوع زلزله، شریان‌های حیاتی کمترین مشکلات را خواهند داشت. همچنین تصمیم دیگر مقاوم سازی شهرها در برابر زلزله بود. حدود 30 درصد از ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها غیر مقاوم هستند.

    استاندار تهران افزود:‌ خوشبختانه اینکار از همان زمان با سرعت کم آغاز شد به طوری که چند هفته قبل در دولت تصمیمی گرفته شود که بازآفرینی بافت‌های فرسوده کشور در دستور کار قرار گرفته تا طی دو برنامه بتوانیم 2600 محله باریسک بالا دربرابر زلزله را مقاوم سازی کنیم.

    وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش به گنسای دیزان اشاره کرد و گفت:  وقتی می خواهیم بازآفرینی شهری انجام دهیم این طرح به ما کمک خواهد کرد که ساختمان‌ها را مقاوم و سبک بسازیم و از تجارب همه کشورها به خصوص ژاپن استفاده کنیم. بنابر این فکر می کنم استفاده از تجارب گنسای و طرح‌های مشابه آن به ما کمک خواهد کرد که هزینه های مادی ناشی از حوادثی چون زلزله را به حداقل برسانیم بنابر این بایستی این فرصت را غنیمت بشماریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو